Testiranje štapa savijanjem – statička merenja

Započeo slob, 19 Februar 2017, 11:10:16

Testiranje štapa savijanjem – statička merenja

Svi znamo da su glavne karakteristike štapova za pecanje, osim njihove dužine, Akcija i Snaga. Odnosno kako se neki štap savija i koliko se savija kada mu opterećujemo vrh.
Ove karakteristike se jasno uočavaju prostom probom -iz ruke i od oka. Jasno je međutim da je ova metoda prilično subjektivna. Problemi nastaju onda kada želimo da ove karakteristike pretstavimo egzaktno-brojčano.
Ima mnogo pokušaja da se ovo postigne, međutim svi se oni završavaju samo kao približni onome što bi bilo poželjno.

Ovde je dat opis merenja koja mogu da se izvedu pri savijanju radne dužine horizontalno postavljenog štapa, čija je drška fiksirana a vrh se opterećuje teretima koji deluju vertikalno.

Rezultati koji se dobijaju ovim testiranjem su parametri; Akcija i Snaga (Efektivna Snaga, Rezervna Snaga i Test Kriva)

Naprimer:
Testiran je dvodelni putover štap 270cm, Ef dužina 210cm, sa proizvođačkom fabričkom deklaracijom
10-30gr, A3,5

Rezultati testa su:
- AKCIJA = medium (AU 65st, 10/x= 3,3)
- ES= 235gr
- RS= 630gr
- TK= 830gr

Upitstvo za testiranje:

1. Šta je potrebno:
Nosač štapa, uglomer, kazaljka, libela, zidarski visak, promenljivi teret i vaga

Nosač štapa

Štap je u pricipu oslonjen kao na slici, dovoljno iznad poda, a podedšava se da bude u vodoravnom položaju, podmetačima ispod oslonca ili drugačije.
Oslonac se može izvesti na bilo koji način s tim da je prednja tačka oslonca na početku haltera odnosno na početku efektivne dužine štapa, a zadnji oslonac treba da zahvata što veći deo donjeg dela drške štapa, kako bi se opterećenje raspodelilo na što veću površinu. Bitno je da se, pri merenju,  položaj drške ne menja u odnosu na horizontalu, a zbog toga što je materijal drške mekan ili  što je drška oslonjena u jednoj tački pa se oslonac utiskuje u dršku i tako položaj menja.
Ma kako bio konstruisan oslonac, od velikog značaja je njegova čvrstoća i stabilnost. Drška nikako ne sme da menja svoj položaj kod opterećivanja štapa, jer bi to unelo greške u merenje.

Uglomer:

Ko nema uglomer može iskopirati njegovu sliku pa je uveličati.

Kazaljka

Kazaljka je neophodna zbog preciznosti merenja ugla a i zbog toga što se ustvari meri ugao tangente na krivinu kraja vršnog dela štapa (vrha). Montirana kazaljka predstavlja tu tangentu. Najjednostavnije je upotrebiti komad špagete debljine oko 1,5mm, jer je ova ravna, lagana a i uglavnom je pri ruci. U principu, može i bilo kakva ravna žica ili bilo šta drugo zgodno za ovu namenu. Kazaljku jednim krajem učvrstiti selotejpom za čauru vršnog sprovodnika. Kazaljka je u mirnom položaju paralelna sa vršnim delom štapa  a njen drugi kraj ostaje slobodan.

Promenljivi teret i vaga

Za opterećivanje vrha moguće je upotrebiti torbicu sa olovnom sačmom ali zgodno je upotrebiti laganu plastičnu  posudu (odrezana plastična flaša) u koju se doliva voda da bi se postigao određeni teret. Posuda sa vodom se meri na vagi.
Kači  se na strunu koja je provučena kroz sve sprovodnike. Voditi računa o tome da struna slučajno može i da pukne a izvijeni vrh štapa da poleti i udari u plafon ili šta drugo i da se ošteti. Zato staviti deblju strunu i sigurne spojeve ili ostaviti slobodan prostor iznad štapa.

Napomena: Imati na umu da digitalna vaga nije ujedno i tačna vaga. Ona što je jedino sigurno kod digitalnog pokazivanja je dobra tačnost očitavanja, ali nezavisno od pokazivača, pretvarački element vage može da greši. Zato vagu ili dinamometar koji se koriste, pre merenja, treba proverit i to u opsegu od 10gr do 2kg.

2. Merenje savijanjem

Plan merenja

Postupak merenja

1.   Savijemo vrh štapa za 10 cm potrebnim teretom (g1), da bi time utvrdili kolike težine je taj (g1). Zatim savijemo vrh sa 10 x (g1) i zabeležimo poziciju vrha. Sada opteretimo sa 11x (g1), pa izmerimo sada dobijeni otklon tj. rastojanje između horizontalnih linija provučenih kroz ovu i prethodnu poziciju vrha (x). Izračunamo  numeričku veličinu Akcije A=10/x

Napomena: Kada je štap (drška štapa i veći deo štapa u pravcu vrha) postavljen u horizontalni položaj, predeo vrha štapa, već zbog sopstvene težine, ima mali otklon u odnosu na horizontalu. To pomeranje zanemariti pa 10cm savijanje odmeriti ne od horizontalne linije iz pravca drške, već od vrha štapa na poziciji gde se ovaj zbog sopstvene težine sam postavio.

2.   Savijemo vrh štapa, potrebnim teretom, za veličinu koja iznosi 1/3 efektivne dužine štapa. Izmerimo teret potreban za to i ugao vrha pomoći uglomera, libelom postavljenog u vodoravni položaj i pomoću kazaljke.  Dobijamo AU=xxStepeni, ES =xxKg

Tumačenje rezultata merenja Akcionog Ugla:

3.   Savijemo, potrebnim teretom, vrh štapa za ½ eff dužine. Izmerimo teret. RS=xxKg

4.   Savijamo vrh štapa dok kazaljka ne zauzme vertikalni položaj (90 stepeni u odnosu na horizontalu na koju je postavljen štap na početku merenja). Izmerimo teret. TK=xxKg

Napomena:
-   Ugao kazaljke 90 stepeni, u odnosu na horizontalu, najbolje je izmeriti-uporediti sa koncem zidarskog viska

3. Dobijeni rezultati:

Akcija 1 = 10/x = numerički izražena Akcija = Akcija opisno data brzinom akcije
Akcija 2 = akciski ugao vrha  =  Akcija opisno data brzinom akcije
ES=g4 (gr)=
RS=g5(gr)=
TK=g6(gr)=

Šta zaista pretstavlja ovako izmerena Akcija i Snaga štapa je za diskusiju, ali jedno je ipak sigurno; ako se svi štapovi izmere prethodno opisanom metodom, podaci mogu korisno da se upotrebe nekako u svrhu njihovog upoređivanja.

vladimirv015

Uz duzno postovanje, bez ikakve namere da uvredim Vas i Vas rad i zalaganje, da li su nam ove stvari zaista potrebne? Da li ce neko ulagati ovaj trud koji Vi ulazete, sumnjam.. Zasto? Pa nije nam potrebno to saznanje.. Sta meni znace ove brojke? Kolike su mogucnosti stapa cu saznati na vodi bacajuci olovo/varalicu/hranilicu itd.. Brojke na stapovima mi pomazu da orijentaciono znam da ne preteram da ne polomim stap, i isprobavanjem dodjem do idealnog opterecenja nekog stapa. Ponasanje stapa odnosno akcija se isto vidi probanjem stapa i to je licna stvar, da li neko vise voli da mu stap radi celim blankom ili samo vrhom itd..  Gledamo da stap bude sto laksi, da bude kvalitetan odnosno kao u onoj temi sto sam napisao da izvrsava zadatke koje je predvidjen bez problema i malo preko toga i to je to. Ako se neko bude odlucio u Srbiji za proizvodnju stapova videcu svrhu ovoga, za ribolovce mislim da je suvisno.  smiley033 Meni da prodavac kaze ove vrednosti ja bi ga gledao dosta cudno, ali ako mi kaze, stap je tezak 150 grama, ima progresivnu akciju, dobar ti je za varalice od 20-30 grama, preko toga ga vec muci, ja na to jos pogledam da li neko ima iskustva da nemaju neke fabricke greske ili problemi neki sa datim modelom i meni sve o stapu bude jasno.. Nadam se da me necete shvatiti pogresno.

Naravno da većini ribolovaca ova pisanija ne znače gotovo ništa ili  znače nešto kao ilustracija da sa ovim nikako ne treba da se bakću.
Međutim, svedoci smo da sve više "proizvođača" deklariše svoje štapove sa oznakama napisanim napamet.
Jedno očekuješ a drugo dobiješ. Ovo nije slučaj kod renomiranih proizvođača ali i njihove cene štapova nisu baš pristupačne.
Ovakva merenja bi verovatno mogla da ustanove o kakvim štapovima se radi. Mada kada si ga kupio već je kasno. Ali nije kasno i za druge ribolovce. Glavna svrha foruma je prenošenje iskustva. Ali i tu ima problema. Ona su začinjena subjektivnim merilima pa  samim tim nisu svakom razumljiva. Nasuprot tome koliko je 2+2 svakome je razumljivo na isti način. Pa su ovakva merenja ustvari pokušaj da se iskustvo prikaže numerički kako bi svakome bilo jasno na isti način.
Ja neću da kažem da sam uspeo u tome ali bar sam pokušao. Da li će neko imati koristi od ovoga, pitanje je. Nadam se da neće imati štetu a to je već dovoljno.
Nauka ima izreku -i negativni rezultati su doprinos nauci, bar je jasno kojim putem ne treba ići!

Batica

Koji su to proizvodjaci i koji su to stapovi deklarisani napamet?

Poslato sa fiksnog uz pomoc Tapatoka

Poskok

Nisu napamet, ali jesu promisljeno pretenciozno ili sa smanjenom gramazom u zavisnosti sta je u modi.  Pisi Slob, koga ne zanima ne mora da cita

Pa, u pravu si. Ima i toga. Svesnog obeležavanja snage štapova za stepen više.
To iz ruke ne može baš lako da se proceni. Ali ono što može je težina samog štapa i balans. I onda biraš između dva štapa. Iste oznake, isti kvalitet sprovodnika, drške i završne obrade, ista cena... Koji ćeš da izabereš? Naravno onaj lakši i sa boljim balansom. Prodato!!
A kad izađeš na vodu shvatiš da si "se" prešao. I onda obavestiš kolege: ne, nije ovo štap te snage koja je deklarisana, on je najviše 80gramac a ne 100gramac!
E, sad, kada ga ja pitam; a šta je to 100gramac onda mi on kaže da to svako zna i ne razume zašto ja to pitam.Onda ni ja ne razumem zašto bi ja to trebalo da znam...i tako. Ostane na tome.
Ja sam naknadno shvatio da je i osećaj akcije i osećaj snage i voda gde se peca i mamci sa kojima se peca ...itd individualna stvar i ono što je za mene crvrno to je za njega plavo ili u najboljem slučaju roze ......
Zato smatram da bi nekakvo objektivno merilo trebalo da postoji. Ali takvo da svako može da ga ustanovi bez nekog specijalnog pribora.
Izgleda da je vrlo teško doći do njega. Dugo već pokušavam. Kada je u pitanju Akcija izgleda da je lakše ali kada je u pitanju snaga, Bogami prilično teško. Zato što što je Akcija štapa karakteristika na koju Snaga ne utiče što u obrnutom smislu nije slučaj. Akcija utiče na Snagu i problem je kako sad to razdvojiti?

Bobiska

Upravo sam procitao ovu temu, vidim sa velikim zakasnenjem kao i sto sam se i u opste prijavio na ovaj forum, mislim mogao sam i ranije. Veoma interesantna tema voleo bih da još nesto procitam. Pozdrav.

Citat: Batica poslato 20 Februar 2017, 08:45:38
Koji su to proizvodjaci i koji su to stapovi deklarisani napamet?

Poslato sa fiksnog uz pomoc Tapatoka
Mene interesuje da mi ti kao dobar poznavalac stapova kazes koji je to stap obelezen tacno.

Isto ću i ja da pitam, pogotovo oznake tipa 20-100gr, 50-180gr ima li to veze sa mozgom, tipa 5-100 ne bih komentarisao. Od proizvođača do proizvođača mnogo varira označavanje, nekom je 40-80gr 50gr, nekom drugom 90gr :takoje:

simpson_H

Quantum Zanderkant 15-90, prilicno realno obelezen. Doduse nisam imao gde da bacam 90g ali sam bio vrlo blizu. 60g glava i 13cm gumica ide kao puter. Relax shad od 13cm ima 19g. Isti stap sa 14g perfektan, bacao sam i 9g, moze na osecaj ali nije to to.

Oni koji me znaju, znaju da sam rigirozan po pitanju mogucnosti stapa, kod mene ti fazoni  CD BR baca 50g ili PB 3/4-3oz baca 50g ne piju vodu.

srdjanpn

Jig glava,sta je sa glavinjarom 90gr ili nedaj boze nekim leptirom,kasikom,voblerom od 90gr,

simpson_H

Ovo je stap specijalizovan za dzigovanje smudja gumicama na velikim daljinama i dubinama (takva mu je ciljna namena) a i ja ne koristim nista sto ima vise od jedne udice, tako da se izvinjavam. Taman da znam da cu da se razvalim od smudja na glavinjaru ne bih je koristio.

srdjanpn

Ok,slazem se,99% stapova ovde se ocenjuje prema smudju,gluv,nije gluv,cita,crta dno,sta je sa drugim mamcima kasikama,voblerima,,,,

Ok, Simpsone pitanje drugo, kad bi uporedio taj štap sa recimo drugim štapovima te deklaracije, ima li veze sa bilo kojim drugim takve deklaracije. Mislim na tip, but, kod drugih proizvođača bio bi sasvim drugačije deklarisan, to što on vodi, po drugima vodi 120gr pa naviše  :takoje:

simpson_H

Veruj mi, uopste ne citam sta pise na stapu, stvarno me ne zanima. Ocenim stap tako sto ga protresem i jos bolje probam. Ne zanima me ni ko je proizvodjac sve dok on meni odgovara za ono za sta je namenjen. E sad proizvodjac je bitan jer je koliko toliko garancija kvaliteta. Evo konkretno ovaj stap meni toliko savrsen da sam narucio jos jedan, jer ako ovaj prebijem sta cu onda. Ponasanje je savrseno sve kod njega mi je savrseno. A pazi nije ni lagan ni perfektno balansiran a ne osecas ga u ruci. Pecas ceo dan sa 50g i dodjes odmoran kuci. Kako je to moguce?