Balansiranje štapova

Započeo slawisa, 03 Novembar 2009, 19:37:13

Copetić

Hej Slob, nisi se složio samnom jer nisi izgleda skapirao šta sam hteo da kažem. Uopšte nisam za to da se "validnim eksperimentisanjem" utvrđuje prosto gradivo iz fizike, od blanka do blanka će varirati učinak dampovanja endkapom. Fakat je da endkapa dampuje rad blanka i vibriranje tj. prenošenje vibracije celim blankom a ne samo "ispod haltera". Uopšte ne mislim da je nebitno šta se dešava ispod haltera jer težinom endkape se ankeruje blank celom svojom dužinom i time se dampuje tj. utuli u celoj njegovoj dužini kompletno vibriranje. Ti verovatno misliš da je nebitno šta se dešava ispod haltera jer informacija tebi ili meni bitna putuje od vršne vođice do haltera gde obično stoje prsti koji tu informaciju detektuju - ali ti u suštini zapostavljaš činjenicu da je blank celom dužinom utuljen tj. dampovan stoga je i onaj deo informacije koji putuje od vrha blanka do haltera već u startu "uštrojen" tj. uskraćen za neki procenat od svoje originalne snage.

Citat: Copetić poslato 07 Februar 2020, 23:39:05
Teoretski, sve što uštopuje "treperenje" i vibraciju blanka kao to sidrenje sa težom endkapom priguši i svaki prenos informacije kao i distribuciju iste celom dužinom. Kome ovo nije jasno u teoriji može sebi u praksi da proveri na milion i jedan način. Koliko to utiče od blanka do blanka u zavisnosti od konstrukcije i materijala i izabira vođica je bespredmetno diskutovati.

Pa meni, i ne verujem samo meni, nije jasna teorija na koju se pozivaš, pa nam jedino preostaje  - provera u praksi, kao što si rekao, tj -validni eksperiment, kako sam ja naveo. I naglašavam ono -validni-, zato što mnogi navode primere iz prakse koji nisu baš u potponosti potvrđujući za ono što tvrde.

I mislim da impulsi ne putuju samo od vršne karike nego od svih karika na blanku, uključujući, kao što sam rekao i do mašinice, koja je priključena na halter pa tako i na ruku ribolovca.
Možda  nešto ima i od titraja vrha ali mislim da je glavni prenosnik struna.

Copetić

Milion i jedan način da se napiše ista stvar, da li ćeš je pročitati? Ili da odemo zajedno do nekog parka pa da isprobavamo? Ja za ovu drugu opciju nemam vremena jer sam napisano dokazao sebi odavno i bez štapova za pecanje, evo tebi ostavljam npr. parče žice promera 1mm i jedan teg od olova od 100gr, uzmi lupaj nečim po toj žici i meri koliko dugo vibrira pa onda veži teg na jedan kraj pa opet uzmi lupaj po toj žici i meri vreme opet koje je potrebno da se ta žica umiri.
Izvini ako sam se pogrešno izrazio ali mislim da sam rekao sve što je meni dovoljno na ovu temu.

Odavno znam i ja za tu pojavu.
Ako mamac zabaciš jednoručno, čekajući da mamac padne na vodu, videćeš da vrh prilično osciluje-vibrira i to ne valja za daljinu izbačaja. Međutim, ako zabacim dvoručno i ostavim drugu ruku na drški, vrh štapa će daleko manje da osciluje, gotovo uopšte ne.
Ali mislim da to nije ista pojava kao i impulsni udarci na mamac odnosno strunu  koje treba detektovati.
Vidim da i ti navodiš nevalidne primere koji ne dokazuju ono što bi trebalo.
Pa da ponovim; jedino što je validno -zabaciš džig  koji ima težinu na donjoj granici osetljivosti, sa štapom bez balans tega, a potom montiraš teg i zabaciš isti džig. Ako ne možeš da ga osetiš, ili ako ga ne daj Bože još bolje osetiš, onda razlika u osetljivosti postoji. I to jedino priznajem kao dokaz. Sve ostalo, polovično ili posredno ........ :no:

Ja sam to probao i nisam osetio nikakvu razliku. Ali ja i nisam neko merilo pa zato očekujem isti eksperiment od nekog iskusnijeg i možda osetljivijeg ribolovca. Ako njih nekoliko potvrdi isto ja sam spreman da to prihvatim kao istinu. Ali tvrdnje kao do sada ...... :no:

ja da trebam vrhunsku detekciju na malim težinama, tražio bi štap sa žičanim karikama i teškom metalnom end kapom. Jer oboje odrade svoje.

Validan eksperiment, bar za mene. Uzeo sam moj štap za halter. Na repu ima 5 -6 cm tanko obrušene eve i 2 -3mm širok gumeni čep, kao od unutrašnje gume da je odsečen. Ukupno 5 -6 gr možda. Lupio sam ispruženim kažiprstom 20ak cm iznad haltera. Vrh se zatresao, kraj štapa je zaigrao i sve to je vibriralo u prilično dugom intervalu. Zatim sam spulnu od Tvin Paura f navukao na kraj i omotao selotejpom da ne spadne. Uhvatio štap na isti način i lupio. Vrh se zatresao i umirio se. Kraj se nije ni pomerio.Vibracija 0! Što rek'o Copetić - "ko ankerisan". Meni dosta, ko ne razume ili neće da razume ili neće da prihvati, pa šta ću ja.... Metalna kapa tip PAC B, Hardy ili Sportex nisu baš toliko teške i ne utiču možda baš toliko drastično kao spulna za TP F, ali drastičan, očigledan primer je najjasniji dokaz. Ovo što sam ja uradio može svako proveriti za par minuta truda. Ali metalna kapa + olovna štanglica za balans u 0 ko to želi, nisu bogami ni lakše od spulne za TP F. Zanimljivo, stavio sam na štap pretešku bar za njega mašinicu TP F od oko 350gr i ponovio . Držeći za halter sa prstima između stope mašinice, na udarac u blank, nije bilo nikakvih promena. I dalje su potpuno isto vibrirali i kraj i vrh štapa. Ja sam i pretpostavio da mašinica nema ili bar nema veliki uticaj na vibraciju zato što nije u krutoj vezi sa blankom, pa čak ni sa halterom. I halter, a posebno blank slobodno dišu. Dakle mislim da samo kruto vezana masa za blank ima drastičan uticaj na vibraciju, po ovome kako je ja doživljavam.

Citat: slob poslato 08 Februar 2020, 13:27:16
Odavno znam i ja za tu pojavu.

Vidim da i ti navodiš nevalidne primere koji ne dokazuju ono što bi trebalo.

Imam bukvalno nula interesa da ti bilo šta dalje dokazujem.

Zaista mi nije jasno kako struna može da ti prenese vibraciju ako nemaš nikakav kontakt sa njom? Jedino ako pecaš sa strunom na prstu. U tom slučaju ok. Ja ne mogu, nezgodno mi.
Što se tiče Simpsona i Hardija. Taj štap mi je bio razočarenje u londonskoj prodavnici u koju sam ušao da ga kupim pun želje i očekivanja. Nije mi legao, neke karakteristike na suvo mi nisu odgovarale, razočaran, nikada nisam imao želju posle da ga na vodi probam i kada sam imao priliku. Džaba ga bilo, ako mi na suvo ne legne, tek na vodi neće. Ali zato ne mogu da sudim o njegovoj osetljivosti i ne želim da negiram ono što nisam probao. Međutim! Uopšte me ne čudi Simpsonov osećaj sa lakim glavama i tu mu apsolutno verujem! Uz istančan osećaj, još jedna stvar ga izdvaja od nekih drugih. On, baš kao i ja koliko se sećam nekih njegovih komentara, bez obzira na težinu glave uvek radi iz zgloba. Verovatno kao i ja drži štap iznad mašinice i haltera u 0 kada je štap u radnom položaju. Dakle koristimo klatno ako sam u pravu za njega. To opet rasterećuje blank, opet mu daje prostor za disanje i moć detekcije znatno veću od one koju omogućuje držanje pod podlakticom. Podlaktica sa štapom čini krutu vezu i vrši ogroman pritisak na blank. Ona je veći "anker" od ende kape i balans štangle. Za onog ko džiguje sa štapom ispod podlaktice i radnju vrši podlakticom je zaista svejedno šta ima na kraju štapa! Podlaktica je već uankerisala donji kraj i ono dalje je apsolutno nevažno, u stvari onda je balansiranje zaista je ribolovcu korisno jer mu omogućuje udoban rad uz nikakav uticaj na detekciju. Možda su zbog toga svi nesporazumi? U tom slučaju su svi koji džiguju iz podlaktice sa svoje strane u pravu. Jedina razlika.....teško da će ikada detektovati 5 grama Hardi favoritom kao Simpson..ili možda kao Copetić, još neki, pa možda čak i ja. Svi rasni džigeraši koje poznajem džiguju iz zgloba, a tek sad sam skapirao da se ovde često pominje reč - podlaktica, pa je to možda izvor svih nesporazuma?

Nisi trebao procjenjivati hardija na suvo. To su već neke druge dimenzije, kojima se mora vjerovati.

A ja bi, takođe ( pričam napamet ), gledao da u toj end kapi nema nikakvih olova, podloški, bilo čega što nije sastavni dio te iste kape. Što monolitnije. Da je sama što veća. Aluminijumska.
Jer sam siguran da će metal bolje da rezonuje od gume, plute, plastike, karbona..

Glos, druže, za moj afinitet debalansiran, mnogo roni, predugačka drška, navoj odgore, ne leži mi lepo u ruci, ma da je bio po ostalim  karakteristikama najbolji na svetu, džaba, nije mi lepo držati ga.. Ne sumnjam u kvalitet, performanse.

Spojene poruke: 08 Februar 2020, 16:47:13

U stvari taj štap je koliko sam skapirao i za Simpsona njesra. :rolleyes: To je već bio kraj Fejvorita i štap koji sam mlatio u Nidermajeru je bio sa Sejmo sic kariketinama. A u to vreme pošto nisam čitao Simpsonove komentare verovatno ne bi ni pogledao sa HH žičurinama i da ga je bilo u toj "bakalnici" :lol:

simpson_H

To sa Hardy-jem je stvarno bila nebo i zemlja ali sam ubedjen da nije samo stvar u karikama.  Definitivno je bilo razlike i u blankovima  u serijama koje su nosile Seymo karike i stare serije sa zicanim karikama. Stapovi ocigledno vukli napred  i pored ogromne drske ali i drugacije se savijali.

Ne mogu otvoreno da kazem da su sranje zbog emotivne veze za Hardy :cheesy: ali nikad ne bih uzeo taj stap ni tada ni sada.
A good gamefish is too valuable to be caught only once"- Lee Wulff 1938.

Ibanezi,
Ovo je citat iz teksta koji se odnosi na Fudžijev K-R koncept sprovodnika gde se vidi kako sprovodnici utiču na osetljivost i kako se sprovode impulsi koji potiču sa strune; -ne vibracijom vrha već preko strune i sprovodnika!
Neke druge delove iz celokupnog teksta već je postavio Germina, u ovoj temi u decembru 2018g.

Fuji K-R concept - Greater sensitivity. Lighter guide transfers the vibration well.

The number of guides serves as the transference passes of the vibration. Consequently, lighter guides' weight and  more guides on tip section give better sensitivity. Smaller and  lighter guides transfer the vibration of the line well. Guides serves as vibration transmitters from the line. So it is essential to have more, smaller and lighter guides for better sensitivity. Therefore the sensitivity can be increased using titanium frame.

Pa ništa minovo nisi otkrio. Zatezanje strune uzrokuje i savijanje vrha i vibraciju provodnika ali to se sve prenosi na štap. Ribolovac je u kontaktu sa štapom, blankom i sve informacije nam stižu preko štapa.  Zbir svih tih impulsa se stapa, sabira u blank. Mi osećamo ono što mi prođe kroz blank. Ili bar ja to osećam. Pa ne držimo za strunu i provodnike pobogu. Ili ti na daljinu osećaš talase koje emituju struna i provodnici?

Bobiska

Mislim da je vreme da kazemo da postoje dve grupe clanova ovog foruma, jedni smatraju da dodatno otezanje na end kapi ne utice na osetljivost varalicarskog stapa dok drugi misle suprotno. Pa hajde da mi koji mislimo da je otezanje na blanku bitno za osetljivost stapa pisemo o tome i razmenjujemo stavove i iskustva.