Dužina varaličarskog štapa

Započeo pikeman, 06 Decembar 2014, 15:02:48

Koje štapove najčešće koristite?

1,8 m
3,3 m

vu

Citat: ibanezi poslato 08 Oktobar 2021, 01:56:02
Koje si godište? Po niknejmu bih rekao da si 24 godine mlađi od mene. Ako sam u pravu, to znači da kada bi bio moje godište -  1965 ili bi pecao minimum 20 godina 3 metrašem i znao koje su prednosti ili ne bi nikada ni bio ribolovac - varaličar pošto te "niko ne bi mogao ubediti da pecaš 3metrašem". Kada sam imao godina kao ti cela Evropa je pecala sa obale 3 metrašima na velikim rekama. I to nije bila moda nego potreba, a sad je nametnuta  nova moda jer niko neće da pravi dobre trometraše i prodaje po razumnim cenama.
Sad je moda čamca, sonara i kratkog štapa. To sve treba uvaliti ribolovcu sa velike reke preko kreditne kartice. Za svaku generaciju je napravljena moda prema onome što je u tom trenutku bilo dostupno. Zato su shvatanja uživanja u ribolovu različita. Kao što bi ti odustao od ribolova kada bi te terali da pecaš 3metrašem, tako bih i ja odustao od ribolova ako bi me neko terao da pecam iz čamca sa sonarom. smiley033
90-tih je 3m bila uobičajena mera. Čak sam imao i neki dvodelni ABU od 320.
Ne samo za reke, već i za bare i šljunkare kad bacam kašiku preko trave volim da imam duži štap. 2.7 zna ponekad da bude kratak kad treba voditi varalicu paralelno sa ivicom priobalnog rastinja.

Nisam se dugo bavio varaličarenjem, ali kad sam video da novi DAM nanoflex od 3 m (20-50) ima samo 201 gr. rešio sam da se ponovo aktiviram i dopunim kolekciju grba i mepsova : )

milanstosic

Ovih dana sam se prebrojavao nešto i nađem da imam 8 varaličarskih štapova. Od toga 6 čistih vobleraša jedan univerzalac za malo težu rabotu i jedan 80g za ljuti jig i glavinjare. Najviše ima onih na 2,6m, ima i istih ili sličnih gramaža. 2,29m najkraći jig štap, a najduži 2,98m (za malo teže rabote za bucova na daljinu).

I sad ja to gledam kako da optimizujem. Zaključak je da mogu ali neću!
Ima tu univerzalaca 2-3 komada koji bi sve kompenzovali ali mnogo volim kad mogu da biram i da se igaram, a ponekad i da se zezenem u proceni šta se sve sa nekim štapom može pa da maštam kako to rešiti.

Dođosmo i do dužine...
Mnogi vole da pomenu radnu dužinu. Mani je radna dužina ceo štap. Deo koji ne utiče na izbačaj ne postoji ali hajde da priznam da od stope mašinice do vršne karike je za nekog radna dužina za izbačaj, a ispod za balans i zamah. Taj nazovimo radni deo je na dužim štapovima nekad u zavisnosti od konstrukcije drške vrlo malo duži od kraćih štapova. Recimo razlika između 3m i 2,6m može da bude samo 15cm... Podrazumevam da se biraju dobro konstruisani štapovi po pitanju balansa bez dodatnih intrevencija sa tegićima i ostalim.

Ono što svi mislimo je da duži štap (mislim na efektivnu dužinu) u adekvatnoj težini bacanja ima duži izbačaj od kraćeg. Eeeeeeeee, to ne mora da bude slučaj! Ne mislim na efekat praćke i punjenja štapa! Mislim na efekat koji sam zapazio u poslednje vreme, negde i napomenuo, a odnosi se na brzinu varalice prilikom otpuštanja sa štapa i njen otpor koji pravi u vazduhu! Duži štapovi daju veću brzinu, po nekad i preveliku! Otpor vazduha raste, čini mi se sa kvadratom brzine ako ne i sa kubom... Za određeni tip varalice (tipa Rapale Original i drugih od balze a bez specijalnih tegića), kraći štapovi bacaju od dužih jer se otpor vazduha zbog brzine nije toliko uvećao da poremeti stabilnost varalice u letu tako da počne da se kolobata i prevrće. Onda od lepog i preciznog izbačaja nema ništa. Imajte ovo u vidu prilikom nabavki štapova.

Evo onog što mene drži na ovlikom broju štapova različitih dužina.

Prednodti dužih štapova:
1. dobar ugao i preciznost vođenja (sa strme obale, pored trave, na daljini... svašta nešto gde vam dužina daje izbor!)
2. načelno dalji izbačaj (sa nekim varalicama sigurno, ali ne i sa svim)
3. lepše zamaraju ribu (lepo pogođen luk i elastičnost, bar kod mene, ovde bih mogao da napišem knjigu o konusima i kontri ali nije to poenta)
4. brže se iskontroliše i eliminiše trbuh strune (naročito kod daljih izbačaja)

Mane dužih štapova:
1. lošiji balans (može da bude ali ne mora)
2. generalano veća težina
3. peripetije na pošumljenoj obali
4. otežano prihvatanje ribe (i sa obale i iz čamca)
5. peripetije prilikom transporta

Prednosti kraćih štapova:
1. manja težina (udobniji)
2. teško da su u lošem balansu
3. preciznost vođenja i osećaj za varalicu
4. lako se transportuju
5. na pošumljenoj obali manje zavrzlama
6. elegantniji i lepši (ovo baš i ne moram da navodim  :cheesy: )
7. dalje izbacuju neke varalice od dužih parnjaka
8. svaka moguća prednost prilikom prihvatanja ribe
9. načelno bolji i brži na kontri!!!
10.precizniji u izbačaju (ne uveki i svi ali generalno da).

Mane kraćih štapova neću navoditi, to se vidi iz svega gore navedenog...

Ono što sam želeo da kažem ali i da objasnim (naravno, iz mog ugla viđeno), ne može se govoriti o dužini, a da se ne uzme u obzir sve što nam je u nekom ternutku potrebno od štapa. Zato treba tu štapova i štapova za ovo i ono...

Nadam se da ćete me bar vi, kolege, opravdate u broju šatapova ako ovi kod kuće neće!
Zato i napisah sve ovo, a bitan mi je i onaj deo o otporu varalice i vazduha  :wink:  :cheesy:
Možda nekom bude i korisno, a i pojasni šta da u ribolovu očekuje! Ili kompromis ili bolje od njega puta osam!!!  :cheesy:   :cheesy:   :cheesy:

tonyboy

Nedavno sam pazario GL Aspro 20-70g na 249cm i ostao sam zabezeknut kako ssr 9 ispaljuje kao pikado strelicu bar 15-20m dalje nego dosadašnji štapovi koje sam koristio. Znam da nije vobleraški štap ali itekako može poslužiti

mstosic,
Lepo si nabrojao prednosti i mane različitih dužina štapova. Slažem se sa svim konstatacijama osim:

Prednosti kraćih štapova:
....
7. dalje izbacuju neke varalice od dužih parnjaka
Ovo zaključuješ na osnovu toga što aerodinamički otpori rastu sa brzinom kretanja, odnosno sa većom početnom brzinom koju daju duži štapovi. I da je ovo, negativno, izraženo kod varalica, ili bilo kakvog tereta, koji imaju veliki ( ili nekakav "vrljav"  :cheesy:  ) aerodinamički otpor.
Mislim da i pored toga duži štap, a sve ostalo isto, bilo šta uvek može da dobaci dalje od kraćeg. Iz prostog razloga što balistički domet raste takođe sa kvadratom brzine, isto kao što sa kvadratom brzine raste i otpor vazduha. Pa šta preovlada?  :cheesy:
Ali, bez ulaženja u teoriju i razglabanje iste, rekao bih definitivno ovo; ti sa dužim štapom uvek možeš da smanjiš zamah da bi postigao manju i potpuno istu početnu brzinu kao i sa kraćim, pa ćeš postići i potpuno isti domet. S tim da zadržavaš sve ostale nabrojane prednosti veće dužine.

A pade mi napamet i još jedna prednost kraćih štapova. Trebalo bi da su jeftiniji jer imaju manje materijala i jeftinija je i proizvodnja i transport. E to, malo sutra!  :lol:

milanstosic

Šta znam Slob... Zaključukem na osnovu iskustva, a odgovor tražim u nauci, nekad...
Skraćivanjem zamaha i smanjenjem snage zamaha, kao da nije to to. Možda nisam dovoljno obratio pažnju ili često menjam štapove pa se osećaj izgubi.

Kada pričaš o balističkom dometu nisam siguran koliko se svi razumemo u to. Tu ima dosta aproksimacija i cela se priča svodi na oživalni oblik projektila.

Ostao bih na zapažanju da sve varalice ne trpe veće brzine koje su karakteristične za duže štapove.

U zimskom periodu prošle godine imali smo zimsku višednevnu zabavu oko jačine kontre gde sam zastupao mišljenje da se dužim štapom daje snažnija kontra koje sam bazirao na dinamici blankova koja eliminiše prednost kraće poluge. Većina, bolje reći svi su podržavali suprotnu tezu - jača kontra se daje kraćim štapom po principu kraće poluge. Nisam ni sada ubeđen, ali prihvatam da sam pobeđen. Ne želim da polemišem više o tome. Međutim.... Sada od tebe čitam da se kraćim štapom čak daje i brža kontra nego dužim? Paaa....izgleda da sam zaista zaostao u nekim davnim prošlim vremenima i da ne shvatam moderne tehnologije i nove  principe koje savremenim kratkim štapovima daju superiornost čak i u onim karakteristikama koje su nekada bile glavna odlika i prednost dužih i o čemu tada čak niko nije ni pokušavao da polemiše, a kamoli negira. smiley033

Dužina drške kod bacaških štapova nije enormne već naprotiv normirane dužine. A zavisi od dužine ruku ribolovca.
Kada se potpuno ispruženom rukom i šakom uhvati štap na halteru mašinice, end kapa treba da dodiruje grudi ribolovca, ni kraće ni duže. To možda deluje kao enormno ili predugačko ali nije, naprotiv optimalno je.
Gledao sam neki video klip gde jedan takmičar to objašnjava tako.
Druga šaka treba da drži štap neposredno iznad end kape.

Slob, to sam i napisao...nisu džabe.....
Ono što nam naviknutim na prosečne drške naših sve kraćih varaličaraca vizuelno deluje enormno, u stvari je optimalno.

Citat: orka poslato 03 April 2022, 09:46:58E da, 2.6m, iliti 8,6ft . To je po meni najidealnija i najuniverzalnija dužina varaličarskog štapa. Dovoljno dugačak, balansiran, lagan ..

ibanezi,
Da da, drugačije sam shvatio smisao tvoje rečenice, izvinjavam se.
Ali ipak nije na odmet to što sam napomenuo normu za dršku bacačkog štapa. :smiley:

Citat: Dva vuka poslato 03 April 2022, 21:12:14Za šta? Sa 3,30 štapom bacam varku sa leve obale Drine u vir na suprotnoj, bosanskoj strani. Sa 2,60 štapom i istom varkom moram da uđem na pola reke ... tako da, sve zavisi  :wink:

Ne naravno za svaku i sve situacije, ali za veliku većinu da .
Bolje da uđem na pola reke nego da sa tom prangijom od 3,3m dobijem teniski lakat, iščašeno rame i izvrnut zglob .. :lol:  :cheesy:

Isa

Ne nože da umori štap 3.3 ako njim peca 2x godišnje po par sati, al može da zatreba kako Ljubou reče.
Navikao sam se u poslednje vreme na 240cm i to mi je sad univerzalno i optimalno. Naravno nije mi iperativ daljina već nešto sasvim drugo.
Tako da sam trenutno sve to pronašao u CTS-u elit Sd 8ft 20-40.
Imam još tri štapa, 210, 252 i 275,koje koristim u nekim drugim situacijama, ali realno prvi koji sam naveo može u 90% da mi zameni sve ostale. Ko može i voli, treba da ima i neki kvalitetan 330 varaličarac isto kao i vrhunsku ul 160cm.

Tih na 3.3m praktično i nema u prodaji. Velika je retkost naći negde neki, i velika je retkost da negde nekome za neku situaciju stvarno treba varaličarac tolike dužine .
Imanje i koriščenje varaličarca na 3,3m je na nivou statističke greške .

milanstosic

Citat: ibanezi poslato 03 April 2022, 20:20:32Milane, nisam siguran, ali mogu da prihvatim da su kraći štapovi iz sa tvoje strane navedenih razloga bolji pri izbačaju neadekvatnih - prelakih tereta za štap. I to kada su u pitanju ne samo prelake, nego i nedovoljno izbalansirane varalice sklone rotaciji. Ali za adekvatne terete u navedenom rasponu tb štapa, mislim da će ih uvek dalje izbaciti duži štap i to upravo onaj sa dužom donjom polugom. Nisu džabe štapovi iz klase takmičarskih bacačkih upravo šaranski i surf štapovi sa enormno dugačkom donjom polugom. I nije bez razloga nova fideraška manija produžavanja donje poluge na novim fider štapovima, bilo produžavanjem blanka u butu, bilo podizanjem haltera da bi se dobile maksimalne bacačke mogućnosti.

ibanezi,
Slažem se sa prvim pasusom do prve polovine. Tako sam tačno i mislio, a nekako i napisao. Ti si tu super shvatio suštinu i formulisao još bolje... Što se tiče druge polovine prvog pasusa, deo u vezi takmičarskih šaranskih štapova i fideraških i tu se apsolutno slažem. Ali u tom drugom delu se radi o velikm teretima kojima ni blizu ne može da se zamahne istom brzinom kao sa laganom varalicom od recimo 5-8g. upravo donjom polugom se daja snaga ribolovcu da izvuče zamah sa teškim olovom ili hranilicom. Znači, u svemu se u prvom pasusu slažemo samo je drugi deo neko drugo poređenje...

Što se tiče jačine kontre, navešću jedan primer. Reglass 14-56g, 3m i Creed 15-50g, 2,59m... Na istom mestu na blanku se zaključavaju. Creed ima bržu i jaču kontru u kombinaciji sa mnom. Mi smo sistem u kome ja ne mogu da trometraš dovoljno brzo i jako nategnem da postignem isti efekat sa Creedom. Iz za.ebancije sa društvom smo bocu sa 4kg vode kontrirali na suvo prošle jeseni (jbg, nije riba radila, a mi dokonisali). Duža poluga na Reglassu je ječa od mene na flaši, dok ga savijem na prvoj trećini, creed je već pokidao strunu u kontri. Vrlo slična težina bacanja, različiti štapovi (sea bass i jig), slična parabola. Ali hajde, da istu priču ponovimo na konto da eksperiment nije dobar zbog štapova različite namane. Poređeni MC n-one862ml, 10-30g na 8.6ft i gore pomenuti Reglass. Ista priča dva sea bassa različite t.b. i dužine. Jači sam i brži na kraćem i slabijem u svakom pogledu... ipak Reglass je nezamenljiv u drugim stvarima i nikad neće otići od mene.
Drži duži štap sa teretom od 2kg i kraći sa istim teretom. Naka su štapovi iste snage. Sa kojim ti je lakše da kontrolišeš teret? Priča o štapovima je ok, ali kad uključim i moju ruku u sistem kao izvor snage, onda dobiješ moju gornju priču. A nisam neki slabašan da bežim od 3m i teže motke. Sportex HM Turbospin 2 mi je bio omiljena alatka i nikad ništa nikom nije oprostio. Otišao je zbog težine i prijatnosti pecanja lakšim priborom...

Samo da se pojasnim još nešto, a verujem da se mnogi neće složiti... Meni su dva štapa iste snage ako imaju istu proporciju parabole za isti teret, bez obzira na njihove dužine i oznake strune u lb jer te oznake su posebna priča... Sa kojim sam ja jači, to je gornja priča.

Možda nisam u svemu jasan i dovoljno precizan (čak nepažljiv u opisima) ali pokušao sam da prenesem svoje iskustvo i osećaj, a to ne mora biti i iskustvo i osećaj drugih kolega ali verujem da nekih sigurno jeste.

Za tebe sam primetio da si savršeno precizan i razumljiv.  :tongue:
Savršeno formulišeš ono što želiš da kažeš.  :tongue:
Možda tu i pravim zabunu ali znam da će mi biti oprošteno. :smiley:

E, daaaa, nisi ti zaostao (taman posla, ne bih to nikad rekao, naročito za tebe), a ni ja ne dajem superiorne osobine kraćim štapovima i modernim tehnologijama. Poenta cele priče je da sve ima svoju namenu i da je nerealno porediti kraće i duže štapove u svemu čemu neakako naslov teme naginje, pa i glasanje uokviru nje. Zato i imamo toliko štapova ali i izbor koji nekad odlučuje sa čime ćemo na vodu.

Da me neko sada pita šta je univerzlni štap za vobler za Savu rekao bih Daiko Artesano Evoltia 2.89m (9.6ft), 7-35g, a to je duži štap gledajući ovu temu...  Ničega se ne boji i sve može od varalice do ribe :wink: