Varaličarenje mrtvim kederima

Započeo pikeman, 07 Septembar 2014, 14:47:01

Tekst Tibora Mesaroša "Zadovoljstvo za suptilne", Ribolovački Magazin broj 12, jul 2002. godine.

Za uveličan prikaz kliknite na skeniranu stranicu.

Varaličarenje sa mrtvim kederom i neki vidovi muvanja, posebno kad muvamo sa kederom na jig udici, u suštini su jedno te isto, s tim što svaka od tih tehnika ima neke svoje finese i detalje, ali i prednosti i mane.
Sistem sa trokrakama ima skoro 100% realizaciju, ali nije baš prikladan za krš. S druge strane, jig sistem može se provući bilo gde, ali je i veći procenat spadanja i promašaja...
U svakom slučaju, treba se prilagođavati datim uslovima. Kad smudj mrljavi, a peca se na čistijim terenima (pesak, kamen i sl) keder sa olovnom kapom i trokama je pravi izbor. Može i jig udica sa dodatnim trokama...
A same tehnike povlačenja .... mogu biti razne, koliko nam situacija i mašta dozvoljavaju.

Toblerone

...Bez ljutnje  , ali voleo bih da baš napišeš to tvoje  upoređivanje varaličarenja sa mrtvim kederom ( recimo montaže propeler ili vobler -  ako si ga naravno koristio ) -  i klasičnog muvanja  ,bukvalno dubinsko čekanje sa sakrivenom udicom -  montaža sa valjkastim olovom..... i  korišcenje jig glave sa kederom.....Tu ima velikog odstupanja i u prezentaciji i u montaži  ,i kod udarca  same grabljivice.....   i to vec prelazi rec - nijanse ili u suštini jedno te isto.....

Zajednicko za sve pobrojane sisteme je mrtav keder...Montaze,prezentacije i nacini vodjena se razlikuju..
Ne slazem se da je klasicno muvanje dzig udicom ili valjkastim olovom "bukvalno" dubinsko cekanje..daleko od toga..Sistem se konstantno povlaci,brze ili sporije,vise ili manje.Po meni i to je jedan vid varalicarenja mrtvim kederom ili ti popularno nazvano "muvanje"..Nazovite kako god hocete..
Vobler ili propeler montaza vise lici ili ti podseca na vestacku varalicu(vobler),i takodje se povlace brze ili sporije vise ili manje.,u zavisnosti od situacije i samog ribolovca.,isto tako i montaza  kedera na dzig udicu podseca na dzigovanje silikonom ili ti vestackom varalicom.,nacin povlacenja je prakticno isti..

Toblerone

....Orka nisam napisao klasicno  muvanje sa jig udicom...jer to nije klasika..... vec sa klizecim valjkastim olovom sa udicom na kraju...  gde mnogi majstori i po 15-20 min drže na nekim mestima dole kedera ne pomeravši ga i često i stave štap u držač , pa namotaj ili dva pa mirovanje.....jig udicu sa kederom sam rekao na kraju i to je  vec  nešto drugo...i varijacija na isto , ali daleko da je keder toliko slobodan  ,  kao  kod valjkastog gde je nekada i udaljen po 45 cm od olova....Propeler i vobler nemaju svrhe ako stoje u mestu ...i te montaže ako ne vrtiš rucku.... kao i da nisi zabacio , i oni imaju nekoliko varijacija sličnih montaža manje više...i   može sa njima isto raditi....Jel si bacao -pravio te montaže/koristio ? Ako jesi onda znaš kako rade tamo dole ....
Evo samo  nekih   od montaža koje  koristim kada želim na mrtve kedere loviti  ,a neki se mogu i kod silikonaca koristiti takođe.....

...Naprstak je varijacija na vobler montažu i kod manjih kedera do 10 cm se bolje pokazao  sa vrludavim kretanjem  dok se cimka... vobler montaža je po meni super za  kedere od 15-20cm i mnogo bolje se može  testerasto koplje  sabiti u telo mamca....

Montaze su stvarno odlicne i sigurno efikasne u odredjenim situacijama,ali su za veliku vecinu pre svega prilicno komplikovane.,tako nesto nema da se kupi u radnji,vec moras da budes sam svoj majstor..Ocigledno je da si ti majstor.. :ok:
Zato velika vecina koristi klasicne i oprobane metode ribolova mrtvim kederom,koje se koriste pre svega na rekama,uz upotrebu camca,i tu su ubitacne..
Prikazani sistemi su ograniceno upotrebljivi pre svega zbog trokrakih udica,pa mozda i zbog toga nisu toliko popularni,i vise upotrebljavani..

Toblerone

.....Sve što se može sam pravim ...lijem ...jer mnogo kidam , i ostavljam po krševitim terenima.... tako da kada bih sve kupovao....bio bi to skup sport .....a ne uživanje  :wink:   Ovo je samo delic montaža koje koristim i sa obale i iz camca  - kako na  rekama ...tako i na kanalima , barama i jezerima....Neke moraju da se koriste sa trokama jer su efikasnije zbog uboda , ali mogu se i sa jednokrakama ...Mnogi na žalost kako si i ti naveo koriste  ili jig ili valjkasto jer nisu  za neke   druge montaže ... ili  im ne stoji  biti sam svoj majstor....Naravno daju ribu i jedne i druge montaže ... :wink:

Ono što ja radim sa jig udicom i mrtvim kederom daleko više podseća na jigovanje s gumom nego na muvanje sa predvezom.A tamo gde jigujem sa mrtvim kederom, trokraka je totalno neupotrebljiva.
Nadam se da smo se sad razumeli.

ivangal

Ove montaže su više nego neupotrbljive na terenima gdje ja lovim smuđa sem zimskog perioda i pijeska...tako da i tamo ima puno boljih stvari nego se petljati s ovim...ovo je kreativno i dobro ali kao način experimentiranja...ali pokušati nametnuti kao ribolovni stil je malo presamouvjereno....općenito u zadnje vrijeme a vidim i ranije pojavljuju se neki tekstovi o ribolovu smuđa...bilo umjetnim bilo prirodnim mamcima gdje se pojavljuju neke nove tehnike i neke nove tajne...a sve je to uvijek jednostavno kao i prije pedeset godina...samo oni koji imaju vremena za pisanje pišu a drugi oko njih idu na pecanje i love

Toblerone

...Pa ovo i nije napisano pre 12 godina  - da bi je samo  ti koristio  na tvojim terenima , gde ga loviš uspešno  50 godina ...Ajde... pa jig je kod nas stigao sredinom  80 - tih godina ,a muvanje je i tada krenulo manje više sa nekim novijim varijacijama ...do tada sam gledao samo dubinkaše i po nekog varaličara.....Ja sam pre svega varaličar i jedno vreme kratko sam i koristio kedere i sa  jednostavnog sistema prešao sam  i na mnoge druge montaže da bih se uverio da li daju ribe.... i daju i te kako , a neke montaže ne želim ni prikazati jer bi je mnogi takvi koji uspešno love vekovima  zloupotrebljavali "općenito" Ovo su montaže  mrtvog mamca gde se koriste trokrake a postoje montaže sa jednokrakama....Ja nemam pesak i napere i slično  kod mene ....  poznat sam da lovim u ljutom kršu i koristim mnoge ove montaže na fotkama uz  + mnogih drugih i sve su upotrebljive manje više ...Sa jednima se varaličari kao sa varkama ...znaci mogu gornji i srednji sloj   , sporo propadanje do dna.... keder radi živahno kao vobler ili  rotira  uz pomoc propelera  ili kao kašika -   sistem montaže sa savijenim repom ili sa okrenutim kederom sa lomljenim skržnim poklopcem... gde su  olovna otežanja mnogo manja nego  sa jiganjem kedera  ili muvanjem valjkastim ....Gde možeš to raditi sa jig glavom od 35-50 gr  ili sa valjkastim olovom za muvanje koje su negde i do 70 gr kod dubokih depresija   ? Postoji jako puno montaža za ovakav vid ribolova + sa filetom ...Ribolovci su tu da odluce šta ce koristiti - da li samo jednu ili dve montaže čitavog života jer su lenji i ne žele da se  malo aktiviraju i budu kreativni i takvi i leti i zimi koriste dva ili tri mesta i ceo bogovetni dan...mesece...godine tu provode  i stalno jedno te isto bacanje  i povlacenje svega po principu - ako radi jede , ako ne radi kafana i takvi uvek imaju  filozofske odgovore na sve.....(ili su oni drugi koji unose   uvek nešto novo i menjaju terene  ili prave svoja mesta  i uspešnije love nego oni prvi....Ja 30 godina uspešno lovim sa istim  intenzitetom grabljivice na svojim terenima i meni tada nije bilo ko da mi pokaže baš ...sem pokojnog oca šta i kako....Bez interneta tada , i u to vreme je izlazio Ribolovac i Zov u Jugoslaviji gde  se varaličarenje tek budilo  na šire razmere ....ali daleko od toga da su to bili tekstovi sa objašnjenjima  tehnika i slično ....Tako da nije bilo puno toga  - KAKO - i kroz svoja iskustva i od dva majstora  pokojna iz moje blizine .... sam  izvlačio pouke i učio na samoj vodi. :takoje: A kada sam krenuo sa Ribolovačkim novinarstvom ja sam tekstove pisao kroz svoja iskustva sa voda i fotke su bile uvek moje -  kako  objašnjenja tako i ulova  i prirode...pisao sam olovkom jer sam komp kupio  pre 8 god.... i to uvek na pauzama dok sam radio ili uz tv posle  vracanja sa vode... jer   sam tako sebe u sve to uklapao....Ja nisam internet   manijak pa prevodim tuđe tekstove iz Usa i slično ... i kradem fotke ili pišem o smuđu sa dunava , tise , dtd kanala ,a fotke sa Šaruleštija ili Ebra... ili lovim  u luci beograd godinama gde je svima zabranjeno a pišem bajke - citiram pesnike , pevace , glumce iz kultnih filmova i slično... a o ozbiljnom tekstu lova te i te ribe ili tehnike ni Š od razumevanja ...pa se i autor spetlja na kraju....Ne....Moji tekstovi su  iz mog iskustva sa voda lično svih 16 godina  do sada...!!! A danas je mnogima  lako da otvore internet  i pregledaju ili pročitaju i tako odmah skoče stepenicu  ili dve višlje sa znanjem , sve to što je neko morao  kroz  mozganje da prođe ,da bi došao do toga da zna da objasni - Šta i Kako i Gde.....I meni lično ne treba 5000 postova - od toga 4500 hiljada čestitki i smajlija....da bi tako stvorio  sebi lik u glavi  ili kod drugih da sam Vuk sa Dunava ...ili neki tamo drugi sajt supermena sa voda i slično....Lovim za svoju dušu i ne trebaju mi gnjavaže ...imam ih i previše u svom kratkom životu preostalom....Hvala Pikemanu što je postavio taj moj  tekst iz 2002 godine .... koji je lepo napisan i objašnjen za početnike ali i za one iskusnije ......Varaličarenje mrtvim kederom je ogromna tema -  gde se mogu knjige napisati o svim tim montažama i varijacijama na tu temu i pozitivna i negativna iskustva sa mnogih voda.... gde negde pije vodu jedna  ,a na drugoj  - druga montaža jer nije svuda ni konfiguracija samog dna ista.....Mlad sam ja još naucicu šta i kako....I pišem i izlazim i lovim  :cool:
....Ok Top Mix na objašnjenju....mislio sam na nešto drugo koje sam ja koristio  , pa sam zatražio da mi napišeš to...

VooDoo_Chile

Toblerone, druže, ne nasedaj na provokacije i ne gubi vreme na gluposti. Kao i sve druge, i ovaj tekst i čitavu temu sam progutao iako sam zadnjih godina potpuno izgubio interesovanje za varaličarenje.

Toblerone, mislim da smo se razumeli. Meni sae tvoj tekst izuzetno dopao, pa sam hteo da dodam jos po nesto iz svog iskustva na tu temu.
U nekim drugim diskusijama sam i ja jos ranije upotrebio taj termin, "varalicarenje sa prirodnim mamcima", jer stvarno, to sto ja radim, daleko vise podseca na varalicarenje nego na muvanje, kad je tehnika prezentacije u pitanju. Na kraju krajeva, i samo pecanje po sebi moze se bukvalno tumaciti kao prevara ribe. Ko kaze da pojam "varalicarenje" mora da se odnosi iskljucivo na vestacke mamce?
Najvece je zadovoljstvo provaliti neki svoj stil, koji jos pri tom daje rezultate.
Inace, sto puta sam se vec uverio da u nekim situacijama smudj nece da pipne ma muvanje, al zato lepo radi na dubinku. A i jedno i drugo su kederi na udici.

....Trudicemo se VooDoo_Chile  druže da izbegavamo provokacije..... smiley033
Tako je Top Mix...Ima jako puno montaža i varijacija kod koriscenja mrtvog mamca za grabljivice..... i svaka voda , mesto ,krivina , panj ,kamenjar -  ima svoje zakone kod aktivnosti - ici cu u globalu kod svih grabljivica , ne samo kod smuđa ....I zato treba biti kreativan na samoj vodi  ,da ne bi ostali bez udarca i ribe  ,a ona aktivna i radi ali  na sasvim drugu neku prezentaciju - stil..... Navikao sam da vidim na vodama gde lovim , da se često oni koji muvaju klasično sa valjkastim na predvezu od 30cm , u danima lošijeg rada ribe  ,jedva ovajde sa 3 kom ili + nekoj ribi.... i one budu u rastegljenom stanju tik jedva blizu mere ....A  da recimo na istoj toj vodi taj dan , ili dva tri dana smuđ samo polu  zgaženog kedera uzima ( rep kedera se ne gazi , da bi bolje držala udica ) na kontra montaži to jest keder je  kačen kod repa , i u vodi rotira na paternoster montaži do 50 cm  , koju vodimo kao jig kroz vodu  i ne treba cekati   da ponese  ,vec kao i kod fileta -   čim udari kontru lupiti...i težinski su u klasi i do 2+kg....Kreativnost na vodama  i brzo snalaženje u dotičnim situacijama nam donosi ulove  :takoje:

ivangal

Kao da su neki spali s marsa...koliko si smuđeva ulovio s ovim uvrtanjem pakte u kedera....i koliko ti zabacaja izdrzi keder na takvoj montazi.....dalje...muvanje na jig udici nije da zabacis pa ili vuces ili otpustas vec da tom kederu udahnes malo zivota da bi bio lovan...nisam niti imam namjeru da provociram , samo ovo je teska njesra...pocevsi od pripreme ovakvih montaza do pecanja u krsu s istim....ili neka me netko od kolega razuvjeri s slikom ulova na ovaj nacin...osim autora teksta, naravno...

Ovo je zanimljiva tema, steta da ode u neko prepucavanje...
Sa kederima kao mamcima, stvarno, moze svasta da se radi, pa i da se "varalicari", na ovaj ili onaj nacin. Meni je tu zapravo dilema oko neceg drugog. Zasto smudj nekad lepo radi na "varalicarenje" sa jig udicom, a nekad nece ni da se pomeri za tako prezentovanim kederom,  koliko god da ga sporo vucem, pa i lerujem na mestu sa laganom glavom? Sto naravno, ne znaci da ne radi, jer u isto vreme rado uzima "lezeceg" kedera koji vise nije ziv (al je svez!).
Da stvar bude jos zanimljivija, ne uzima ga odmah, nego sa zadrskom, posle 5 ili 10 minuta, a znam sigurno da je bio tu u momentu kad sam zabacio?
Dok varalicari prevrcu po kutijama trazeci razne gume, raznih boja sa raznim vibracijama, pokusavajuci da isprovociraju "ladnog" smudja, ne razmisljaju o tome da smudja jednostavno ne zanima mamac u pokretu. Nazalost, varalicari tada nemaju alternativu kao "kederasi", jer nema nikakve svrhe tu gumu zgnjeciti, oljustiti  ili je jednostavno prizemljiti na dnu, kao sto to moze da se uradi sa kederom. Ko sto rekosmo, ta alternativa sa prirodnim mamcem ume da da rezultat.