Štuka po nestabilnom vremenu

Započeo pikeman, 16 April 2022, 11:29:04

Veoma nestabilno vreme ovog proleća dosta je otežavalo ribolov kako na otvorenim tako i na zatvorenim vodama. Česte promene vazdušnog pritiska, pojava vetra, kiše i česte oscilacije vodostaja su faktori od presudnog značaja za uspešnost u bilo kojoj vrsti ribolova. Kako svi ti parametri utiču u nekom trenutku veoma je teško opisati i u nekoliko tekstova pa bih u ovom samo napomenuo neke važnije stvari.

Ovog proleća je pre odlaska na neku destinaciju bilo potrebno proveriti kakvi su vodostaji i kakvo će nas vreme dočekati. Ovo drugo je bilo najteže predvideti a veoma je važno, bilo da pecamo iz čamca ili sa obale. Međutim, moram da kažem da su česte promene vodostaja i promenljivo vreme idealna prilika da se izvuku neki zaključci i potvrde neka pravila o sklopu okolnosti dobrih za ribolov. Ovog proleća sam dosta varaličario štuku na zatvorenim vodama. Bilo je lako uočljivo da je, kad je voda opadala, štuka bila aktivna pa sam imao dobre ulove. Kada bi usled iznenadnih kiša voda porasla makar i za par centimetara, gotovo da nije bilo moguće uloviti ni ,,glocu". Ovo je verovatno povezano sa kretanjem bele ribe koja migrira kako se voda povlači - za njom naravno ide i štuka. To su inače situacije kada štuku možete uloviti i na mestima gde je ne očekujete, pa svaku poziciju treba dobro pretražiti i bacati iz više uglova. Ribolov iz čamca je najbolje a ponekad i jedino rešenje.

Atmosferski pritisak je jedna od vrlo važnih stavki koje utiču na aktivnost riba. Najbolje je kada je pritisak stabilan i malo ispod normale. Polje visokog vazdušnog pritiska nije dobro jer deluje direktno na bočnu liniju riba a preko nje na riblji mehur i riba je ili slabo aktivna, ili uopšte nije aktivna. Ovo su vrlo nepovoljni uslovi za varaličarenje. Nagle promene pritiska isto nisu dobre za ribolov a često rezultiraju i nevremenom.

Sitna kiša i stabilan pritisak, malo ispod normalnog, su odlični uslovi za ribolov, a ako je solunarna prognoza povoljna i vodostaj u laganom opadanju, onda su to idealni uslovi. To je prilika koju nikako ne treba propustiti, tada možemo ostvariti i ulove kapitalnih riba. Međutim, ako kiša neprestano pada (što je ovog proleća bila česta pojava), štuka tada retko napada varalice. Ako pri tom počne da duva i vetar, ulovi su mršavi ili ih ni nema. Usled talasanja vode i pljuštanja kiše po površini, štuka ne vidi iznad vode i ne oseća se sigurnom pa je neaktivna. Čim bi kiša počela da prestaje a vetar da slabi, odmah bi usledili udarci i to solidnih štuka. Naravno da se nekada ulovi i kada je po VARALIČARENJE sve nepovoljno, ali ako izanaliziramo sve situacije koje ste imali na vodi lako se mogu izvući zaključci da je oblačno vreme bez vetra idealo za varaličarenje štuke.

Uticaj vetra na lov štuke je tema o kojoj se dosta priča, naročito među onima koji je love na varalicu. U ovom tekstu ćemo pričati o vetrovitom vremenu a ne o olujama i jakim košavama, kada ribolov i nije moguć (barem ne za većinu ,,normalnih" ribolovaca). Prateći vremensku prognozu često odaberemo dan i teren i taman pomislimo da će biti sve dobro, a iznenadi nas jak vetar. Na zvaničnom sajtu hidro-metereološkog zavoda Srbije doduše ima oznaka u koje dane će duvati jak vetar, ali to ipak nije dovoljno precizno (pogotovo se ne zna tačna destinacija). Ponekad sami morate da zaključite - ako atmosferski pritisak naglo opada - da li su moguće oluje ili jak vetar.

Pošto željni pecanja ponekad pređemo i više od 100km do odabranog mesta, pokušaćemo da lovimo bez obzira na vetar. Naravno da uz vetar na uspešnost utiču i druge okolnosti: atmosferski pritisak, temperatura vazduha, oblačnost. A i sam vetar ponekad menja ili je najava promene vremena. Jako je bitno o kakvoj se promeni radi. Ako je nagla to je uvek loše za ribolov dok lagana promena uz blag vetar, pad vazdušnog pritiska i postepen razvoj oblačnosti, može biti dosta dobar momenat za ribolov. Jak vetar pravi dosta problema kod zabacivanja, bilo da lovimo iz čamca ili sa obale, da i ne pričamo o problemima kod veslanja ili sidrenja čamca. Na mnogim zatvorenim vodama (gde se štuka i najčešće lovi) nije dozvoljena upotreba motora.

Sve gore navedeno su uglavnom problemi sa kojima se mi susrećemo prilikom ribolova po vetrovitom vremenu. A kako na vetar reaguje štuka? Moje lično iskustvo da vetar uglavnom utiče loše na ribolov, i štuku je teže ali ne i nemoguće pronaći. Riba se najčešće sklanja u zavetrinu, ako je ima, ili iza većeg drveća iznad vode, visoke trske ili potopljenih stabala. Jači vetar pravi na površini talase koji očigledno ne odgovaraju štuki jer slabije vidi van vode pa se ne oseća sigurnom. Skoro nikada nisam ulovio ribu pri vetrovitom vremenu na čistini ili tamo gde se voda talasa ali u zavetrini su rezultati bili bolji. Zato uvek treba birati obalu uz koju ne duva vetar a to je najčešće ivica šume ili visoke trske. Često se riba skloni ispod platformi koje prave šarandžije da bi izašli iz trske na čistu vodu, a sa kojih varaličari rado zabacuju. Ovo sam lično iskusio više puta kada sam bacao sa platformi i po petnaestak minuta na sve strane, a štuka je bila pod nogama. To sam primetio tek kada je napala varalicu koju sam vadio iz vode! Inače, to je nezgodna situacija: uglavnom ste iznenađeni i ne reagujete pravovremeno što i nije čudno. Sve se odigra za 2 ili 3 sekunde, pa riba najčešće spada. Ovo može dosta da iznervira, jer ponekad na dužini štapa udaraju komadi po 4 ili 5kg, pa kada otpadnu, to nikom nije svejedno. Treba biti spreman na reakciju odmah po padu varalice na vodu a dril bi trebao biti popušten, da se lakše amortizuju prvi udari ribe. Cela stvar se odvija na malom prostoru - riba je uz samu obalu, gde je zavetrina, zabačaji su kratki pa vam je to idealno za vežbanje refleksa. Ovo ponekad liči na revolveraške obračune u vesternima jer se non-stop prikradate kroz trsku i istražujete male uvale u zavetrini. Sve se odvija munjevito, za par sekundi, kada odlučuje brzina.

Usled obaveza koje imaju na poslu ili kući, većina ribolovaca ne može uvek da bira termin kada će ići u ribolov. Ako se radi o destinacijama do kojih putujete više sati ili na više dana (što naravno podrazumeva i dosta troškova), nikome nije svejedno ako ribolov bude skroz neuspešan. Jasno je da na vodu ne idemo samo da bi upecali ribu već da bi uživali u prirodi i bar na trenutak pobegli od svakodnevnih obaveza. Ako i imamo dobar ulov, onda je zadovoljstvo potpuno. I pored toga što ne možemo uvek da biramo gde i kada ćemo ići u ribolov, ipak o gore navedenim parametrima uvek treba razmišljati. Ukoliko pratimo i beležimo iskustva koja smo imali na vodi i upoređujemo ih sa uticajem gore navedenih parametara, možemo naučiti dosta toga i naravno još više uživati u ribolovu.

Bistro!

Autor teksta: Zoran Pantović - Kosta
Objavljeno u ribolovačkom magazinu "Reviri Srbije", broj 28, Jul 2011. godine
Preuzeto sa: sportskiribolov.co.rs

Grbo

E svaka cast za temu.
Od jutros se na Dunavu razduvao neki hladnjikav vetar pa sam napravio krug po barama posto je tamo bila veca sansa da nadjem neki zaklon. Celo pre podne nista i onda u povratku snimim malu zatravljenu uvalu u trsci, bacim jointed 13-icu i polako-polako preko drezde sa podignutim stapom da ide skoro po povrsini na metar od trske. Iz trske izletela mama kao torpedo. Drzi-nedaj i zabode se u travu, vucem busen drezde i stuju i, kako to vec biva, stuja otpade a busen ostade. Probam jos jednu slicnu uvalu i udari penkala tik uz trsku. Prokljuvim da je stuja uz trsku ali nema sanse da provlacim uz trsku paralelno sa obale i stapom 2,80.
Zakljucak - treba metar duzi stap za varijantu sa obale, ili jos bolje mali gumenjak za bare. Definitivno je u trsci po ovom vetru i ima dobar apetit.

Evo sličnog vremena današnjem ali početkom leta, @joshica u glavnoj ulozi. :cheesy: