Moj feeder štap za reku - prilagoditi štap svojim potrebama...

Započeo Ad fines, 07 April 2017, 23:52:57

Industrija ribolovnog pribora prilagodjava se trendovima tj. potraznji, i generalno na trzistu se u ukupnoj ponudi ne moze naci veliki broj stapova koji su namenjeni za recni ribolov feeder tehnikom. Cak i za one koji u svoj nazivu nose "River" se moze reci da su u stvari kompromis izmedju recnog pecanja i ribolova na komercijalnim vodama.

Skoro svi stapovi (osim par izuzetaka) imaju vrhove koji se drasticno ne razlikuju od ostalih feedera, osim sto su jaci. Slicne su duzine, rasporeda provodnika.  Ono sto meni smeta jeste njihova duzina i srazmerno sa tim i njihova savitljivost. Narocito se to odnosi na tih prvih 5-10cm od vrha pa na dole. Jednostavno, to je deo koji cak i na najjacim stapovima (ne racunam ovde one bas motke koji nemaju ni malo duse) predstavlja visak. Pri zabacaju teskih hranilica taj deo je savijen ka zemlji i samo odmaze u zabacaju. Doprinosi nepreciznosti, stvara osecaj slabosti stapa (iako stap mozda i nije slab) i usporava stap. Kada se hranilica nadje na dnu, najlon pod uticajem struje pravi luk savijajuci ka vodi vrh. Taj pomenuti deo vrha je totalno ka vodi i signalizacija trzaja nije uopste na njegovom samom vrhu. Narocito je to izrazeno na stapovima koji nemaju vrh usaglasen sa jacinom ostatka stapa. Takav vrh je savijen kao znak pitanja ka vodi.
Oba slucaja su veoma izrazena kada se lovi veoma teskim hranilicama na jakim vodama. Mnogi ribolovci se snalaze, postavljaju stap pod odredjenim uglovima, takodje imaju zabacaje pod odredjenim uglovima. Biraju mesta na kojima tok i nije toliko jak, traze neki prepreku i sl.  Ja nisam nikada hteo da odustanem od mesta na kome sam naumio da lovim, pa sam tako bio sklon ekstremnom povecanju tezine hranilice. Ono sto je iz stapa izvuklo vise, bilo je skracenje vrha. 2014-e sam slucajno polomio jedan najjaci vrh na jednom stapu, tj skratio se za 5cm.  Otkrio sam sve njegove blagodeti i kasnije skratio jos dva. Pricam o najjacim vrhovima na razlicitim stapovima, ostalim vrhovima i ne pecam. Jedino vrh koji jos uvek nije skracen je na Sportexu, ali i tu razmisljam da uradim to.

Skracivanjem vrha sam dobio:

1. Precizniji, laksi i dalji zabacaj,  razlika je bas evidentna.
2. Bolji stav na drzacu i samim tim bolju indikaciju griza. Zvuci paradoksalno, ali ostriji vrh daje bolju signalizaciju udarca.

Da ima stapova sa bas jakim vrhovima, ima. Ali su oni generalno mocuge bez i malo duse, mnogo kruti i teski. Kod stapa kod kojeg se vidi da ima snage a ima i duse, a ima mekan vrh (za uslove jakog recnog pecanja), mogu se skracivanjem vrha postici bolje performanse. Vrh sam obicno skracivao koji milimetar iznad prvog sledeceg provodnika ili drugog. Pecam neko vreme tako i ako sam zadovoljan, skidam taj provodnik i stavljam vrsni.
Poenta je da se dobije stap sa ostrim vrhovima a da ostatak stapa nije previse krut, tj da ima finoce da zadrzi ribu i da se uziva u borbi sa njom.

Druga stvar koja mi se kod dosta stapova nije svidela jeste velicina prva 2-3 provodnika od haltera na gore. Velike masinice sa velikim spulnama i preklopnikom traze vece provodnike. Barem prava dva od haltera. Sa vecim provodnicima lakse izlazi najlon pri zabacaju, i nema prebrzog naglog priblizavanja najlona ka blanku.  Iako mi je to odavno smetalo, nisam to menjao dok nisam ovde video da Pex radi slicno.

I treca stvar je duzina drske o kojoj smo vodili finu polemiku ovih dana. Duzina drske koja meni odgovara, na stapu od 3.9m je negde izmedju 53-57cm.  Stap od 3.9m koji je imao 45cm drsku sam produzio na 55cm. Dobija se dalji izbacaj i bolji balans. Mnogi zanemaruju balans, ali pecanje na reci od 7-8 sati uz cesto izvlacenje teskih hranilica, uzasno umara na bas lose balansiranim stapovima.  Pex pomera halter kako bi dobio duzu drsku, ali ja posto kratim vrhove produzujem drsku.
Epilog: bolji balans, laksi i dalji zabacaj

Ovo sam sve napisao kao uvertiru za stap koji sam menjao po gore opisanom receptu i koji cu da pokazem uskoro, sa konkretnim podacima sa testiranja o daljini izbacaja, gramazi hranilica, ponasanju na drzacu i sl. u odnosu na stanje pre promene :bye:.

pdavor

Mogao si ovako nesto i ranije napisati, svaka cast majstore.  :tongue: Pex ima jako dobra objasnjenja koja je on sam dobio uz svoje eksperimente ja vas pozdravljam obojicu i sve koji nesebicno podele iskustva sa drugarima , hvala.

Druže,čitam ovaj tekst i vidim da si od fidera napravio surf štap. Nemam ništa protiv toga,tvoje pare,tvoj štap,tvoje mesto,tvoj stil...naročito što je ponuda surf štapova kod nas bezveze.Samo udri,bistro ti bilo :wink:

Zna li neko u cemu je bitna razlika surf i feeder stapa?   Kolike su njihove tezine?

Po onome sto sam juce malo gledao (da poslusam Brankov savet  :cheesy: ) stekao sam utisam da su to jaki, teski i ostriji stapovi, sto bi mi rekli motke. Oni koji su mozda malo suptilniji, nisu jeftini...  Naravno, nisam ih ni video uzivo niti pecao njima, pa nagadjam.  Ali ono sto mogu da pretpostavim, da ako je vrh jak i krut, ostatak stapa je verovatno u tom istom stilu. Ima takvih i feeder stapova, pomenuo sam ih.

Rekao bih da moj stap uopste ne lici na tako nesto.  Nije ni namenjen da baca na 100m, neka njegova daljina je 40-70m, sto je ra reku za MH stap sasvim dovoljno.  Vrhovi jesu ostri ali je blank fin i daje mekocu na ribi, nema spadanja krupnih sljvara i deverika sa tankih udica.

Nisam fideraš ali poneki put, kraičkom oka, pogledam šta rade fideraši na reci Savi, tekućoj, manje više jakoj  vodi, pa imam i neki komentar.
Pecao sam "fiderom" još kada ovi specijalni štapovi nisu ni postojali i naravno nisam ni imao probleme koje Ad fines spominje.
Kao što i on kaže, onom fiderašu koji postavi štap pod pravim uglom na vodotok, vrh stoji ko krivi k..... Koju onda svrhu ima taj deo već iskrivljenog vrha? Ako ga postavi koso nizvodno, vrh nije tako savijen ali nje više ni tako osetljiv koliko je tanak.
Sve u svemu, kako ja vidim te stvari, a možda i grešim, fider štapovi sa osetljivim vrhovima imaju smisla samo za stajaće vode.

Ovo sa sprovodnicima koji su bliži mašinici, što spominje Ad fines, svakako ima smisla i sigurno poboljšava oticanje najlona.
Ali kod dužine drške ne bih se složio sa tim da se ova usklađuje sa dužinom samog štapa. Ona se usklađuje samo sa fizičkim osobinama samog ribolovca i treba da bude max dugačka ako se želi balans, max zabačaj i max lakoća zamaranja ribe. U suprotnom, zgodnija je malo kraća drška.

pazi, pa i nisam se upravljao duzinom stapa, vec sam gledao koja duzina meni najvise odgovara, iz vise razloga. Prvi je laksi zabacaj, drugi je bolji balans, a treci je lakse zamaranje mrena. Potrefilo se da je produzena taman koliko je i vrh skracen, tako da je stap ostao 3.9m  :cheesy:
Balans mu je tik iznad haltera, sa mojom Prestonovkom. Izgleda vrhunski. Ostaje mi danas ako stignem jos zavrsno testiranje, pa cu postaviti slike i komentare.
Naravno da ce prava analiza moci da se napravi tamo negde u novembru tek. Evo za sada poredjenje sa Sportexom

naravno vizuelno  :rolleyes:

Ad fines,aj ti meni pomozi da ja rasčistim u svojoj glavi.Imam axum carm feeder,dva vrha,oba su jaka,nemaju oznaku u oz-ima ali ovaj jači vrh ni ne stavljam,ima sigurno oko 5oz(imam od 4,pa znam da je krući).Kad budem pecao na reci(Sava kod mene,Progar,znaš teren),da stavim vrh koji neće savijati štap u kiflu tj.gornji deo?E sad,ako ga i stavim,kakva je indikacija trzaja kod najjačeg vrha kod riba od 100gr pa naviše?

Ad Finese, mislim da si napravio dobar posao, i da će štap biti odličan za tvoj prepoznatljiv stil pecanja.
Da  odgovorim kolegi Saxu, ja pecam na sličnom terenu, stapom duzine 3,9 na kojem je vrh jačine 5oz,na vodi stoji blago savijen i kako treba, e sad... indikacija ce postojati i na tako jakom vrhu i kod sitnije ribe, ali  nije namenjen za pipave montaže, lakse hranilice i tanke predveze i udice...spadanje ribe je jako cesto.
Kada pecam njim idem na varijantu debljih predveza, težih hranilica, i naravno pokušavam da krupnim mamcem dobijem veću ribu.

po mom iskustvu, najbolje je da vrh na reci stoji blago povijen, vec iz neke poslednje trecine stapa. A najgora je opcija kada stap stoji pravo sa samo poslednjih 20ak cm savijenih naglo ka vodi.  Pitanje je kolikom ces hranilicom da pecas, i kako se uospte ponasaju oba vrha. Mozda su slicnih karakteristika, pa ce njihov izbor zavisiti od velicine hranilice tj od jacine vode.
Nisam nikada pecao sa tim stapom pa ne znam kakvi su vrhovi. Ja sam moje zato i skracivao, jer sam ih upoznao  :smiley:
Cinjenica je da je na ostrijem vrhu na reci bolja indikacija, ali on ne sme da bude motkast ili previse debeo, tj treba da bude priglagodjen brzini i jacini vode...

Cinjenica je da bolju indikaciju na tekucoj vodi ima vrh koji nije savijen u upitnik. Takodje za ukupan rezultat ce zavisiti kakav je ostatak stapa. Prejaki vrhove=jos jaci stapovi, kod vecine stapova. Zato je moja neka vodilja bila, da na finom stapu dobijem ostre vrhove a da sam stap zadrzi fine karakteristike na zamaranju ribe

Jasno sve i hvala kolege. Sisteme naravno prilagođavam vodi.Interesovalo me je kako se vidi indikacija,sad mi je sve ok...

Secam se jednog Grka kako je pecao sa surfom sa plaze,cini mi se Olimpus stap od 4,5 a nije imao preko 350gr.VRHUNSKA IGRACKA.poluparabolicna akcija,kada zvizne olovo od 150gr,mislio sam da ce puci ali ni blizu toga nije bilo.Pecao neke šakare i svak beg se video na vrhu stapa,stap sa dusom definitivno.Drmusao sam ga tada na suvo ali nema na njemu nekih informacija o tb,tezini stapa i slicno a ni Grcki ne pricam pa ne mogu vise ni da kazem.Tako nesto i ti tezis da dobijes verovatno,bitna razlika je sto su provodnici bas siroki zbog boljeg izbacaja i debljih najlona.Ponovicu,kod nas nema skoro nikakav izbor ovih stapova,sto ne znaci da nisu upotrebljivi na nasim rekama!

pa ne znam kakvi su ti surf, ali ja sam zadovoljan i kvalitetnim feederima. Sprotex mi je ok (mogao bi vrh da ide 5cm manje na bas jakim hranilicama, ali to je zanemarljivo) za jaku recnu varijantu.

Stap koji sam radio, nije heavy, vec neka MH varijanta, za hranilice od 80-120g (pri tom ne mislim na manje, kao AS recimo). U tom rangu stapovi imaju osetljive vrhove, i nisu bas za recna pecanja. Stap se pre prearade mucio sa 100g hranilicom i nije mi se svidjalo kako stoji na vodi. Blank mi se uvek svidjao i samo sam uradio par sitnica da blank iskaze svoj pun potencijal.
Imao sam opciju pa prodam taj stap daleko ispod cene, pa da dodam 150E za iole ok stap po mojim zeljama. Ovako sam ulozio jos malo, i dobio stap koji nema da se kupi. Lici na Sportex, ali nije, malo je slabiji, ali je i laksi. Kada se uzme u ruku, klasican feeder stap, samo malo ostrijih vrhova. Kome god da sam ga pokazao, svideo mu se. Lak, snazan, ostar, balansiran feeder koji ima dusu...  valjda tome tezimo kada kupujemo stap.

Ostavio sam mu treci karbonski vrh kakav jeste, ako nekada odem na neko jezero  :smiley:

Ima logike ,ali mislim da bi isto dobio da si kupio jos jaci vrh .Ovo je svakako jeftinija varijanta da skratis vec postojeci.Inace zato ja pecam na u jakoj vodi barbel stapom koji uz sebe ima i Avon top kako ga zovu englezi.Bas je za takve situacije kad obican fider vrh ne moze da izadje na kraj sa jakom vodom.

Bravo Dule naš dobri  :clap2: :clap2:
Kad ribolovac počne da istražuje i eksperimentiše, izmedju ostalog, to znači da mu je već "tesno" u onom domenu stečenog znanja . . .da je spreman da izidje iz "standarda"  . . . i da je zakoračio jedan nivo višlje u toj igrici zvanoj - ribolov!

gledao sam skoro Preston na tu foru, ali nije ni malo jeftin bio....  Ovako sam vec imao stap, koji zaista pruza uzivanje na ribi, jer ima blank sa dusom. Nije ni tezak. Ok je bio za spore vode, hranilice do 70g, ali preko toga se mnogo motao ka vodi.

3 karbonska vrha koja ne odudaraju mnogo po snazi. 2 sam skratio, jedan nisam. Taj koji nisam moze da zavrsi laksa recna pecanja do 70g. Skraceni vec dolaze do izrazaja na hranilicama od 90g pa na gore

Glavni benefit skracenog vrha je bolja pozicija na drzacu, i meni licno laksi zabacaj. Ne volim kada mi se iza ledja oklembesi pola metra stapa.

Elem, izvrsio sam bacacki test, nisam zapinjao maksimalno, vec onako prosecno, trudeci se da zadrsim preciznost. Imao sam i vetar kao protivnika:

Neskracivani vrh 2oz  100g carpania hranilica    48m
skraceni vrh   3oz      100g carpamnia hranilica  55m
skraceni vrh   3oz      120g plovak+  hranilica    54m
skraceni vrh   3oz      150g plovak+  hranilica    46m
skraceni vrh   3oz        90g Deaky-Haldorado    48m
skraceni vrh   3oz      115g Deaky-Haldorado    42m

Zakljucak:   Promene koje su uradjene su doprinele postizanju boljih daljina u odnosu na pre. Ranije se stap mucio sa 100g hranilicom,, i jedva sam zabacivao na 40 i neki metar. Vidi se sada uticaj duze drske, definitivno. Skracivanje samih vrhova nema preveliki uticaj na izbacaj hranilica od 100g, mozda koji metar, ali donosi preciznost. Sto je hranilica teza, taj uticaj je veci.  Ali duza drska, ostriji vrh i veca 2 provodnika do haltera su zajedno doprineli za 10m u proseku dalji izbacaj.

Hranilice redom su: carpmania 100g, Deaky 90g, Deaky 115g, Plovak+ 120g, Plovak+ 150g