Uticaj ugla između štapa i strune, prilikom privlačenja ribe

Započeo slob, 07 Oktobar 2020, 13:11:04

Ovo je prevod članka sa bloga čiji je link https://paracaddis.wordpress.com/2018/01/18/trout-torque-or-thoughts-on-playing-fish/
postavio kolega Germina, u temi "Dinamika štapova kod kontre".

Autor članka pre svega razmatra temu sa stanovišta jednog mušičara, ali ova znanja se mogu primeniti kod svih načina finog ribolova.
Da bih pročitao članak morao sam prethodno da ga prevedem sa engleskog. Pa kada sam to već i uradio smatrao sam da nije loše da se tekst nađe na Vukovima. Neće da škodi. A ono što neće da škodi može samo da pomogne.
Za one koji ne znaju šta znači izraz "tippet"; to je mušičarski termin i  odnosi se na fini monofil koji se slično bilo kojem predvezu koristi za vezu udice sa mušicom i osnovne strune.

PS.
Imajte na umu da ja ne znam engleski. Za prevođenje koristim Google prevodioca, a svi znate na šta liče njegovi prevodi. Potrebno je priličan trud da se prevod razume, osmisli i dovede do toga da bude koliko toliko korektan.
Ako nisam u potpunosti uspeo u tome na raspolaganju vam je originalni tekst na već postavljenom linku.
Oni kojima se diže kosa na glavi već od najednostavnijih formula, neka pročitaju samo konačne zaključke, pri kraju teksta.

Uticaji ugla štap/linija na moment i silu, ili ono što stvarno trebate znati o fizici ako želite efikasnije loviti ribu

Ima jedna mala vežba sa kojom eksperimentišu skoro svi moji klijenti na reci. To je vrlo korisno za svakoga da pokuša, ako želite bolje razumeti šta se događa kada zakačite i privlačite ribu. Takođe pomaže da se bolje razumeju sile koje se tada primenjuju.
Razlog zbog kojeg ovo radim je zato što svi mi pecamo uglavnom sa vrlo malim muvama (#18 i #20) sa ograničenom sposobnošću udice za držanje ribe i vrlo tankim najlonskim tippetom, sa ograničenom prekidnom jačinom. Zato je razumevanje kolikom silom se možeš boriti protiv ribe presudno u bitci između pucanja ili vađenja ribe praktično što brže.
Zamisao mi je da se jedna osoba pretvara da je ribolovac, a druga se pretvara da je riba. "Riba", jednostavno drži mušicu ili čvor između palca i kažiprsta, na nekoliko dužina štapa od "Ribolovca", a ribolovac drži štap na oko 90° prema liniji i povlači ga unatrag rukom kao da privlači ribu sa punim savijanjem štapa.
"Riba" će primetiti da je količina primijene sile zapravo minimalna, iako ribolovac daje sve od sebe.
Onda ribolovac spušta vrh štapa prema "ribi" a primjenjuje istu rotacionu silu (moment sile). "Riba" sada jasno može osetiti dodatnu proizvedenu silu. Spuštanje štapa i dalje (povećavanjem ugla) sila koja se primjenjuje na liniju raste i onda se obično završi pucanjem tippeta.
Vrlo je poučno potom zameniti uloge, tako da klijenti shvate kakav je osećaj na oba kraja, kod ribe i kod ribolovca.
Ponovio sam ovu vežbu s brojnim klijentima i praktično se svi zapanjuju koliko se malo pritiska na ribu primjenjuje kada se vrh štapa podigne visoko i kada je štap potpuno savijen.
Experimenti su pokazali da ne možete prekinuti 8x tippet (otprilike 2lb jačine) sa #6 štapom kada se sila nanosi na takav način, da je ugao između štapa i linije 90°.
Instinktivno znamo da kad štap pada onda se i ugao napada menja, pa se tako i primenjena sila menja, plus naravno ne gubite mnogo na efektu amortizacije pri savijanju. U ribolovnim situacijama ovo se često jasno demonstrira kada pri tom pukne linija ili se udica izvuče. Ribolov na pastrmku sa lakom linijom i visokim štapom pruža najmanji pritisak na tippet i udicu, ali pri ribolovu GT-a u surfu (i koristeći dovoljno jak tippet da to dopusti) daleko je efikasnije zamarati ribu sa vrhom štapa niže postavljenim, i većim uglom, primenjujući maksimalni pritisak na ribu.

Ali šta se stvarno dešava sa silom na liniji kada se ugao menja, ili je možda sve jedno koji je ugao?

Pitao sam se koji je ugao važan u smislu rada sile i momenta sile, u gore navedenom dijagramu, je li to ugao A, B ili C?
Ispostavilo se da ako rešiš silu za primenjeni moment, za ugao B ili C, dobićeš isti rezultat.
Veoma sam zahvalan Gary Glen-Youngu, jer ima superioran matematički mozak u odnosu na moj i vrlo je pomogao ovde proverom brojki. Napomenuo je da može doći do potencijalne greške ali se ispostavilo da se može rešiti za bilo koji ugao i dobiti iste odgovore. (Tehnički, ako želite najmanji pritisak na liniji, idealna pozicija bi bila da imate ugao C na 90 stepeni)
Ako na sledećem dijagramu, koji rešavam, i za ugao B i C dobijem isti odgovor biće da u suštini onda nije važno koji ugao koristite. Uglovi su različiti ali su i dužine " imaginarnih štapova " u jednačinama različite i na kraju ispada isti rezultat.

Rešavanje za ugao B (45 stepeni)
Force = Moment/( sine Θ x Effective Rod Length) = Moment/(0.70710678 x 3) = Moment/ 2.1213

Rešavanje za ugao C (90 stepeni)
Force = Moment/(SineΘ x Effective Rod Length) = Moment/(1 x 2.1213) = Moment / (2.1213)

U većini slučajeva u ovom članku sam rešavao za ugao A, jednostavno zato što je olakšao stvari, ali ako kada pecate mislite da je zamišljanje ugla C bolje za vas, to je sasvim u redu, ne pravi razliku. Samo imajte na umu kod ugla C, imaginaran štap se proteže direktno od vaše ruke do vrha štapa, nije važan sam ugao vrha štapa.
Vredi nabrojati da se ugao štap/linija može promeniti iz više različitih razloga:
- Ugao drzanja štapa.
- Udaljenost do ribe (količina linije)
- Ako ribolovac pruži ruke na gore
- Dužina štapa
- Efektivna dužina štapa (Savijeni štap ako hoćete)
Za bilo koji dat položaj štapa, ugao štapa prema liniji se povećava kako se riba udaljava, a smanjuje se kada se riba približava.
Grubo govoreći, ako promenite ugao štapa od okomitog (prema liniji), na 45° i održavate istu rotacijsku silu sa svojom rukom na štapu, povećaćete silu na ribi za oko 40%. Ali matematika može da zavara, jer u početku promena ugla od 90° na 80° ne pravi veliku razliku, ali brojke tu nisu linearne. Za svaki stepen ugla dobitak dodatne  sile koju primjenjujete se brzo povećava.
Uzmite u obzir da sam daleko od matematičara, ali daću sve od sebe da objasnim šta se događa.
Prvo mi je očito da (za sadašnjost ćemo zaboraviti da se štap savija ), što je štap duži, veća je prednost za ribolovca.
Jednom rukom vi možete primeniti neku rotacijsku silu (obrtni moment) na dršku štapa, ali što je štap duži biće manja sila na liniji.
Šta se dešava sa pritiskom na liniji, s obzirom na isti moment sile a različite uglove?

Grafikon pokazuje da odnos nije linearan. Plava linija pokazuje procentualni porast sile sa promenom ugla štap/linija. Kako se taj ugao odmiče od 90 °, on u početku ne pravi preveliku razliku u sili koja se primjenjuje na liniju, ali kako se ugao više menja, promena sile na liniji eksponencijalno raste, pri tom je primenjen uvek isti moment sile na drški štapa. Kada se štap približi usmeravanju skroz prema dole, primijenjena sila se gotovo udvostručila.

Kako to izgleda u stvarnom životu:

A kako to izgleda u tabelarnom prikazu:
U donjoj tablici se koristi štap dužine od 3 metra (deset stopa) (savijanje štapa se zanemaruje u svrhe ove tablice). Pretpostavljen je obrtni moment oko 10 Njutn metara (Eksperiment sa dve različite dužine krutog štapa sugerisao je da je maksimalni obrtni momenat koji bih mogao stvoriti jednom rukom bio između 10 i 11 Njutn metara). Sila na liniji izračunata je na osnovu jednačine F = Obrtni moment/( sineθ x efektivna dužina štapa (d)), gde se (d) izračunava kao sinus ugla pomnožen sa dužinom štapa.

Dok je promena na snazi očekivane brojeve činilo niskim, to bi značilo da bi ste jedva prekinuli 7x (oko 3 lb BS) tippet sa deset stopa štapom, koji je držan na gotovo bilo kojem uglu. To nije imalo smisla, iako znam da je prekid linije pri pravilnoj upotrebi štapa prilično težak.
Ponovo sam proveo proračune za svoj 9 fita # 4 (jer ako bih ga polomio dok sam eksperimentisao, to ne bi bila neka velika šteta kao za druge štapove).
Da se moj 9 fita # 4 ne savija, dobio bih sljedeću tablicu.

Očekuje se da će nešto kraći štap pružiti više vučne snage, ali i dalje jedva dovoljne da se prekine 7x tippet. Kako je to moguće? Izašao sam u vrt i savio moju četvorku, koliko sam mogao jednom rukom. Grubo mereći otklon, kada sam ga potpuno savio, dobio sam nominalnu dužinu štapa 1,6 metara.
Ponovo sam uradio tablicu, koristeći ovu dužinu štapa od 1,6 metara i obrtni moment od 10 njutn metara, i ovako je to izgledalo:

Brojevi sile su se sada popeli čak i dalje, (skoro duplo više u odnosu na podatke za kruti štap), i čini se da čak i onda kada sam najače potezao, sa štapom na 90 stepeni u odnosu na liniju i dalje ne bih mogao prekinuti 7x tippet.
Bez da sam u potpunosti verovao svojim ograničenim matematičkim vještinama, odneo sam moj #4 u vrt, namestio i povukao, ispostavilo se da ne mogu prekinuti liniju ni štapom na 90 stepeni prema liniji, čak ni na 120 stepeni u stvari, zapravo nisam mogao prekinuti ni kad bih spustio štap na ugao od 150 stepeni.
Sledeći je korak bio primeniti moj štap 9 ft, težine #10, otprašiti ga (neko vreme nije video vodu).
Šta biste rekli? Držeći dobar ugao od 90 stepeni između linije i štapa dao sam sve od sebe, i pogodite šta? Jednostavno nisam mogao prekinuti tippet.
Sa mnom, ponekad stvari mogu biti malo glupe, ali ja nisam mogao verovati brojevima, pa sam mislio da sam bio u pravu da ne bih bio u stanju da prekinem 7 x (3 lb) tippet sa drškom od metle, ona prava sa četkom na kraju. Kako se ispostavilo, mogao sam ipak prekinuti tippet sa drškom metle, SAMO sa njom !!
Ali pogledajmo na brojke; drška metle od vrha do moje ruke bila je oko 0,8 metara, po mojim tablicama onda bi trebalo da dobije maksimalne sile na 90 stepeni oko 12,5 njutna ili 2,8 kilograma. Pokidao sam tippet, ali na ruci štapa imao sam tragove i mislim da je rezultat više zavisio od kratke dužine drške nego od njene krutosti. Poenta je u tome da poluga, savijanje i dužina štapa ozbiljno utiču na to koliko snažno možete povući ribu, ali to nije ni blizu toliko jako kao što većina nas pretpostavlja.

Imajte na umu da su ove cifre na osnovu moje procene mogućeg obrtnog momenta, jer ne znam tačno koliki moment sile možete primeniti na štap, a na osnovu mojih eksperimenata 10 Nm čini procenu najverovatnijom, i mislim da to može da posluži za sliku onoga što se događa kada ulovite ribu i verovatno daje razumne smernice; kako držati štap ako pokušavate zaštititi krhki tippet, ili ako pokušavate primijeniti maksimalnu silu na liniji.
Pa, pogledajmo tipični stream scenarij. Naš sretni ribolovac zakačio je ribu, nije previše daleko. Naš ribolovac daje sve od sebe držeći ribu i pritisak koji on vrši je u granicama primenjene jačine tippeta.

Ali sada ribe čini beg. Umesto popuštanja linije ribolovac drži štap čvrsto, maksimalnim obrtnim momentmm kojim može, i tada je jedina opcija to da štap bude spušten prema dole, čime se povećava ugao θ.

Pritisak na liniji je, bez da ribolovac ima nešto drugačiji osjećaj, skočio sa 0,75 lb do 0.899 lb. To je povećanje od 20%, ali naravno to je i dalje u okviru naprezanja koje ne može da dovede do prekida linije. Imajte na umu to da ribolovac ustvari i dalje oseća da primjenjuje potpuno istu količinu obrtnog momenta.

Odlučan u tome da ne izgubi ribu on galantno drži, a ne zaboravite da je nesposoban za primenu više obrtnog momenta na drški, i ako riba odlazi dalje štap će neminovno biti oboren a ugao će postati veći.

Sada stvari postaju rizičnije i brzo idu prema katastrofi, pritisak na liniji je skočio sa početnih 0,75 lbs na 1,47 lbs, (poprilično povećanje od 100%), a ribolovcu se čini kao da se primenjuje ista sila, zapanjujuće je ali se ni sada tippet ne mora prekinuti, ali oboren štap za samo delić više uzrokuje veliku verovatnoću da će se tippet ipak prekinuti.
Šta bi bila bolja opcija? Pustiti liniju s koluta da klizi kroz prste (pod pretpostavkom da drag nije prejako postavljen) i vratiti ugao štapa koji bi pružio veću zaštitu tippetu.
Imajte u vidu da, radi lakšeg računanja, gornje brojke pretpostavljaju da se štap ne savija, a u stvarnosti će verovatno podaci biti oko dva puta veći ukoliko se štap u potpunosti savije.
Držanje štapa na gore je previše jednostavan odgovor:
Kao sam bio mladi ribolovac, uvijek su mi govorili: "držite štap gore" ili "dajte mu kundak", međutim zavisno o situacije, podizanje vrha štapa nije uvek nužno pravi odgovor.
Razmislimo o drugom scenariju. Vi sada ribarite iz čamca, imate ribu na udici i počinje privlačenje.
Početni ugl štap/linija je 50 °, i vi ste tada u prilično dobroj poziciji.

Odlučni ste u tome da zadržite štap gore, zato dopuštate da se linija provlači kroz prste pa riba odlazi u dubinu, roneći ispod čamca.

Ali naš ribolovac je učinio stvari još gore, pri postojećem uglu linije prema štapu, pritisak na liniji će skočiti u trenutku kada je uhvatio liniju, plus što je gotovo odustao od amortizacije savijenim štapom, i on će najverovatnije izgubiti ovu ribu. Čak i da je čvrsto držao i jednostavno dopustio da se štap obori prema dole, bilo bi mu bolje.

U ovom slučaju, dopuštanje štapu da ide na dole je prednost, jer je poboljšan ugao linije prema štapu i time smanjen pritisak na tippet. Dakle, svaki scenarij se mora procijeniti na temelju ugla štapa prema liniji, a ne na drugom mestu. To može značiti popuštanje linije ili može značiti držanje štapa na gore.

NAPOMENA: Do ovog trenutka svi dijagrami i proračuni temeljili su se na štapu koji se ne savija. Naravno da se u stvarnom životu štap ipak savija i videćemo da će pri tom sila koja se primjenjuje na liniju biti veća, čak i znatno veća, zavisno od toga koliko se štap savio. Dakle, gornje brojke nisu stvarne, ali nude ilustraciju onoga što se događa kada se uglovi štapa menjaju. Paradoksalno je da ove brojke takođe pokazuju da ujednačenim povlačenjem ne biste uspeli prekinuti najlakši najlon na krutom štapu, što je prilično šokantno.
Šta je sa savijenim štapom?
Ako se štap savije, to skraćuje efektivnu dužinu štapa, a to utiče na silu na liniji i kada se primenjuje isti momenat na drški štapa, suprotno onome što mislite, sila na liniji će se povećati.
Instinktivno se zamišlja da će mekši (savijeniji) štap ribu povlačiti brže i pod manjim pritiskom od tvrdog štapa. To je barem ono o čemu se čini da su mnogi ljudi primorani raspravljati kad vide ribolovce s laganom opremom.
Ljudi će vam reći da je ,,nesportsko" ili ,,nepravedno" loviti opremom koju smatraju ,,previše laganom". Međutim proračuni sugerišu da je ovo zabluda, verovatno ćete moći vršiti veći pritisak na ribu kraćim savijenim štapom nego dugim krutim (pod pretpostavkom da držite iste uglove)
Pretpostavljam da instinktivno razumemo (i prepoznajemo da se što se štap više savija to je kraći) da smo sa kraćim štapom u manje nepovoljnom položaju i da bi stoga mogli primeniti veće sile. To se potvrđuje i u proračunima.
Ako je Sila = obrtni moment/dužina, efektivno skraćivanje poluge dalo bi još više sile na liniji.
Na donjem dijagramu jednostavno sam pretpostavio ugao štapa koji pruža najmanju silu za datu količinu obrtnog momenta, to je ugao od 90 °.
U prvom se slučaju pretpostavlja da se štap uopšte ne savija i ima dužinu od 10 stopa. U drugom scenariju štap se savija smanjujući svoju efektivnu dužinu za 1,1 metar. To ima za posledicu povećanje pritiska, uz isti obrtni moment, za skoro 50%.

Pogledajmo nekoliko primera kako bismo bili sigurni da je isto i sa štapom pod većim uglom:

Šta ako se odlučimo za alternativni vektor, između drške i vrha štapa, hoćemo li i dalje dobiti isti odgovor?

Rešiti alternativni vektor (d) i alternativni ugao (x):

Tako dobijamo isti odgovor, viši nego kod ne savijajućeg štapa, ali i dalje prilično umerenu količinu sile, s obzirom da kidamo tipet pri nanošenju maksimalne sile, posebno u niskim položajima vrha štapa, može biti samo da se štap možda savija više nego što zamišljamo.
Ako je to istina, a prilično sam uveren da jest, onda mekši savijeni štap zapravo omogućuje da vršite veći pritisak nego sa krućim, s dodatnom prednošću što ukoliko su fleksibilniji, nude i bolju zaštitu tipeta u slučaju iznenadnih begova ribe.

Drugim rečima, ako čvrstoća tippeta nije problem, mogli biste primeniti mnogo veći pritisak kratkim mekanim štapom nego što biste mogli dugim i krutim.
Po mom mišljenju, postoje dve značajne stvari koje utiču na to koliki pritisak možete staviti na ribu a to su; ograničen iznos momenta koji ste sposobni primeniti i tippet snaga. Iz ranijih proračuna videli smo da možete primeniti gotovo bilo koju količinu pritiska zavisno od toga pod kojim uglom je štap prema liniji. Ako ste relativno slabije konstitucije i ne možete primeniti veliki obrtni moment, možete promeniti ugao kako biste vršili veći pritisak na ribu. Ako ste jače konstitucije, možete se držati ugla blizu 90 ° i tako sprečiti da se tippet prekine. Dakle, stvarna granica, s obzirom na to da razumete fiziku, je jednostavno snaga tippeta.
Možemo videti, u stvarnom životu, da će ribolovac privlačiti pastrmku sa 8 x tippetom i sa štapom na 90 ° uglom. Ali ko se bori s Giantom Trevallyjem, na ravnoj površini, sa liderom testa od 150 lb, neće moći držati štap pod bilo kojim drugim osim plitkim uglom i moći će vršiti maksimalan pritisak s niskim štapom jer će tippet podneti pritisak.
Naposletku grafikon je zasnovan na obrtnom momentu od 10 Njutn metara sa različitom dužinom štapa, što bi zapravo mogao biti kraći štap ili štap koje postaje efektivno kraći jer se savija. U svakom slučaju, kao i prva tablica, rezultati su prilično izvanredni, relativno male promene u dužini štapa čine relativno velike promene pritiska. U stvarnosti, kraći se štap ponaša na potpuno isti način kao i promena uglova štapa, smanjenje "efektivne dužine" štapa pruža veću silu na liniji za istu količinu obrtnog momenta na drški.

Konačni zaključci:
-   U stvarnosti je količina obrtnog momenta koju možemo primijeniti na dršku štapa ograničena (pod pretpostavkom da koristite jednu ruku).
-   Kontrola iznosa sile na liniji je ograničena uglom štapa prema liniji (struni, predvezu, tippet, prim.prev.)
-   Za zaštitu finih tippeta najbolje je da ugao štap/linija bude što bliži 90 stepeni.
-   Da biste primenili maksimalnu silu, ako vam to dopušta tippet, bolje je da vam je ugao više kosiji-veći.
-   Mekši  štapovi zapravo vam omogućavaju da primijenite veću silu za isti ugao štapa jer se više savijaju i tako efektivno skraćuju.
-   Dugački kruti štapovi omogućavaju vam da primenite manje sile od kratkih ili mekših a za isti ugao štapa.
Ovde nema razloga za pretpostavku da mekši štap manje efikasno primenjuje  manji pritiska ili manje efikasno umaraju ribe od krutih, u stvari, čini se da je istina suprotna. U praktičnom smislu, ne samo da primenjujete veću silu kada se štap savije, već imate i više amortizacije od iznenadnih udara, tako da možete raditi bliže maksimumu bez kidanja.
-   Možete primeniti više obrtnog momenta na drški, a i snagu ako pomerite ruku na štapu prema gore (pri ovome vodite računa da ne iskidate tippet).
-   Takođe možete dodati više obrtnog momenta, a time i snagu, pomoću obe ruke, pretvarajući efekat poluge u obrtni momenat.
Možete dodati više sile ako u borbi koristite i celu dršku jer se menja efekat poluge.
-   Trebalo bi biti dodatno oprezni kada je riba u neposrednoj blizini (pri ubacivanju ribe u meredov) jer velike su šanse da će se sila povećati i udica se  može izvući.
-   Realno ograničenje koliki pritisak možete primijeniti suštinski leži na snazi tippeta.

Ako je sve navedeno istina, zašto još uvijek povremeno gubimo ribu? Mogu pomisliti da su glavni krivci:
-   Šok i inercija kod iznenadnog ugriza
-   Popuštanje štapa da vrh ide dole
-   loš čvor, čvorovi usled vjetra i slično.

Čini se da postoji mnogo dokaza da bi pravilnim korištenjem štapa trebalo biti gotovo nemoguće izgubiti ribu, čak i na laganoj liniji, a čini se da priče kako se ribe ne mogu privlačiti tako robusno ili brzo sa laganom opremom ne vrede . Istina je da je snaga vašeg tipeta na kraju najvažniji faktor u tome koliki pritisak zapravo možete vršiti na ribu. A kako ćete kontrolisati pomenuti pritisak jasno je prikazano u prethodnom tekstu – prim.prev.

Preveo sa engleskog; Slob

Džaba ti ovo sve ako nemaš potporu pune drške.
A ako se sa punom drškom na umu u startu konstruiše, ni po osjetljivosti ne bi trebalo bitno da zaostaje, jer će sve što treba da se osjeti, dešavati do haltera.

Koliko kvalitetan text, ne znam kako ga do sada nisam video i procitao. Koliko puta je pisano o ovome, i ja licno da sam postao dosadan sam sebi. Mnogo mi je drago da procitam reci strucnjaka, koje se podudaraju s mojim misljenjem. Sve potanko objasnjeno i o stapovima, i koliko utice promena ugla, kako se koriguje stap, kako se cuva linija, samo ne pise o pritisku na masini, to cu dodati ja. U najvisljem polozaju stapa, najmanje trpi masina. Dok kad bi oborili stap u ravan linije, sva sila je ne njoj. Sto duzi i kruci stap, slabija masina, sto kraci i meksi jaca. Kontradiktorno, ali je tako. Slob :tongue: smiley033