Dužina drške kod feeder štapova & tehnika zabacivanja

Započeo no names, 04 April 2017, 15:28:56

lepo sam napisao iz svog ugla.  A kada sam nekada i pecao na toj daljini i to bas 70g hranilicom koristio sam 3.6 stap....   Jak 3.9 stap sa kratkom drskom je uzasno balansiran kako god okrenes. Poenta je da duzina drske zavisi i od jacine stapa, na jak stap ne ide kratka drska a razlozi su ocigledni. Pricam iz licnog iskustva, ne teoretisem. Ako ces da pecas blizu i sa manjim hranilicama, koristices kraci stap i srazmerno tome imace manju drsku. Prosto. Jak stap-teske hranilice-vece daljine-barem neki balans = duza drska

mozemo do sutra ovako, dajte podatke koji je to stap, koliko je dugacak i koliko je dugacka ta famozna drska pa da vidimo, i koliko je visok Borisa

Što veći krak poluge kojim se izbacuje, time je izbačaj duži i precizniji. Naravno, krak poluge mora biti prilagođen rasponu ruku. Pošto se štapovi ne prave u dužinama  po meri raspona ruku svakog ribolovca, ostavlja se prostor. Visoki ljudi sa velikim rasponom ruku koriste maksimalno taj krak poluge, ljudima sa kraćim rasponom bude drška predugačka. Ali činjenica je da što je veći mogući donji  krak poluge, izbačaj će biti duži i precizniji. Ja fider izbacujem na isti način na koi nekoliko decenija izbacujem varalicu. Dakle onako kako Slob kaže da se ne sme :cheesy:. Zamah unazad, efekat praćke, trzaj vrhom napred. Od prvog zabačaja fider štapom nemam problem ni sa daljinom ni sa preciznošću. Izbačaj tako što štap namestimo skroz iza sebe i bacanje kamena sa ramena je po meni primeren samo šaranskim štapovima čija akcija, a i težina tereta ne odgovara drugom načinu. A možda nisu ni probali :question: Da ne govorim koliko puta se može desiti da udica na dugačkom predvezu ostane u travi dok hranilica leti u vodu :lol: Jako malo fideraša izbacuje na varaličarski način koliko sam primetio. Ali koliko sam primetio majstori fidera uglavnom bacaju - varaličarski. Kod Vukova bih rekao da nam Razredni Milanče baca tako. Bez nameštanja, nišanjenja - jednostavno kratko brzo dovlačenje iza i dok se još vrh povija prema dole švić napred. I čini mi se da bi ubacio u čašu. Ne utiče samo dužina drške na daljinu izbačaja. Konstrukcija blanka, akcija, kvalitet su takođe bitni i desiće se da štap sa kraćom drškom izbaci dalje od štapa sa dužom. Ali odgovorno tvrdim da će štapovi složeni na istom blanku imati različitu dužinu izbačaja, odnosno da će uvek dalje baciti štap koji dužinom drške omogućuje maksimalan raspon ruku od štapa koji ima kraću dršku koja ne omogućava taj idealan raspon. Takođe duža drška omogućava lakše zamaranje i izvlačenje velikh primeraka, jer je krak poluge koji ide u korist ribe kraći. Nemaju džabe štapovi za teški ribolov sve češće konstruisan dupli gornji rukohvat sa razmakom od 10-15 cm jedan od drugog. Upravo da skrate krak poluge koji koristi riba. Po meni znači kratka drška može nekom ribolovcu da bude idealna za njegov idealan raspon ruku, ali drugom ribolovcu prekratka. Duža drška i jednom i drugom ne smeta za idealan raspon ruku. I taj sa kraćim ričom (kako MMA komentatori govore) će uhvatiti idealno. Neko vreme mu može smetati taj višak drške, zapne tu i tamo, ali brzo se navikne. Na prekratku nema navike koja će povećati daljinu i preciznost. A možda da na fider kupu napravimo test ako ne daljine (zbog prostora i eventualnog rizika po štap) onda bar preciznosti na umerenoj udaljenosti, sa 2 štapa iste dužine, slične akcije i snage a osetno različite dužine drške? 10ak Vukova (može i više ali ne znam koliko bi trajalo) da po par puta  gađa cilj sa obadva štapa. I saberemo rezultat.Štap koji ima veću preciznost na određenoj daljiini, sigurno je u stanju da postigne i veću maksimalnu daljinu. To je neumoljivi zakon fizike na kome je  zasnovana trka u naoružanju od koplja ili luka sa strelom do današnjeg naoružanja. - veći domet, veća i preciznost. Ako bi bacači bili maksimalno skoncentrisani na svaki zabačaj, bez obzira na eventualni različit stil, jedan štap bi morao da se dobro izdvoji od drugog.

Ja sam i napisao da je dužina drške individualna stvar kod svakog pojedinačno jer baš taj raspon ruku nije isti kod svakoga. Ako meni odgovara recimo 53,54cm dugačka drška logočno je da ću ja na toj dužini postignuti maksimalan zabačaj, ako bi drška bila dugačka 70cm ne bih mogao da iskoristim maksimalne karakteristike niti bih mogao da zabacujem precizno. Ibanezi kad si toliko ubedjen da duža drška omogućuje duži hitac pokušaj sa štapom sa 70cm dugom drškom da zabaciš tvojim stilom, a zatim istim tim stilom uradi to sa drškom od 53cm i sve će ti biti jasno. Ili pokušaj da pecas na daljini od 85m tako da ti hranilica uvek padne u maksimum 1,5x1,5m. Taj način koji Milan praktikuje i ja koristim u poslednje vreme, a Milan mi je i objasnio neke stvari gde sam grešio i baš lično on mi je olakšao do maksimuma da shvatim u čemu sam grešio...prelomni trenutak je bio baš kad smo pecali kod tebe. Način zabačaja taj bič efekat meni lično je ekstra...preciznost,brzina ali ja sa tim načinom do 50m mogu da zabacim i držim se preciznosti. Moje subjektivno mišljenje da sa tim načinom ja 90m ne mogu postići.A, verujem ni ti. Tim stilom i drškom dužine 70cm nema teoretske šanse da možeš pravilno da zabacuješ.
Ad fines@ Ne radi se o konkretnom modelu u opšte već o primeru. U pitanju je neki DG štap koji ima dršku preko 70cm dugačku kao kod šaranskih bandera, problem je bio zabaciti hranilicu na 74m gde je sajla postavljena čak i meni sa visinom od 185cm, a o preciznosti neću da govorim.
Feeder štapom se u 95% slučajeva peca i zabacuje sedeći sa stolice...predugačka drška smeta tad. Za štapove od 3,9 neki standard je drška od nekih 50-60cm i u tom rasponu pokriva ugrubo ljude do 2m visine....sve preko 60cm spada u predugačke drške. Čim ti moraš da ustaješ da zabaciš to više nije feeder.
Velika većina vas koji ste pisali mahom peca na daljine do 50m i ispod 50m sa retkim zabačajima preko toga, ja pecam i na 90m i ispod 50m i veoma dobro znam zašto vam ovo pišem.  smiley033

Dobri moji No names i Ibanezi, rekao bih da Vi obojica govorite o istom  :takoje: jedino što No names navodi primer čoveka kojem je definitivno predugačka drška u odnosu na njegov raspon ruku, a Ibanezi je predstavio opšte postavke tehnike zabačaja gde je mislio na to da će jedan isti ribolovac dalje i preciznije zabacivati maksimalno dugačkom drškom koju može njegova telesna konstrukcija da dozvoli. Obojica ste se složili da je u pitanju drška iz klase dugih drški.
Nameće se zaključak da ribolovci sa kraćim rukama moraju da biraju drške srazmerne dužini svojih ruku i da bi mogli da zabacuju ekstremno daleko moraju da ulože više snage u zabačaju. Ali to nije uvek tačno tj ta razlika u količini snage je zanemarljiva u odnosu na dugoruke  :cheesy:
Složio bih se sa Ibanezijem da što je duža drška to omogućava dalji i precizniji zabačaj, to je čista fizika u igri s polugama . . . ali . . . ta ista fizika u igri sa momentima sila, ubrzanjima, trajektorijama leta je mnogo važnija igrica (što bi moj dobri Miha rekao  :cheesy:) pa sama dužina drške tu pada u prvenstvu po važnosti.

Citat: no names poslato 05 April 2017, 06:43:45

ovo sam bas hteo napisati, daljine do 50m su sasvim dovoljne za nase vode a tu tolika teorija nema potrebe da se razvija, svi malo iskusniji ove daljine postizu sa dosta velikom preciznoscu.

problem su daljine od 70-80 pa i 90m ... to sam se licno uverio sad u Zmajevu. Ali tih daljina je malo i koji god stap da imate, bice vam bitno samo da udari u klip, o preciznosti zaboravite. Pogotovo po bocnom vetru.

Ibanezi, u svakom postu vuces neke paralele izmedju fidera i varalicarenja. 5% toga sto vazi kod varalicarenja moze da se primeni i u fideru. Ja sam jedno vreme kao milan zabacivao pa su mi vrhovi leteli u vodu. Jako dobar nacin ako se maimalno ne pazi da se zeznu vrhovi,jer najlon jako lako moze da se obmota oko vrsnog sprovodnika.

Trajektorija leta tereta je vrlo bitna za duzinu, odnosno sam  trenutak pustanja osnovnog u zamahu stapa  moze da skrati zabacaj ili da ga produzi.
Posto covek nije masina, podbacaj je cesta pojava na te daljine koje nisu naivne 70+.
Jos jedan detalj koji nema veze sa stapom ali ima veze sa tehnikom ,  je polozaj prsta i stavljanje mooifila na jagodicu a ne na pregib prsta. Pa kvasenje prsta da klizanje sa istog bude sa sto manje zadrske ako se ne koriste naprsci (oni su mac sa dve ostrice za duzinu, ali bar ti malo cuvaju kozu ako pogresis

Pazi kada sam bio glavu kako mu ide drska na kuk, cak sa razmisljao da mozda ima ceo metar!!!!!  Moje 60cm idu na grudi, a njemu na kuk...  i nista mi nije bilo jasno.  A odgovor je prost, covek sedi. Takvim stapom se ne zabacuje iz stolice, mora da se ustane.  Pitanje je i koliki je teret bacao. Nije isto da li se baca laksi teret ili bas tezak. El je probao da baca stojeci?  Ajde, molim te, reci koji je stap u pitanju (duzina, tezina bacanja) i koliku je tezinu bacao, koji najlon-strunu je koristio. El duvao vetar?   Zanima me jer hocu da uporedim sa mojim bacanjima. Prosto mi cudno da nije mogao da dohvati tu daljinu, mora da ima jos nesto sem drske (mada ne mora da znaci)

Laki zna koji je štap ja pojma nemam...mislim da je to čak ovaj sa snimka sa ovim rmpaliom. Da stojeći je bacao i ja sam isto jer je nemoguće to izvesti iz sedećeg položaja, a veoma teško i iz stojećeg. Ja sam bacao ali neprecizno na sajlu ali on nije mogao. Hranilica Guru 45gr metod. Da drška na tom štapu ima sigurnih 80cm...kad sam je merio naspram ruke svoje držao sam stap sigurno 25cm ispod masinice.
Sve je bitno što kaže Miha ne samo drška ali ona ipak igra ogromnu ulogu.

Da...i vetar je duvao ali meni i Lakiju nije toliko smetao, a pecali smo sa aqvalite. Laki sa 3,6 ja sa 3,9 i oba 150gr....sedeli smo jedni pored drugih...pa smo mogli sve propratiti,a pošto sam ja fulao i nisam imao ribu u poziciji pomagao sam malom da zabacuje i da on bar pokuša da izvuče koju ribu. Znači ja sa tim štapom isto nisam mogao jer je drška nenormalno dugačka i smeta. Odnosno mogao sam ali to nije bilo to.
Štap čist marketinški trik.

taj bas sa snimka. al nisam siguran da li je bas 4,2 ili je 3,9... 180gr je sigurno

edit:

TEAM FEEDER MASTER CARP PRO LONG CAST by Dome Gabor 3.9 50-170g

3,9 je štap to sigurno znam. Čist primer je sad...ja sam 185cm visok i meni je predugačka drška...ovaj majstor sa snimka je sigurno preko 2m i skoro 200 kila (komadina  :lol:) njemu drška dolazi na grudi, a meni na kuk....ali marketing je čudo i masa tih modela je prodata na osnovu 152m....štap namenski pravljen za ovog grdosiju i svi ostali se sad čude kako ni 100m ne bogu da dohvate. Mislite o tome  :lol:

He he he pa sačim da okoreli varličar da uporedi zabačaj ako ne sa onim što mu je u krvi i gde je tata-mata  :cheesy:
Istina je da su varaličarski zabačaji sasvim neobavezni u odnosu na zabačaje fideraša. Ono varaličarima karakteristično "švićkanje" u fideru ne postoji tj vrlo je nepoželjno.
Osnovni problem fideraša je - prostor iza ledja! I to je razlog što su fideraši bili prinudjeni da smisle platforme i stolice da bi mogli da se "izvuku" na čistinu, pa tek onda komfor koji to donosi. Fiderašu treba mnogo čistog prostora jer su mu zabačaji široki i visoki :cheesy: upravo taj uslov, prostor, je mene naterao da praktikujem dve osnovne tehnike zabačaja, tzv "zamajac" i tzv "engleski stil" (pa nisam siguran na koji je mislio Laki) ali meni se ne dešava to na šta se on žali. "Zamajac" dozvoljava da se održi preciznost zabačaja i malo skrati zavodjenje štapa iza ledja pa je meni nezamenljiv u uslovima kad nemam dovoljno prostora iza sebe, a "engleski stil" je mnogo elegantniji, gde se zabacuje sa izuzetnom lakoćom i na veće daljine jer se hranilici lakše daje potrebno plavno ubrzanje.
Pisati o tom je velik obim teksta i vrlo dobra ideja je da to lepo u praksi izanaliziramo sad u nedelju :cool:

Kao sto sam vec negde pomenuo, jak stap trazi i dugu drsku. Taj stap nije namenjen za tako malu hranilicu. Okaci na taj stap 100g pa ces da vidis gde ce da ode.
Imam slicne stapove, tj 2 DG ( jedan Pelet Feeder a drugi DG LC  3.9 sa onom saranskom drskom) i Sportexa.  Kada sam bio na Drini, probao sam sa 60g da dohvatim neku daljinu sa Sportexom. Nece. Nije ga savila koliko treba da bi pokazao ono za sta je namenjen. Kada sam  mu okacio 100g da vidis kako leti.
Pogledaj klip u temi o Sportexu gde lik testira MH Sportex od 4.2. Kako povecava tezinu hranilice, tako se i daljina zabacaja povecava...   Prosto...  Stap jednostavno trazi jacu hranilicu da bi pokazao za sta je stvoren, vidi se to ko ima iskustva cim je okacis na kopcu.
A sto se tice Milanove tehnike, nije primenjiva za duze zabacaje i teze hranilice. Veliki rizik od loma jbg.

Stap je prejak za tako malu i laku hranilicu. Taj stap bez 100-120g, nista...

Ad  fines, tako je! Slažem se sa celim tekstom.

A dodao bih:
Dužina drške je samo jedan od detalja koji utiče na daljinu izbačaja, ali nije najpresudniji.
Jedan simpatična animacija-igrica koja lepo pokazuje kakav hitac dobacuje najdalje

Najdalje će dobaciti hitac koji je lansiran pod uglom od 45 stepeni i onaj čija je početna brzina najveća.
Dakle, kada je domet u pitanju, cilj je uvek isti: ugao od 45 stepeni i što veća početna brzina tereta koji se izbacuje.
Ugao izbačaja može svako da potrefi posle male vežbe, a početna brzina je ono što zavisi od priličnog broja okolnosti. Jedan od najbitnijih je da se, prilikom zamaha, u štapu akumulira što veća potencijalna energija, koja pri oslobađanju daje teretu što veću početnu brzinu.
Ovo zavisi kako od ribolovca, njegove snage i tehnike, tako i od bacačkih karakteristika samog štapa, gde je osnovno dužina, akcija, materijal, kao i prilagođenost štapa veličini tereta koji se izbacuje. Oblik špulne na mašinici, debljina strune ....itd, takođe utiču na realizaciju što veće početne brzine.

PS
Matematička balistička formula (Artiljerci je znaju napamet) koja definiše dobačaj je:

gde je:
    D =  Domet
   V0 = početna brzina hica,
    g  = sila zemljine teže 9,81 m/s2
Alfa = ugao hica u odnosu na vodoravnu liniju

Maksimalan domet je za  Alfa = 450  jer je za sin  2*Alfa 450=  sin 90 = 1, pa je:
D(m) = Vo 2/g = Vo 2/9,81
Domet raste sa kvadratom početne brzine !

Apsolutno tacno Dule, to sam i ja rekao, laka je to hranilica da bi se taj stap "otvorio"! treba bar 60 + hrana da bi se donekle stiglo do neke optimalne tezine bacanja i taj stap bar malo odradio ono sto treba da uradi, a to je onaj "pracka" efekat. Tu mnogi grese. Misle ako ne dobace da treba da smanje gramazu a ustvari treba da je povecaju

Spojene poruke: 05 April 2017, 11:02:54

Inace ovu formulu mozes da primenis na let hranilice tj. njenu trajektoriju a ne na polozaj stapa tl. ugao stapa kod kojeg se najlon pusta kod zabacaja. zato sto su stapovi elasticni, hranilica kasno za njim itd.

Dobro....povećali smo  težinu hranilice, kako sad težinom hranilice da anuliramo predugačku dršku aman ljudi?!