Balansiranje štapova

Započeo slawisa, 03 Novembar 2009, 19:37:13

Nko mi nije pokazao kako. I ja sam, kada sam prvi put uhvatio varaličarski komplet, uhvatio tako da mi je samo kažiprst bio iznad stope. I tako sam radio dugo. Sve dok nisam počeo da čitam forume. Neiscrpnu količinu informacija. Većinom nepotrebnih ali manjim brojem zlata vrednih. Najvažnije što su me naučile te bespotrebne informacije su da i ja imam mozak i da treba da ga upotrebim. Stavim prst na čelo i sam razmislim. Naravno veliki broj ideja o kojima bi moglo da se razmisli je baš potekao od tih truć-truć postova. I havla im.
Elem, sada  držim tako da mi je samo mali prst ispod vrata mašinice. Mnogo je bolje. Kažipst lako zahvati strunu radi novog zabačaja, bez pomeranja šake, a i šaka je bliže balans tački. Posle zabačaja, ako treba, prihvatim za gornji rukohvat tačno tamo ge je težište.
Sad sam sam sebi smešan kada se setim kako sam zabacivao pri držanju gde je samo kažiprst iznad vrata mašinice. Pomerim šaku pema gore tako da kažiprstom mogu da zakačim strunu, zabacim i kad varalica sleti ja premestim šaku na dole i počnem da motam. I tako stalno, pri zabacivanju. Da se iskidaš od smeha.
Ne znam zašto ali imam utisak da će svaki početnik uhvatiti štap baš tako, da samo kažiprst bude iznad. Valjda je tako osećaj čvrstine držanja najjači. Da mu velika riba ne bi otela štap iz ruke :cheesy:

Germina

Ja sam tako uhvatio štapac sa mašinicom još dok sam bio klinac, imam dugačke prste pa mi nije bio problem da kažiprstom prihvatim strunu na Quicku 110 i sličnim mašinicama iz tog vremena. Kasnije kada sam vremenom prešao na savremene varaličarce i gabaritnije mašinice shvatio sam da mi je udobnije da stopa bude izmedju malog i domalog prsta. Najmanje šaku opterećuje njen položaj iznad haltera na pluti ali nikako ne mogu da se naviknem na to  :sad:

Meni je jako bitan balans štapa i njegova težina. Ali ne sme biti u 0, tj na polovini haltera. Pošto džigujem iz zgloba, a ne iz lakta. Tačno je da glava u vodi pravi debalans, ali vući glavu i uz to debalans štapa koji može na kraju poluge da stvara osećaj kilogramskih težina....sad mi u ovim godinama jezivo. Dakle, štap volim kada mu je balans sa montiranom mašinicom pri kraju gornjeg rukohvata, pa do polovine gornjeg rukohvata, jer pri džigovanju držim za taj udobni gornji rukohvat, ne žuljam šaku na halteru. Pri voblerisanju držim za halter sa rasporedom prstiju 2:2 i štap dobija svoj prirodni pad, koji opet ne sme stvarati osećaj preteškog tereta u ruci. Zato biram i najlakši mogući štap sa dovoljno potrebne snage za tehniku i ribu kojoj je namenjen. Tim pre što u tom parametru ni cenovna klasa više nema veliki uticaj. Ima mnogo štapova do 100e, koji su lakši od mnogih iz klasa 300+. Razlikuju se po drugim performansama. Teoretski, štap koji se samo drži nije bitno da li je 20 grama teži ili lakši, da li je bolje ili lošije balansiran. Ali štapom se radi, gore, dole, levo, desno, džiguje, tvičuje, pravi osmice i par desetina grama uz bolju ili lošiju balansiranost, pravi ogromnu razliku. Sada radim štapom od 2,6 ispod 160gr, koji je u delu iznad gornjeg rukohvata nestvarno lagan. Pre toga sam na toj dužini imao Buš 20 -60. Sa težinom 180gr i očajnim balansom, verovatno zbog trna i manje izraženog konusa, štap je delovao težak kao crna zemlja. Lakše mi je bilo raditi sa trometrašem od 200gr, sjajnog balansa. Uvek su mi najlepši bili štapovi tradicionalnog evropskog dizajna sa punom plutanom drškom, međutim shvatio sam da je takva drška, zavisno od dužine i debljine teža za 20 do 40gr od minima ćelave eve i lepota je "otplivala Savom" za mene. To pogotovo mislim o metalnoj kapi. Nekada dok smo pecali 3metrašima starog koncepta i materijala, koji su bili opremljeni sa starim modelima karika na mnogo masivnijim i težim ramovima koje su zaista uticale na težak debalans, metalna kapa je maltene bila imperativ u prozvodnji štapova. Danas je nepotrebni balast na laganim blankovima sa ultralakim provodnicima. Današnji set karika normalne cene ima težinu ukupnih 10 -12 grama i prema vrhu su skoro beztežinske. Nekadašnje, čak i kvalitetne brendirane karike su težile preko 20 -25 grama stvarajući osećaj mnogo veće težine dodatno debalansirajući štap. Slob, svi džerk štapovi su (de)balansirani baš kako treba, jer se svi spec  džerk štapovi prave u kasting varijanti gde je šaka iza mašinice - multiplikatora. Pri tom su bez obzira na snagu, u dužinama od 1,8 do 2,2m, gde kratka poluga ima potreban debalans, ali ne i težinu. Milina raditi njima. Ko se "zabavlja" teškim varaličarenjem soma i mladice mora imati metalnu kapu, pa i dodatni balans. To zaista utiče što kaže Simpson na osetljivost štapa, jer te težine ukrućuju donji deo i ometaju slobodan protok vibracija, ali na štapovima za teško džigovanje nema nikakav uticaj, jer težine sa kojima se radi detektuje i 200gramska Germina, pa je bitna maksimalna udobnost štapa. Na štapovima za lakše do srednje džigovanje 10 -25 gr kakvo ja najčešće upražnjavam  (ma skoro nikad ne idem iznad, mnogo češće ispod), teška metalna kapa može imati poguban uticaj.

Ja sam jedno vreme pokušavao da stalno držim na gornjem rukohvatu, na težištu. Ali nezgrapno je zabacivanje u tom položaju zato što kažiprst hoće da se smakne  sa strune pri bacanju. Ugao strune u odnosu na špulnu bude preveliki. Kad se šaka spusti dole i prst zahvati strunu, ona se lomi pod 90 stepeni i prst je čvrsto drži, ne može da isklizne. Tako da mislim da je držanje sa malim prstom ispod vrata mašinice -optimalno!
Sve ostalo je samo navika. Pogrešna!

ibanezi,
Simpson_H, pa evo i ti, tvrdite da teža end kapa smanjuje osetljivost štapa. A ni jedan ni drugi niste voljni da to eksperimentom potvrdite.
Prosto ko pasulj. Skineš balans teg zalepljen na end kapi i na istom terenu i sa istom glavom i u svim ostalim uslovima probaš!
Možeš mi reći: -A što ti ne probaš?
Pa ja probao i ne mogu da osetim razliku. Možda sam i neosetljiv pa sam zato smislio egzaktnu metodu za ispitivanje pomoću kompjutera i mikrofona uz potrebnu programsku aplikacju. Međutim u međuvremenu sam izgubio volju da se bavim time i ko zna kada će opet da me uhvati :huh:

Ja ću svoju tešku metalnu kapu da otfikarim jer kako kaže kolega Ibanezi ona može imati poguban uticaj na varaličara.. :lol: :rolleyes: :cheesy:

Sa 20g manje balans će se beznačajno pomeriti,ali ću u rukama imati 20g manje,pa će to biti svakako veća korist nego šteta. :ok:

U svakom slučaju kada je skinem videću da li sam i koliko dobio u svakom pogledu..

Nije to 20g manje, već 20g puta krak sile.
Uostalom probaj!

Slob, ja zabacim sa šakom na halteru i imam čitavu večnost dok džig tone da prihvatim za rukohvat, mada to traje 10inku sekunde, jer to radim automatski, rutinirano , po navici, samo od sebe. Kada voblerišem, pošto najčešće bacam posle rauba, nemam vremena, a naravno ni potrebe za tako nešto.
Svojevremeno sam imao Zebco Hyper cast 3m 30 -60. Model iz 94e, prvi štap koji je neka američka kompanija napravila za evropske ribolovce. Za ono vreme sjajan štap i skup ko đavo. Preko 200DM u vreme Avrama i prosečne plate 40 -50 dinara - maraka. Imao je samo tanki gumeni čepić na kraju plute. Ne znajući ništa o materiji, posle x godina (koristio sam ga 15ak godina jer je zaista bio sjajan u to vreme, meni bolji, lakši, balansiraniji i osetljiviji od Sporteksa, pa i koju marku skuplji od HM 2jke koju sam prvobitno planirao da kupim u to vreme), ja sam kada se taj čep potpuno "olizao", a nikada mi se nije sviđao, stavio metalnu balans kapu Pac bej i vršnu pečurku. Tad to nešto bilo u modi sa pečurkama (Jovanov i Trofej), a svi štapovi od"renomea" pa i ispod su imali tu kapu. Dobio sam nažalost drugi štap! Nije mi bilo jasno zašto i kako, ali štap je bio i gluvlji i naravno teži i nije mi više onako lepo ležao u ruci. Na sreću, to je već bilo u vreme kada sam rešio da ga konačno smenim "sa položaja udarnog štapa", pa ga nisam ponovo nosio kod Ljubiše na povratak na staro rešenje, nego kupio ni manje ni više nego legendarni ABU Suveren. Zato znam šta pišem. Sad ne mogu da ponovim test, jer nemam štap sa metalnom kapom. Sad mi je na štapu ispod ćelave eve tanki završetak od presovane plute. I ovaj za koji sam već rezervisao blank će biti slične opreme, tj samo će umesto Fuji DPS, imati ultralagani skeleton halter. Isto CD ESN samo nijansu nežniji - 8 -35 na 2,6m koji ću tim halterom da spustim debelo ispod 150gr. Ovaj 10 -44 mi je težak nekih 155 - 156 gr. Blank za 8 -35 je 4 gr lakši (86gr :82gr) i Skeleton za još minimum 10gr od Fuji DPS 18. Znači ugrubo ispod 145gr i da razmišljam o balansu? Ajde. Šteta je što nemam mašinicu za njega ispod "užasavajućih" 259 gr (ABU Orra sx 30), ni para da je kupim. Inače kupio bi je onako naslepo, bez provere kako "balansira "štap". :lol:

srdjanpn

Mislim da balansiranje ima smisla samo kod teskih vrljika za fizikaliju,glavinjare,dzig 50,60-100gr,jednom sam probao stari ET SpinBlade sa plutom 200gramac,ubica,balans je 30cm od haltera,imao sam ocecaj da ce da me prevrne napred u vodu.
Stapic od 260 40-50gr nema potrebe za tim,ako je i on u bas teskom debalansu onda ga baci,bar danas ima gomile stapova za izabrati.

Isa

Gluvlji u praksi dokazano!!! Imamo dva Pacifika 8,6  jedan u split gripu, drugi u punoj evi i sa end kapom. U svakom smislu je ovaj laksi ispao bolji, a masinica 270 grama, cak ga ni ona ne balansira

Jedini način da korektno dokažeš smanjenu osetljivost je verodostojan test na vodi. I to tako da sa istim štapom, istom mašinicom, istom strunom ...i da ne nabrajam; sve isto,  pa probaš sa balans tegom i bez njega! Sve ostalo je "pričam ti priču"..:takoje:

Mislim da je vreme da Slob posle 20+ godina kupi neki savremeni štap, makar neku Sašimicu od 50e, 2,6 10 -40 zander koja čak nije ni nešto lagana, pristojnih 170gr i da onda da svoja razmišljanja o balansiranju, kapama, tegićima i sličnim stvarima. Štapovi iz prve polovine 90ih su ipak debalansiraniji, teži i mnogo gluvlji i sa tegom i bez tega od današnjih štapova čak i ekonomske klase. Ne može se nešto pisati i tvrditi, a pri tom nemati iskustvo sa savremenim štapovima. Kada sam se ulogovao na forum, poznavajući sve stare štapove koji su bili u upotrebi u zadnjoj deceniji 20og veka (neki me u to vreme zvali enciklopedija štapova), a potom izgubivši interesovanje za novosti u toj oblasti i ja sam zastupao neke stavove koje ti Slob zastupaš i dan danas. Dolazio u polemike sa ljudima koji su bili daleko obavešteniji od mene, pecali novim štapovima. Kada me Pajk postavio za moderatora u oblasti, shvatio sam ozbiljno i počeo da istražujem, isprobavam, pecam sa ponovima poznanika i prijatelja, da drmam, treskam po radnjama...i shvatio sve svoje zablude. 90%posto stavova koje sam tvrdoglavo zastupao su pali u vodu. :huh: Tako da druže moj, sve što ti napišeš je realno "pričam ti priču". A među ljudima koji koriste novo i savremeno je normalno razmimoilaženja u nekim stvarima, ali svaki ima osnov za svoju tvrdnju i da se polemisati i raspravljati.

Pa ja sam već negde rekao da balansiranje kod kratkih i laganih štapova može i da se zanemari jer je učink mali i teško da će neko iz prve da oseti razliku.
Ali ja ne tvrdim da balansiranjem opada osetljivost. To onaj koji tvrdi i neka dokaže.
Ja samo tvrdim da je balansiran štap lakši za ruku nego onaj koji nije balansiran.
Ako neko sa nekim nebalansiranim štapom oseti umor posle 2 sata varaličarenja, ja garantujem da će sa balansiranim da izdrži 4.
Takođe isto se odnosi i na lagane štapove sa kojim možeš da varaličariš 24h, a da se ne umoriš. Sa istim i balansiranim moći ćeš 72h, ali to nema smisla, pa tako ni njihovo balansiranje.

Pa napisao sam da ne pišem puko razmišljanje, već praktično iskustvo sa Zebco Hypercastom. Sad samo da li veruješ, ili ne. Sa Damovim New dimensionom će biti manje izraženo, jer taj štap sa osnovom od fibergassa je gluv u oba slučaja. Ali evo, uzmi gornji deo tog tvog štapa, prazan. Uhvati ga ovlaš u dnu i prisloni na uvo i lupi lagan čveger po blanku. A onda ga čvrsto uvati šakom za dno i opet lupi čvrgu. Trebalo bi čak i na njemu da primetiš razliku. Ja kad uzmem gornji nastavak od ESN i uradim to isto, u prvom slučaju zvoni i vibrira takoreći celu sekundu. Kad ga čvrsto uhvatim, samo tup udar nokta po blanku. Ništa lakše. Na celom štapu je to naravno manje izraženo. Ali dovoljno da se primeti, logično. Otežanje sa ukrućenjem donjeg dela mora da se manifestuje. Probaj, nemoj samo tvrdoglavo....

Ma to upšte nije isto. Ima neke veze sa prigušenjem prostiranja talasa kroz štap ali nema veze sa balansom štapa.
Da ponovim. Jedini verodostojan test je da improvizovano izbalansiraš štap tegom na end kapi koji lako možeš da skineš. Zabaciš glavu, koja je najbolje da bude negde na donjoj granici osetljivosti, tvog štapa i tebe. Onda skineš balans teg i ponovo zabaciš u istu vodu sa istim dnom, sa istim priborom i istim tobom i vidiš da li razlika postoji. I to neposredno jedno pa drugo. A može i više puta. Stavi pa skini teg.
Zašto vas mrzi da to uradite?

Germina

Ume da bude dovoljna i sama težina gumene kape....očas posla se montira  :wink: