Balansiranje štapova

Započeo slawisa, 03 Novembar 2009, 19:37:13

Saša

Netačno, masa je ovde dodata samo na sam kraj štapa u cilju postizanja balansa, nije raspoređena celom dužinom. A kada kod dugačkih štapova imaš balans - onda se ta težina praktično poništava, osećaj je neverovatan, štap preko 100grama ukupno teži a u ruci deluje puno lakši. Shvatite da se sa nebalansiranim štapom vi u stvari celo vreme borite, on vam vuče šaku napred i time se guše informacije koje stižu od vrha. Kada postignete balans u šaci sve je odjednom rasterećeno i ne možeš da veruješ koliko je bolji prenos informacija od vrha do šake, a štap je osetljiva klackalica, kao jedan tas pažljivo izbalansirane vage. Lično probao na više štapova. Sportex Kev Spin De Luxe 60g je bio obična teška i zamarajuća močuga dok mu nisam dodao teg od 120g (da, toliko mu je trebalo do nule u šaci), a posle toga se pretvorio u vrlo osetljiv instrument. Sadašnji vlasnik verovatno i dalje peca sa tim tegom, ja sam odavno batalio sve duže od 7 ft.

simpson_H

Daj bre ne izmisljaj sta se bre ponistava. Ili je 250 ili je 300g. Nebitno gde se dodaje tezina,  isti stap od 250 i 300g osetljiviji je laksi taman  da ti odvaljuje plecku koliko je debalansiran.
Rekao sam sebi 100x da necu da ucestvujem u ovako sumanitim diskusijama i opet sam prekrsio. Jel ti ikada palo na pamet zasto je proizvodjacima cilj da prave sto lakse stapove kad i oni od 200g nisu teski?
Svaki dodati gram ubija osetljivost stapa, stavio na vrh ili na kraj...potpuno nebitno.

Bass mi je opsesija...

Dobri moj Simpsone, nemoj da si Simpson breee . . .  :lol: . . .

Citat: Saša poslato 06 Februar 2020, 23:57:29
Vidi se da nisi probao.
Iskreno, voleo bih da postoji neka operacija na stapovima a da nisam probao.

Ima...
Operises mozak od foruma, pecas i se.es kad hoces sta mislis i osecas , a neka Tvoja ili moja  " ruka " su razlicite.
Logicno sledi da sem opaske "ja sam zaje.ao svemir uzduz i popreko" , a ostali su zaostali, nema bas osnove za sablon.
"Sablon"  je meni i kao pojam tanak, jer samo ako je sa istim,   za isto , i u istim uslovima ... ima smisla. Naravno , kao i u svakoj drzavi, i izbori i standardi imaju potrebu da se vecina  slozi. Ili bar ona kriticna masa  koja je htela da proba , ili izadje na megdan.
A kad pocnem sam sebi  da dodajem zavisne komponente bilo kog dela pribora... to nikako ne moze biti ISTO.
Pa ni taj balans...
Ukratko, Supermen je fikcija, kao i zelja da svi imamo istu ruku .
PS. Salim se malo naravno , al' samo raspirujem vatru  i sklanjam "zavrsne" zakljucke do koske.
Kad neko okrene igricu,  karakteristike nece biti  upitni  element, vec obaveza ...dotle, svako svog konja hvali , a mora da timari. Zavisi kome sta lakse pada da prizna.

Za mene će kao na primeru sa žicom od gitare, potpuno go blank imati najizraženiju vibraciju, a svako dodatno utezanje i otežanje može samo da je pokvari. I što god više strpamo na blank, više ćemo i pokvariti vibraciju. Kada su u pitanju dunavske trometarske močuge kojima se ne radi sa lakim teretima, kao taj Sporteks, ja verujem da je balansiranje toliko olakšalo rad da je to stvorilo i privid bolje osetljivosti.  Mnogo je važnije da ne bole leđa, pa čovek bolje oseća čak i nešto smanjenu vibraciju. Dakle ne verujem da se pojačala vibracija štapa, nego osećaj ribolovca. Na suptilnim štapovima za lakši džig, teškim do 150gr na dužinama do 2,7m, gde balans ne znači ništa za udobnost,  par grama razlike u radnom rasponu čini razliku između dobrog i lošeg štapa. Ili dobro urađenog ili upropašćenog blanka. A tu mislim kao Simpson. Svaki gram viška je štetan.

Meni ovaj post klizi izmedju , udovoljiti i predvidjanja...
Prvo, koji ce mi blank sam bez icega, i da tretiram vibraciju ?! Pa valjda cu da okacim sta mislim da treba i pecam, a ne da  mu se divim u odzivu i viskoj frekvenciji za slepe miseve u radnji.
Drugo , u svakoj vrsti ribolova , tezina blanka je imperativ da bude lakse, a to sto idemo nize u jedinke koje lovimo , logicno je da u gramazi nije linearna zavisnost i da svaki gram pravi razliku u osecaju.
Samim tim sto nije nesto linearno zavisno i daje opseg  , nema ni sablona.
Koliko citam neko vuce ovo, neko ono... istim stapom, i svi srecni i misle da je ovaj drugi u zabludi.
To je meni bas super.

Ako svaki dodati gram, bilo gde na štapu, smanjuje osetljivost onda je i mašinica teža dvadesetak grama takođe smanjuje. Pa i teža ruka na štapu na kraju krajeva koja je priključena na štap. Sumnjam da je tako. Ali sumnje i spekulacije su jedno a stvarnost može da bude i nešto drugo.
Lenji smo, tu i sebe uključujem, da na terenu eksperimentom utvrdimo šta je istina. A nije ni komplikovano. Lepljivom trakom montiraš balans teg, pa na terenu, najbolje sa glavom na donjoj granici čitljivosti, probaš pod potpuno istim uslovima, sa montiranim i sa skinutim balans tegom. Razlika može da bude manja ili veća ali svako ko ima iole normalnu osećajnost bi trebalo da primetiti razliku, ako uopšte i postoji.
Iz kog razloga  razlike postoje i da li uopše postoje i da li na osećajnost tek kasnije utiče manji zamor šake-ruke, zbog olakšanog držanja, malo je teže odrediti. Zato bi neka objektivnija metoda bila svrsishodnija.
Već ranije smo došli do toga da postoji merna metoda koja isključuje subjektivne uticaje na zaključke na ovu temu. Programčić za mobilni telefon koji se postavi na blank i koji snima impulsni odgovor štapa na čačkanje-pobudu po njegovom vrhu.
Ako se dobro sećam kolega mrjr ga je instalirao i obećao da će ga isprobati, ali.......

Ja sam sklon da verujem kako na osetljivost objektivno nikako nepovoljno ne može da utiče bilo kakav teret dodat ispod šake ribolovca sa ciljem balansiranja, čak naprotiv - da balansiran štap povoljno utiče na osećaj ribolovca. Dal' zbog rasterećenja šake ili zbog nečeg drugog, nebitno?

Jeste da je kod lakših štapova ova problematika sigurno mnogo manje izražena, pa kod nekih čak i van granice  osećajnog razlučivanja uticaja, ali činjenica je da je svaki, baš svaki ribolovački štap, bez obzira na njegovu težinu, je ipak u manjem ili većem denbalansu. Da li ga treba balansirati? Kao što rekoh -jednostavno je isprobati na terenu. Osećajniji će možda reći -da, a oni manje osećajni –ne.

simpson_H

A bre Slob, probano vise stotina puta, eksperimentisano, razgovarano sa ozbiljnim konstruktorima blankova i za mene ta dilema uopste ne postoji. Naravno da i teza masinica ubija osetljivost i svaki gram viska bilo cega. Ali sve je stvar kompromisa a 90% stvari dolazi iz glave. Ti si fokusiran na bol u zglobu i plecki i ne osecas nista, balansiras pa mozak pocne da registruje neke druge stvari jer bola vise nema. Ali to je privid jer posle 5-10 sati ces biti umorniji sa 600g u ruci nego sa 400g.
Pomenuo sam kompromis, 3x je bolje promeniti drzanje stapa nego dodati mu otezanje. I bolje ne uzimati toliko debalansiran stap ako ne umes da se izboris sa njim. Pazi ljudi dodaju po 120g u stap i ponosni su zbog toga, neverovatno. I jos su spremni da ubedjuju ceo svet da to tako treba.

Saša

Nisam bio ponosan, nego sam se zaleteo na taj štap misleći da će biti (u to vreme, u tom trenutku) ultimativno rešenje za moje potrebe. Niko mi nije rekao da je u tako strašnom debalansu. Da sam znao verovatno ga ne bih kupio.Pazi, pritom on u to vreme uopšte nije bio težak štap, 255g ako se ne varam, trometraš, to je u to vreme bilo vrhunski (na papiru). Pa čak i danas, 20 i više godina kasnije to uopšte nije loše. Ali konus, raspored mase, debljina zidova, oprema... šta li je već, su ga dovodili u strašan debalans. Kada sam stavio taj teg bukvalno sam progledao. Više nije vukao napred, nije me zamarao (iako je sada bio 120g teži) jer je u ruci delovao lakši. Samim tim drugačije se sa njim osećalo dno, lakše i dalje zabacivao, bolje osećale varalice  - sve bolje. Sa tim tegom dole u ruci je štap bio bukvalno na klackalici i najmanji udarac na varku bi se daleko bolje prenosio.

Da li treba ovako sada balansirati svaki štap. Moje mišljenje je: ne. Samo one koji su u ekstremnom debalansu (i da su vredni toga). Vredni vama iz ovog ili onog razloga.

Citat: simpson_H poslato 07 Februar 2020, 10:51:26

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Voleo bih da daš neke linkove na kojima postoje realne potvrde onoga što i ti tvrdiš. Ne znam da li tvrdiš na osnovu sopstvenih eksperimenata ili na osnovu tuđih, koji često baš i nisu validni.
Što se tiče teže mašinice, a držiš komplet na stopi mašinice, stavi u šaku još i olovo od 100gr pa uporedi osetljivost. To ti je isto kao da ti je teža mašinica ili na kraju krajeva teža ruka za tih 100g. Ja sam probao i nisam , na kraće staze, osetio baš nikakvu razliku.
Šta će na duže staze brže umoriti šaku, balansiran štap od 300g ili nebalansiran od 250g? Verujem nebalansiran.
Naravno ako se radi baš o super laganom i kraćem štapu to pitanje bi trebalo da bude bespredmetno.

Slob, pošto ćeš teško naći 2 ista štapa jedan urađen potpuno minimalistički, drugi klasično sa punom drškom i balans tegom, ovo je jednostavnije. Uzmi u ruke jednu tanku aluminijumsku cev  dužine, metar i po ili više, uhvati je tamo gde bi uhvatio štap i kucni po njoj. Udari nekoliko čvegera iznad šake. Onda je balansiraj - zalepi ili omotaj olovne trake na kraju da ti bude u 0 kada ga držiš na istom mestu. Kucni ga opet nekoliko puta. Javi jel ima razlike u intezitetu vibracije. Otežanje na kraju zaustavlja vibracije. Ne dozvoljava donjem kraju štapa da vibrira. Neotežani kraj, još uz to ne stegnut punom dškom, nego sa 2 superlagana kratka parčeta eve takođe vibrira, šalje vibracije nazad. Vibracije idu u oba pravca prema šaki i moraju biti jače i duže. Opet kao žica na instrumentu ako si čitao moje prethodne postove. Simpson, Slob, ja mislim da mašinica nema uticaj na vibracije, bila teža ili lakša. Ona ne opterećuje blank nego halter. Blank prolazi kroz halter ne dodirujući ga. Zid krutog haltera je  znatno odmaknut od zida blanka, nije zalepljen za blank nego za tanke prstenove koji ga drže odmaknutim, a mašinica u tom slučaju nema uticaj na vibraciju. Blank jednostavno nema nikakav kontakt sa mašinicom ma koliko teška bila.. Da je halter direktno, tesno zalepljen za blank i on i mašinica bi imali i te kakav uticaj na smanjenje vibracije. Miho da si džigeraš sa Save koji često radi sa ispod 10 grama shvatio bi važnost rasprave. Nije mi svejedno da li moj štap detektuje do 10 ili do 7 grama u donjoj tački.
Zato sam Saša i ubeđen da mislim ispravno, iako ti apsolutno verujem. Posle balansiranja Sporteksa, mislim da nije štap emitovao jaču vibraciju, po meni čak i nijansu manju, nego tvoja šaka koja više nije grčevito stezala štap koji je dotle velikom silom padao dole bila opuštenija i labavija i mnogo  bolje je primala informacije.
Bez obzira ko je u pravu očekujem zdravu raspravu uz uvažavanje sagovornika bez omalovažavanja u komentarima.

Saša

Tako je, debalansiran štap pravi dužim pecanjem probleme ribolovcu i ti problemi bukvalno prigušuju vibracije/informacije koje dolaze od vrha, brže se umarate, ruka, zglob, sve vas boli i to sve više. Kada uklonite debalans tih problema i smetnji više nema. Valjda se konačno razumemo? Nigde nisam napisao da će to povećati osetljivost štapa, odnosno napraviti ga osetljivijim nego što inače jeste. Ne, štap je osetljiv toliko koliko jeste sam po sebi i to je konstatnta. Ali, ima nešto još dodatno na tu konstantu što nam kvari veselje.

srdjanpn

Citat: slob poslato 07 Februar 2020, 11:32:50
Ti si cini mi se negde postavljao slike one univerzalne end kape koja moze na svaki stap a u nju stavis olova koliko ti treba,koliko vidim oni debeli Amerikanci na svakom drugom stapu imaju tu budzu na kraju.Sumnjam da su im oni kratezi za basa toliko debalansirani pa im i to treba,nego imaju toliko ribe pa ajd da uvale i te end kape za bolji balans.
Nikad nisam imao te debalansirane motke niti pokusavao da ih popravim,kad ga uzmem u ruke a on bode ko bolonjez sestica bacim ga i ne gledam ga vise,sta god pisalo na njemu.Danas toliko ima stapova ispod 200gr za smesne pare da ne vidim zasto bi kupovao i balansirao neku mocugu.