Spadanje krupnog soma

Započeo orka, 25 April 2018, 08:51:52

Povod za ovu temu je jučerašnje otkačinjanje velikog soma. Ovog aprila sam imao tri velika soma od čega su se dva otkačila, što će reći da je procenat uspešnosti 33,33%, sa kojim ni malo nisam zadovoljan. Kada kažem krupnog tu prvenstveno mislim na one 20+ kg... Gledajući 10-tak godina unazad, prilično veliki broj velikih somova se otkačio ne samo meni već i kolegama. Zašto? Ima tu svega. Uglavnom se koristi malo teži pribor, da tako kažem univerzalan, primeren manjim i malo većim somovima, krupnijim štukama i teškom džigovanju smuđa, mada ima kolega koji koriste i teži, odnosno jači somaroški pribor.
Ja recimo koristim Pacific bay 8,6ft tb 3/4-3 oz a kolega Cts revo 18#. To su prilično jaki štapovi, recimo neki 80-gramci. Znam da bi sa jačim priborom taj procenat otkačinjanja bio manji, ali mlatiti 4-5 sati sa mašinom od blizu pola kilograma i nekim štapom tb 150g za mene je nemoguća misija.
Mašinica je manje bitna u svemu tome, ali štap je jako bitan, odnosno njegova snaga i jačina vrha i kičme. Kada krupan som udari po struni štap mi odskoči kao opruga i uglavnom se tada otkači. Naravno sve zavisi gde mu je udica sela, ali sa jačim štapom i debljom strunom pritisak koji mu je dajemo je znatno veći, teže će repom da napravi oprugu i udica ga može probosti čak i tamo gde je najtvrđi, a to je u predelu zuba.
Varalice na koje uglavnom pecam su kašike i šedovi. Koristim naravno i voblere i na njih su ređa spadanja zbog dve trokrake, ali i načina vođenja istog, ali na njih mi ne dođe ni jedan veliki.
Juče mi je došao najveći som do sada. Ogroman, po proceni 40-50kg + a možda i duplo veći. Kašiku abu atom 25g je uzeo blizu, ukoso na nekih 7-8m od obale i zamalo da me baci u vodu ili da otkine strunu, jer kočnicu držim potpuno zategnutu, baš iz razloga dobrog ubadanja soma, što ne bih savetovao manje iskusnim i spretnim kolegama. Držao sam ga nekih 6-7 minuta, izvukao mi je nekih 70-80m strune, a za to vreme je nekoliko puta udarao po struni telom i repom. Kada je stao uspeo sam da ga vratim na nekih 40-tak metara od obale i tada se odjednom otkačio. Očigledno da ga udica nije probola i da je bila u predelu zuba i kada se okrenuo prema meni ona je jednostavno ispala. Nisam imao ni sreće dovoljno, da ga je udica uhvatila sa strane ili dublje u ždrelu izvadio bi ga sigurno, jer je na tom mestu dno bez bilo kakvih prepreka, a obala ravna. U pitanju je jezero. Po starom pravilu, uvek najveće ribe odu... Poređenja radi, sa priborom koji koristim soma od 15-20kg izvadim prilično brzo i lako. Ono što ću sigurno promeniti su trokrake na kašikama, ali o tome kasnije...

simpson_H

Vrh stapa ubada ribu, po meni ta "nejac" od stapova koje si nabrojao(bas u vrsnom delu), nije dovoljna za efikasno probadanje tih somova pogotovo kad se koriste somovske varalice sa debelim udicama. Ti stapovi su ok za smudja sve dok nisu u pitanju vece varalice, daljina i dubina a onda postaju nejac i za smudja. Sa jednog foruma sam banovan zbog slicne izjave jer sam se drznuo da u negativnom kontekstu pomenem taj sveti PB. Ali ciljno loviti soma gde ocekujes te 20+ sa tim priborom, meni nije dovoljno ozbiljno. Oba stapa krasi ista karakteristika, izuzetno jaki u donjem i sredisnjem delu, nesrazmerno slabasnog vrha.
Verujem da ce se naci neko ko ce da kaze kako je Revo 18 namenjen za musicarenje oklopljenog tarpuna a PB za celicnoglavog i ljudi su u pravu, ali musicari pecajuci tarpuna kontru daju 4-5x levom rukom i kanapom i to krvnicku a ne stapom a steelhead toliko mlatara glavom da se sam ubode koliko treba u jako brzoj vodi a uzima varalicu munjevito i eksplozivno. Dakle ubedjen sam da je sve do neadekvatnog stapa.
A good gamefish is too valuable to be caught only once"- Lee Wulff 1938.

Jeste,to sam i ja naveo kao glavni razlog,ali..Što se štapa tiče,tu bi bio dobar onaj jači PB tb 1-4 oz ako se ne varam,koji je znatno jači u vrhu,ali i kičmi,a nije težak odnosno pretežak,ali sa njim onda neću dovoljno dobro osećati prilikom vođenja manje kašike i šedove,ali i prilikom zabačaja.Takođe i za štuku koja prilično često dolazi to je prejak štap..Jbg,ne može sve da bude potaman sa jednim štapom za više situacija i vrsta ribe... :smiley:
Na kašikama po kupovini odmah menjam trokrake jer su postojeće u 90% loše..Razne sam stavljao,ali sada ću staviti za broj ili dva veće,sa malo širim lukom,tanje a dovoljno jake i perfektno oštre..Valjda ću pronaći takve.Na neke sam već bacio oko..

simpson_H

1-4 je dosta bolji po tom pitanju a i dalje je sasvim dobro osetljiv. Ne mislim da bi imao problema sa bilo kojim manjim varalicama namenjenih somu.

srdjanpn

Nisam nikad imao tolike somove na stapu a i sumnjam da bilo koji stap moze da probije cetku somu od 40-50kg,ako se zakaci za zvalu ili proguta sto kazu do dupeta ok,nije ti to slabasan stap samo se lose zakacio.

Čim izvuče 70m strune možete odma da se pozdravite .
Bez konstantnog maksimalmog pritiska ozbiljnom motkom i mašinom nema tu rabote koliko god dno bilo čisto .Neadekvatnim priborom se vreme borbe drastično povećava a samim tim i procenat spadanja .
Takve ribe  jednom dolaze al se za njima ceo život plače. Ili ideš ozbiljno na soma ili ga nečačkaš uopšte , razočaranje je već unapred zagarantovano , nazalost. Svaki čvor strunu udicu predvez proveravam više puta pre nego uopšte zabacim na najmanju sumlju sve ponovo prevezujem .

srdjanpn

Kakvo plakanje brate ja pristajem svakog meseca da imam po jednog dva na stapu i nek idu slobodno,ako se i ne otkaci ionako ga vracam u vodu.Pecajte i uzivajte kad ima ribe,onaj sto ode nije bio vas.

Uhvati  slikaj i pusti je ono pravo blejanje danima nedeljama ... a on  dodje i ode ne može nikako da me veseli budimo realni.

Citat: marina1983 poslato 25 April 2018, 12:41:51
Čim izvuče 70m strune možete odma da se pozdravite .

Som bi bio izvađen da je bilo malo više sreće,tj da se zakačio tamo gde treba..Uslovi za vađenje ribe su tu idealni,skoro da ne može bolje..
Pozdravio bi se ja sa njim na kraju.Uzeo mu dužinsku meru i vratio natrag u vodu da mi jednog dana dođe ponovo.. :ok:

Citat: marina1983 poslato 25 April 2018, 12:41:51
Ili ideš ozbiljno na soma ili ga nečačkaš uopšte

Somovi do 20-25kg kakvi se najčešće hvataju kod nas, vade se bez većih problema malo jačim smuđaroškim kompletom..Ne pada mi na pamet da "mlatim" kompletom od 700-800g težine čekajući da mi jednog dana dođe neki od 40+kg,a ko mi garantuje da se i tada neće otkačiti..Koliko vidim ti govoriš o nečemu sasvim drugom..O dubinskom pecanju soma na Dunavu,a ja o varaličarenju soma na jezeru..

Citat: orka poslato 25 April 2018, 13:58:24

Hvataju se ali kao sto i sam rece sa 33,33% uspesnosti.

Isa

Trebao si Orka da odustanes dok si bio na 50%. Meni recimo ove godine nije ni jedan spao.  :cheesy: Taj stap ima potencijal ozbiljno veliku ribu da ispegla, al jednostavno nije alat kojim se ide na kapitalne somove. Pre nego sto promenis stap, probaj da opremis varalice ostrijim, jacim i vecim udicama. '' X'' puta sam svalio na stap i sad uvek mi je prvi pik stap kad mi riba spadne, a posle kad pogledam, tupa udica, kriv vrh udice i slicno. Nevezano za pecanje, igla trouglastog vrha lakse penetrira kroz tkivo, ali moze i da ga prosece, za razliku od one sa okruglim presekom. Obrati paznju i na oblik udica, ne znam ti preporuciti koje da uzmes, ali sam primetio da na nekim voblerima imam ocajan procenat realizacije, nakon menjanja se popravljao ucinak iako su i prvobitne bile bas ljute.

StefanKv

Ne slazem se sa tim da za soma treba stap sa krutim vrhom. Za smudja da ali za soma ni gvozdena stangla ne pomaze kada je u pitanju probijanje cetke. Od toga je bitnije da se stap pravilno savija u parabolu sa dosta snage u sredisnjem delu jer na taj nacin apsorbuje otresanje i udaranje po struni. Za tu namenu je po meni mozda i najbolji CTS bay caster (ili recimo Xzoga mastery 150 za somove do 30-40 kg). Mozda se mnogo kolega nece sloziti samnom ali to je neko moje zapazanje.

simpson_H

A ko je uopste pomenuo "krut vrh" u celom ovom topicu? No vazno je da se ti ne slazes  :cheesy:

Kad sam rekao nejak u vrhu mislio sam na masu vrha, njegovu jacinu a ne krutocu. Upravo stapovi koje si ti nabrojao su takvi, imaju masan i deb'o :cheesy: vrh i odlican su izbor za ubadanje somova. A uz Bay Caster mogu da svrstam i gomilu Sportexa sto starih sto novijih a ni jedan od njih nije "krut u vrhu". Revo Salt koliko god dobar stap bio nije za tu namenu nikako bas zbog tog njegovog nejakog vrha. Za razliku od tebe koji se ne slazes :cheesy:, ja se slazem sa tobom za drugi deo posta gde si naveo kakav treba da bude srednji i donji deo stapa, ali nekako uvek mi sinonim za to ponasanje bude gomila Sportexa :cheesy:

Slažem se sa navedenim
Orkice, kapitalan som je kapitalan som bio on na reci ili jezeru .
Ako nećeš da mlatiš teškim priborom šta kukaš onda što ti odlaze ćuti i trpi  :cheesy: smiley287
Kad  ode bogu iza tregera neadekvatnim prborom se produžava vreme borbe a udica kopa struže grebe mnogo promena uglova i na žalost ode. Pecanje soma bi uporedio sa pecanjem šarana u panjevima znači klasično čupanje i konstantno usmeravanje ka štapu čim nema pritiska mlati i udara kako mu volja . Za opasne pse uvek što kraći lanac tako je i sa somom. Barem ja na sve to tako gledam.Od štapa do štapa iste namene i gramaže pa se ulazi u sitna creva da ne pominjem podelu namenskig kompleta za različite ribe. Jedan za sve je najgora kombinacija ni tamo ni vamo.