Spadanje krupnog soma

Započeo orka, 25 April 2018, 08:51:52

Tata Makarije znam oba stapa, ovaj prvi je tu negde realnih 90-100gr i on je eqvivalent za Cabo, ovaj drugi realan 200gramac, za njega bi ti pasovala veca masina, no potezak je 390gr cini mi se, a sa njim smes i na Ibro bez da se bilo cega bojis, taj u pravim rukama ce savladati svakog soma, prosecan ribolovac vise od toga ne moze. Ad, nista cudno, pri zadnjem susretu s dobrim somom u rukama mi bese Mpp 120gr, kad je jurnuo niz vodu, umalo nisam pao sa spora u istu, nisam ga mogao zadrzati nikako, a nije bio nesto veliki do 20kg. Kad napisah gore za somica 5taka i dugi 400gramac, kad na tako mega snaznom kompletu vadite manju ribu, pa ste jos opusteni a stap nije savijen, kad jurne na vodu, kao da vam bandera padne na glavu, sto ilustruje Slobov dijagram, kad dobijete krupnog soma, nastojte da vrsite sto veci pritisak na stap, da sto vise bude savijen, kako bi sebi olaksali. Naravno u ovim situacijama je mnogo bitna masina, ciji dril mora biti sto tecniji, sto dubljeg savijanja stap sve vise pritiska prenosi na masinicu, pa tako i drag mora biti veliki, ne veci od 10kg, preko nepotrebno. Kad stelujete drill, neka vam okvir budu 30-40 tezina bacanja, znaci ako je stap 100gr, drill 3-4kg, s time da to radite preko stapa podizuci mrtav teret. Na taj nacin, nema sanse da ce vam drill proklizati u kontri, a opet iskoristicete mogucnosti stapa maximalno, jer kad budete podizali 3kg stapom shvaticete koliko je to zapravo opterecenje i po vas, zvuci malo, no nikako nije. Samo sila soma spasava, mora biti konstantno jakog pritiska, da svakim pokretom sve vise snage gubi, i da se sto vise vrti oko nas. Sto ode dalje, sve vise gubimo mogucnost kontrole nad istim, ako je veliki, ja licno ih nikada nisam uspeo vratiti, sto najgore ume da legne, tu na vecim daljinama mos plakati, da molis boga da se otkaci, imam sam i izvlacenja punih spulni 150m najlona, al to mogu pripisati masinama starije proizvodnje ciji drag nije prelazio vise od 2kg, stapovi inace glinzavi puni, saviju se do drske i eto muke za masinu koja vristi stegnuta do kraja. Ne zelim da me neko pogresno shvati da pametujem, samo pokusavam da kazem da za soma treba vise pazljivo dobro izabran komplet, cija upotrebna moc odgovara fizickim karakteristikama nas samih, i da iz njega treba izvuci maximum. Mnogo je produktivnije tako, nego patiti od neke megalomanije, te pecati macugama 500gr bacanja, i masinama velicine 8000, samo balans :thumbup:

Evo šta je napisao u temi "Kako zamarati krupnog soma" i kakvo iskustvo ima kolega Brk-o koji je imao na desetine krupnih somova.
Manje više sve je jasno..

U protekle dvije sezone izvukel sam uspješno na suho 15 somova između 150- 200cm.
Kaj se tiče pribora za soma moje mišljenje je ovakvo:

Štap- za lakše terene bez prepreka može neki jači 100 gramac, ali za terene prepune prepreka mora bit dovoljno jak da zaustavi bijeg soma ili mu barem skrene putanju ako krene na put bez povratka. Osobno lovim sa prerađenim šarancem 3.5lb, dužina mu je 310cm štap mi radi lijepo cijelom dužinom i amortizira udarce repom zbog kojih sam gubio dobre ribe.

Rola- meni odrađuje penn slammer 360 ali razmišljam o večoj, razlog je samo kapacitet špule jer ima terena koji su tolko teški da se nesmijem pojavit bez 50lb na špuli.

-Upredenica.. uff izvuko sam se više puta sa 20lb pp-om ali nikad više, za lakše terene 30lb a za teške 50lb i jače.

Umaranje ovisi o terenu, negdje ga treba čupat a negdje je moguče i uživanje u drillu, danas je moderno ono treba ribi dat šansu pa se ide ciljano na soma sa preslabim priborom.. ali kad riba istrgne varalicu i nosi ju ko zna kolko dugo u ustima to nije šansa več nepotrebno mučenje ribe.
Somovi koje izvučem dobiju drugu šansu,ali nakon malo poziranja ispred objektiva.
Moje skromno iskustvo,možda pomogne nekom. smiley033

Evo neke od udica koje sam stavljao..Sada je aktuelna ova zadnja koja podseća na manje sidro.. :rolleyes:

E, to je ono sto i ja napisah, kolega je lovio parabolikom, znaci treba stap dubokog savijanja. Mada bih se licno uvek odlucio za semiparabolik, moderate, moderate fast, ali onaj cije donjiste nije mrtvo. Orka, kad lovis u plicoj vodi, kao sto je Morava kod mene, obicno leti ga kacis u 2m, a recimo stap 2,7, on pri begu od tebe gotovo uvek lupa repom po struni, ako je dalje od 15m od tebe, mali je ugao strune izmedju stapa i njega. E tu dolazi do izrazaja meka sredina stapa, a i donjiste koje ne sme biti mrtvo, ne sme kucati. A kad ti stap skrati polugu, ti lepo lezi na njega, i ne daj andjami oka otvoriti, na silu ga dovuci blizu, pa umaraj pri obali gde ti odgovara, jes da ces ovo raditi vise puta, al nikako ne sme da ode dalje od 50m, ako ode, otisao je :takoje: :bye:

pex

E pa ja ga ne pecam nesto cesto ali imam Daiwe Catfish Special 3,2m od 4 lbs, malo preradjene naravno, koje su fenomenalnog balansa i 310 grama  i sa njima pecam sarana u panjevima i soma ponekad.
Imao sam one od 13 kg pa to izbacuje na obalu ladno, e sada kako bi se ponasao na somu ne znam ali amure do 20 kg drzao na Dunavu u panjevima na tri kvadrata bez drila, jak a zilav do bola, ja ne mogu ono sto on moze.
I varalicario sa glavama od 60 grama po 6-7h bez problema zbog balansa u 0.

pozdrav!
Čuvajmo prirodu pa ćemo sačuvati sebe

DOXAT

Navescu za sada samo opisno opremu koju je koristio moj pokojni otac, koji je citav zivot bio ribolovac i pretezno pecao na sve 3 Morave, redje jezera i retko Dunav... Postavicu nekada i fotografije delova tog pribora ako uspem...

Naime, on je iskljucivo jurio krupniju ribu - saran i som. Voleo je izuzetno kratke stapove, zbog nepristupacnih terena, jer je voleo da se zavlaci u trnje gde retko ko ide...

On je tadasnje pune parabolik stapove uvek modifikovao i skracivao. Stavljao nove i kvalitetne provodnike, maksimalno siroke i na vrhu stapa i uz masinicu i to u manjem broju (redja postavka). Svi stapovi su imali posle prerade deblji i tvrdji vrh! To je sugerisao kao obavezno... Krupne sarane je lovio kracim stapovima, mislim da mu je najkraci, a i najomiljeniji, bio tek 120-150cm dug... Za soma su bili do 2,8m duzine i svi su bili izuzetno kruti i jaki... Imao je jednog (koliko se secam) Shakespeare karbonca bas namenjenog somu, ali mislim da ga je samo par puta koristio - nesto mu tu nije odgovaralo.

Da rezimiram, njegov stav je bio kratak stap, parabolicne akcije, krutog vrha, sirokih i redjih provodnika... Najjace masine koje su tada mogle da se nadju kod nas... jedino sto gotovo nikada nije pecao na varalice, vec na zive mamce...

Eto, mozda nekome ovo i bude koristilo...

Super je taj, namenski i radjen za soma, nista sto pises me ne cudi, za moju vodu overkill, i sto se snage i tezine tice. Drug Germina, imam dva pilkera 180gr, punog karbonskog vrha, jeste da njima prvo proradi vrh, al su pod naprezanjem semiparabolici, tako da znam o cemu pises. Black Arow Germany, je stap koji ne trpi strunu ispod 15lb, puca u kontri, ne trpi tanju smudjarosku udicu, ispravlja, s dobrom kacenje najbolje koje moze biti jednim stapom 40-80gr. To je moderate fast stap, al je bas ono sto treba jednom light somovskom stapu, jaka kicma, donjiste, mek u sredini ima snagu u vrhu da ponese. Fantastican blank, ne svidja mi se kako je spakovan, pri tome 240gr tezak, za sigurnost koju pruza malo. Jorgov stap, radi i u sredini i u donjistu, sad sto Jorg i nema snage da ga savije kako treba, je druga tema, ne mazi ga on, no stap je stvarno jak, a drzati takav kolac napet nije bas lako. Vecina nas pada na konstantnom odrzivom drilu 5kg, posle 5min, a to tek nacinje mogucnosti Jorgovog stapa, pa tako i on covek ne moze da pritisne alu konstantno. Recimo na njegovoj vodi bih lovio, najlaksim, kvalitetnim stapom koji moze voditi varalice, najnize gramaze bacanja koja prolazi tu, a ne bih bio u hendikepu. Da neko dobro odabere komplet, mora poci od svojih fizickih predispozicija, ja sam 180cm, 80-85kg zdravih, ne mogu izvuci iz stapa to sto ce izvuci neko 2m i 120kg. U somolovu su komplet, i stap,masinica, sitna oprema, zajedno s ribolovcem :takoje: Jes da u ribolovu drugih vrsta kod nas nije slucaj, al svaka riba koja ima dovoljno tvrda usta i snagu kao som, jednostavno mora na silu, gde ribolovac ne moze preko licnih limita :takoje:

pexon

Nem' pojma o varanju soma, niti sam ga ikad pecao, ali sam slušao priče drinskih mladičara, koji su pravili štapove za te ale od šaranskih parabolika. Kratili su ih i ponovo motali zbog dobijanja krutoće, drugačijeg rasporeda provodnika i balansa, baš kako je neko gore napomenuo.  smiley033

I opet dobili parabolik, kad se skrati gore i dole, sredina ostaje ista, samo jaci u vrhu, slabiji u donjistu :lol:

Kvacak

Ja na ovaj štap lovim krupnog soma i ubada ko lud .SPRO BIG WALLER MONSTER SPIN 200  ,3,0m  smiley033

pexon

Naravno da štap ostane parabolik, samo mislim da ga krate samo od vrha. Ne vidim logiku da ga krate u donjištu. Čak sam znao i koji štap polovan a popularan su najčešće uzimali da prerađuju, al zaboravio jbg.  smiley033

Uglavnom se krati i gore i dole, nasalio se ja malo, saranac po pravilu ima predugacku drsku za varalicarski stap, pa se fikne i ona i vrh, i od 3,6m dobijes 3m, 3,2 ,3,3 , ustvari koliko ti hoces. E, sad dobio si stap, velike nosivosti vrha, a parabolicnog savijanja, i jake kicme pa kad mladu mlatnes po celjustima, ili soma po ceci, ista mu utrne odmah. Dobro me podseti, Orkice imas jedan Daiwa saranac, ako te bas interesuje, iskopacu koji tacno model, znam da nije skup, do 100e a 263gr tezak. Preradis njega, i eto svega sto zelis, cini mi se da je 3,6 ,a bolje bi bilo da je 3,3 pa ga spakujes u 2,8m, nece izaci vise od 220-30gr spakovan. Ma nemam ja terene, a eno ga u soski cafish spin, 2,92 50-190, ceka bolja vremena, kako stoje stvari rasusice se :lol:

Bobiska

Ono sto ja znam to je da ljudi na Drini skracuju Daiwin Amorfus Carp na 3m. i tako dobijaju stap koji daleko baca a ribu dobro drzi da nema spadanja. Naravno to nije komplet koji sa odgovarajucom masinom pliva u ruci i ne umara ledja, ne moze se i jare i pare. Naravno na kraju krajeva sve je stvar izbora ribolovca, sve je na njemu.

Germina

A mozda bi Orki odgovarao i Westin W3 Powerlure...234g težak na 270cm/30-100g

DOXAT

Mozda i ovaj...jeftin, a solidan.. VANTAGE CATFISH 270 100-300gr

Isa

Batica i Simpson su lepo rekli, Pacific bay 4 oza, jako a lagano. Stigao je i novi model, po Pajinim recima nesto jaci od ovog 3/4-3Oz mada licno bih uzeo tog od 4 Oz-a, sto cu verovatno i uraditi do kraja godine. Sto neko negde rece, ta dva stapa idu u paketu.