Temperatura vode i aktivnost smuđa kroz godišnja doba

Započeo mrjr, 24 Septembar 2015, 17:23:48

mrjr

Tema koja mene zanima već duže vreme. Ne bavim se naučno-istraživačkim radom na tu temu, nego posmatram i zaključujem na osnovu vremena provedenog na vodi. Na uspešan ulov smudja uvek utiče kombinacija više faktora, od kojih je vodstaj i njegova tendencija možda i najvažniji, ali ja bi sada samo naveo par zapažanja vezanih isključivo za temperaturu vode. Ako krenemo od činjenice da se kod nas smenuju četiri godišnja doba, ja bi krenuo od zime.
Zima kod nas kroz prizmu smudjolovca predstavlja vreme kada se po pravilu love najveći komadi. Zašto je to tako je kompleksno pitanje, ali krenimo redom. Krajem decembra i sve do kraja februara je taj tzv. zimski deo sezone smudjolova. Temperatura vode je na minimumu, a to je uglavnom od 1-8 stepeni celzijusa. Po mom zapažanju smudj neće odbiti zalogaj ako mu ponudimo, ali neće ni trčati za njim. Suština je u sledećem. Na temperaturi vode od 1-3 stepena celzijusa je slabo pokretan i uspešno pecanje se zasniva samo na tome da ga varalicom pogodimo u čelo. Već na 4-8 st. kreće u traženje hrane i van brloga. Ako se taj trenutak poklopi sa nadolaskom vode i naglim otopljenjem, a to je zimi pravilo, tj. svaki porast vode, znači i porast temperature vode za neki stepen, onda je to period koji se ne sme propustiti. Tada se love smudjevi u seriji. Znači, zimi kada je temperatura vode od 4 st. pa naviše obavezno izadjite na vodu.
Kako odmiče zima i smenjuju se zahladjenja i otopljenja, tako se i voda hladi i zagreva, do odredjenog kritičnog trenutka u životu smudja. Kada voda dostigne oko 8 st. i svetlosni dan se produži, kreće predmresna migracija. Tada se smudj hrani intenzivno, nakupljajući snagu za mrest. To je takodje period koji se ne sme propustiti, ako ciljamo većeg smudja.
Već na 10 st. kreće mrest, a proleće se zahuktava, i smudj postaje nezaintersovan za bilo šta osim seksa. Tada ne vredi ni pokušavati i treba ga ostaviti na miru do daljeg...
Nova faza nastaje negde početkom maja meseca, kada iscrpljeni smudj kreće da se hrani intenzivno i nakuplja energiju. Temperatura vode u tom periodu je od 14 st. pa naviše i tada se lepo love, uglavnom sitniji smudjevi, koji nailaze u velikim količinama. Taj trend se nastavlja sve do temperature vode od oko 24 st. kada je vrhunac letnje aktivnosti. Sve preko toga smanjuje aktivnost smudja, a ako je preko 27 st. ta aktivnost skoro pa prestaje (kao što je bio slučaj ovog leta). Treba naglasiti da se krupniji smudj drži podalje od obale u ovom periodu i jede retko ali obilno, tj. moje mišljenje je da guta krupne ribe, tako da ga je jako teško uloviti. Leto je period coktanja sitnijeg smudja uz obalu i ulova istog.
I tako stiže jesen... i kad temperatura vode padne na dvadesetak st. nastaje ludilo površinske aktivnosti u plićacima i tako to traje sve dok temperatura vode ne dostigne nekih 14 st, što je kraj oktobra kod nas uglavnom. Ovo sad je period kada treba u večernjem cugu forsirati površince, ili šedove na laganim glavama. Jesenji cug smudja je najproduktivniji.
Dodjosmo tako do tih famoznih 14st. koji u jesen znače prešaltavanje smudja na zimski režim. Kreće košava, voda se hladi i smudj jede sve dublje i dublje... i tako u krug, a onda dolazi novembar, koji kao mesec nije nizašta drugo nego za lov smudja uz košavu koja brije...

bulmil

I dodao bih mesec kišeljenja kupusa
Šalim se malo.vrlo poučan tekst!
Džamajka

mrjr

Kad stigne kupus,onda se love najveći  :cheesy:
a inače slabo radi smudj,pa se ja malo raspisao,...šta ćeš.

Uglavnom je to , to. Neki približan parametar, s tim da su mi se kroz dugogodišnju "karijeru"dešavala iznenađenja u vidu serije krupnih smuđeva u maju, te smuđ godine krajem jula pri temperaturi vode skoro 30st i sl. Kao i razočarenja u top mesecima pri top temperaturama.

mrjr

Iznenadjenja su upravo to-iznenadjenja i na njih se nemožemo osloniti. Za mene bi bilo lepo iznenadjenj da ovih dana ulovim smudja kilaša,tamo gde pecam. Obično se uvek traži neki racionalan razlog za uspeh,ili neuspeh,a možda je sve plod slučajnosti.Ja ipak neverujem u slučajnosti. Zimus je,recimo, bio lep porast i voda se zamutila.Svi smo krenuli na pecanje,znajući da mora da dodje i neki bolji. Razmišljao sam da odem ujutru, posle svitanja, i tako i uradim.Oblačno zimsko jutro,voda zamutila i malo se zagrejala, lepo gura uz obalu,ama ideala.Dodjem na poziciju ,mislim se šta da bacim i stavim tvister.Posle dvadesetak zabačaja,dodje kolega pored mene ,baci lastu tri puta i udari mu smudj od tri i po kile,meni pod nogama.Ja sam tu pre toga provukao barem pet puta njemu pored nosa,ali nisam mu pogodio žicu. Nije slučajnost,znači ,nego bolji izbor varalice za date okolnosti.Medjutim, znali smo i ja i on da na taj porast i zamućenje mora da dodje,pogotovo zimi. Mutna voda zimi automatski znači da je toplija nego uobičajeno,a to je sigurica devedest posto.Ostaje samo da se pronadje.

Mrjr, svaka čast. Što se tiče reka tu nema šta da se doda. Kanali su malo "drugačija priča" zbog svoje relativno male dubine (oko 4metra) i zbog jednoličnosti dna bez raznolikosti u konfiguraciji i bez zaklona, pa je smudj primoran da se "drži" obale tj plićaka i te male škarpe koja deli plićak od osnovnog korita. Tako leti a tako i zimi, jer jedino tu nalazi sebi skloništa. E jedino februarske migracije i pripreme za mrest ga izvode odatle i okupljaju u jata. Oscilacije vodostaja na kanalima su minimalne kao i temperatura vode pri dnu i površini praktično ista a smudj izrazito reaguje samo na sunce/oblačno i dan/noć . . . i vetar. Kako zimi tako i leti sa razlikom što se leti redovno diže na površinu. E jedino što je isto kao na rekama je ta "kritična" temperatura vode na kojoj i na kanalima prelazi u zimski tj letnji režim. Tako nekako iz mog ugla.

Отправлено с моего iPad используя Tapatalk

mrjr

Zaboravio sam da napomenem da se priča odnosi na reku ,ali se iz teksta da zaključiti.Neznam za kanale i jezera,ali me fascinira da uopšte opstaje u kanalima,pored toliko zaintersovanih.
Ta kritična jesenja temperatura kada prelazi na zimski režim je negde ,kao što rekoh oko 14 stepeni. Do tada lovi na površini,a onda odjednom stane i par dana imam utisak da je nestao, dok ne ukapiram da više tu po plićacima uz obalu,nemam šta da tražim. Zimske lovne dubine su retko kad ispod dva metra,tj. može da se desi da izleti u pliću vodu,ali samo ako je u neposrednoj blizini dublja voda i samo na kratko.

Batica

Smudj je na povrsini dok ima kedera nema veze sa temperaturom vode. Ako se keder povuce povlaci se i on snjim.
Mresti se na 8c ne na 10c. Za sazrevanje ikre potrebna je sunceva toplota, ne toplota vode. Zato se mresti na dubinama ispod 1m.
U proseku od 30cm do 80cm. To sam se licno uverio u Poreckom zalivu dok u prolece pecam soma, stojim u vodi po mraku a oni samo svetle oko mene. Pored jednog sam stajao sat vreme na 50cm od njega. Bio mi je pored desne noge. Nisam ja njemu smetao, niti on meni. Lezao na gnezdu sve vreme i mirovao.

mrjr

Kedera i zimi ima na površini dosta u plićacima,a nema smudja,barem tamo gde pecam,a nešto se nesećam da se lepo lovi na površini bilo gde u zimskom periodu. Da li se mresti na 8 st. veliko je pitanje ,a ja ipak mislim malo kasnije.Za taj odgovor treba malo više istraživanja.

Batica

Mislim da ti je Sandro postavio sliku sa smudjem od 6kg upecanim na voblera u sred Januara na Savi.
Normalno da su kederi zimi u zalivima i plicacima ali nocu i rano ujutru, cim ugreje sunce izlaze na vodu i u vecernjim satima vracaju nazad u zalive.
Jer nema protoka, voda je miran i nemoraju da se bore sa hladnom strujom.
Kada se smudj mresti odavno je istrazeno i dokazano.

mrjr

Neznam ko je taj čovek koga pominješ.Inače, znam da sam se i sam začudio da često zatičem kedere u pola metra vode zimi,ali nijednog smudja da ih pojuri. Mislim da je velika razlika u tome da li je u blizini mesta sa kederima veća dubina,ili je to plitak zaliv,recimo. Ako u blizini ima poveće dubine,moguće je da pridje i smudj,medjutim šanse da se dobije zimi u plićaku su minimalne,da bi se takva pojava okarakterisala kao neko pravilo. Ne ide smudj uvek samo za plenom.Evo,trenutno ima milijarda kedera uz obalu na sve strane,a od smudja ni traga ni glasa.To već nije normalno.

Batica

Ima milion kedera. Ali ima bodorke, deverike, sljivara, babuslica, crvenperki...izdji ujutru u 5h na vodu i videce koliko se bele ribe kupa. Nema potrebe da juri kedera pored toliko hrane. Jure kedera ali sica.

Citat: mrjr poslato 25 Septembar 2015, 07:15:48

Da, ima mnogo zainteresovanih , ali malo njih ustvari zna gde je smuđ u tih 40 metara širine vode , osim ako se čika Milan ne izlane  :cheesy:
ps. Sa Sandrom si svojevremeno ćaskao na temu smuđa , pod njegovim nickom na jednom drugom mestu  :cool: Ili je to bilo u nekom prošlom životu  :question:

Gremlin

Odlična tema  :ok:

Sve je uglavnom već rečeno, samo da dodam da sam letos na Stojkovoj adi na temperaturi Dunava od 27 stepeni bezuspešno pecao smuđa 15-ak dana, a da sam sve smuđeve dobio u Gajskom jezeru, u dubini gde je značajno hladnija voda. Bilo je i par lepih somova, drugar imao u 2 noći 2 komada preko 25 kg.

Za sve to vreme, u Dunavu je uz maksimalno angažovanje i pecanje od 0-24 mogao da se isčeprka po jedan smuđ na granici mere.

Ali sezona tek počinje sa prvim jesenjim danima...

bulmil

Taj sandro se razume u pecanje smudja ko mara u kriv .....