Uticaj vremenskih faktora na šarana divljaka

Započeo TopMix, 01 Novembar 2010, 22:28:51

Александар Бунчић

Kolega Baćko poznajete materiju za svaki respekt :clap2:
Fisherman/Musician/Astronomer amateur

kakav tekst... :thumbup: :ok: Nemam nikakve zamerke sto je predugacak, to ne kvari utisak o kvalitetu napisanog.  Uglavnom sam znao da je kosava "pozitivan" vetar, al sad znam i jos neke detalje koji ce mi biti jako zanimljivi za analizu u sledecim godinama.
Backo, jos jednom, svaka cast. Retki su oni koji su spremni da tako otvoreno iznose neka svoja iskustva sticana godinama, pogotovo kad se radi o pecanju sarana  smiley268 smiley264

Fugu

Baćko svaka čast sa uživanjem čitam tvoje tekstove, ni na stranim forumima se ne nalazi ovako opsežne i tačne informacije, bravo. Jedva čekam nastavak teksta o kupanju šarana, rešio sam da u budućnosti posvetim više vremena lovu šarana u površinskim slojevima vode i zig rig sistemu.

Baćko, kapa dole  smiley033

Kopiram ja sve Baćkove tekstove u svoj komp,što napisa kolega gore retko gde se mogu pročitati tako edukativni tekstovi. :ok:

malovan86

evo jos malo 3 dana i ja i drustvo krecemo na sarana... pre mesec dana smo isli uhvatili smo za dva dana 22 komada 68 kila bili smo prezadovljni sad opet idemo ali je maloo zahladilo vreme pa neznam da li ce ici ako jje hladno..
zato bih upitao iskusne ribolovce na sarana da li smeta temperatura ovde je sada prolece u australiji i pecacemo na kukuruz spremili smo malo i prehrane i onda cemo da vidimo..

Bistro svima koji idu u ribu ovih dana...  :rolleyes: :eek: :clap2:
Poz svima.

Citat: damjan poslato 14 Februar 2012, 22:26:16
Pecao sam šarana,po kiši-pljusku,pred oluju,po oluji,posle oluje,ali sam naj više uspeha imao kada poveze par stabilnih dana u kontinuitetu,nije vazno dali je to par sunčanih dana,ili par oblačnih dana,vazno je da je vreme stabilno.

Pred nevreme,onaj neposredni trenutak,kad već povetarac počinje da duva,kada osetite svezinu u vazduhu,kada pritisak naglo opadne,to je trenutak kada su velike šanse da šaran naglo dobije apetit i spusti se na dno.

Ovo je stvarno živa istina. Proljeće, početak 6. mjeseca na Savi. Riba radi solidno unatoč opadanju vode od 1cm na sat, velike deverike i manji šarani. Ujutro oko 6:15 sprema se nevrijeme, osjeti se kiša kako dolazi, štap izbija iz držača i kreće u vodu, kolega ga jedva uhvatio. Nakon 10 min jedva sam ubacio u meredov šarana od 14 kg. Došao u metar ipo, 15 m od obale. Dok smo izvadili udicu, i stavili ga u sak, počeo je pljusak.

Citat: baćko poslato 29 Februar 2012, 04:58:39
E  ala  zna  ovaj Top Mix  da  postavi  temu.  Kako  si  druže postavio  pitanja.  Da bi  se  dali  odgovori  zahvaćeno  je  kompletno gradivo,  doktorat  iz  pecanja šarana.  Ha  ha opako  od čoveka  u  godinama.  Sada ću  i  ja  kao naš kolega Srdjan 72 početi  prvo  da  se  izvinjavam,  jer  moram,  zato  što  sam   surfujući  po  forumu   otkrio jako puno pecaroša koji  su   duboko   u  materiji  i  pravi  su  eksperti  u  raznim disciplinama pecanja. S'toga moram  prvo  da  se izvinim jer  nije  mi  ni malo  namera  da  pametujem  i  mudrujem  nego   da na  neki najobičniji  način iznesem neka svoja zapažanja i  iskustva ostvarena  na  vodi. Kada sam  kao  momčić počinjao da  odlazim  čamcem na  Dunav u  panjeve tamo sam  zaticao sam  vrh šaranđija, nije ih  tada bilo  puno ali  svima   su bili poznati  kao  najbolji  pecaroši. Neko  moje  znanje  stečeno pre toga, sa  pecanja koje  se  odvijalo   u  prisustvu   drugara, pa  bilo   da  je  to sa  obale ili iz nekog dobijenog čamca, je u  panjevima  bilo totalno  neupotrebljivo.  Te  početke ozbiljnog pecanja nikada neču   zaboraviti, jer tada sam  bio   u  ozbiljnom problemu. Dođem na vodu, normalno nesmem iz  strahopoštovanja ni   blizu  pravim  afirmisanim pecarošima, iz  daleka  im  se nešto  kao javim, normalno  kao  pristojan  momak  ali   sve  molim  Boga da  oni  to moje  javljanje  neuzmu  na  zlo. Povremeno  vidim  kako  umaraju   neku  krupnu  ribu pri  tom  čujem  kako  otkomentarišu  dotični   događaj  i   tu  je  kraj.  Jednostavno  nisam  znao koji je  pravi pristup lovu   na  takvom terenu. U  to  vreme  bilo  je  priča kao.  Šaran iskače prema uzvodno   dolaziće  voda,  ili obratno  opadaće  ako  iskače  nizvodno,  te  boluje jer se nije izmrestio pa  zato  neuzima  hranu. Šaran  se kupa daleko od  obale opet  biće  promene  vremena, isto  pravilo  i  za   dolazak  vode. No da sada  neprepričavam sva ta objašnjenja  na  koja  tada nisam imao nikakve  odgovore  sem  da  načuljim  dobro uši,  slušam  i pokušam  da  kradem  znanje. Nisam  imao koga  da pitam  one  eksperte iz   strahopoštovanja nisam  mogao  a ponešto   sam  sasvim  slučajno  uspevao   da  saznam  ali   kao  top sicret. Kao  naprimer  ej  Ivan  crveni  kada  peca on  malo izgnjavi kukuruz  stodanac  zubima  i   samo ga na  jednom  mestu  bocne  zubom  da  ga  provali i  zato ih  on  tako   hvata, meni  rekao   ali   da  nikom nekažem, otkriva  meni  tajnu  komšija. Da  neotputujem ni po ovom  pitanju  daleko. Elem panjevi,  problem,  realizacija  nula.  No ja  sam  po  prirodi uporan i  nevolim  da se  predajem i  počinjem na  svom ličnom usavršavanju,  što će  reći počinjem da  sakupljam ono malo   viđenog i malo saznatog  krečući  u otkrivanje, gde kad  i  kako  uhvatiti  ribu. Prve  probe  su  mi bile na  mestima gde je neko   drvo koje je  palo   sa  obale  u  vodu, pokušavam  da ribi prezentujem  moj mamac što  bliže mestu gde sam  ocenio   da drvo  dodiruje  dno. Dolazi   i  do    prvih  rezultata, što  mi  naravno  strahovito podiže moral   a  ujedno  sam  sebi postajem nekako važnija  ličnost.  Posle  dolazi  potraga za panjevima, krtozima  stazama po  kojima  se  kreću  šarani, jednom  rečju počinjem prikupljati razna  saznanja. Vrlo   je čudno   ali  počinjem da, doduše iz  početka sa  podozrenjem  i  nevericom otkrivam  stvari koje  nisu  u   skladu   sa  pričama onih velemajstora  ribolova. Naprimer  dolazi  voda riba prilazi   obali ili opada beži   u   dubinu i  slično.  Kod nekih  riba  i  važi  nešto   od  toga,  grabljivice  ali  sasvim je  ustvari  normalno  da  grabljivica ustvari  koristi  putovanje  svoje  hrane    i  normalno  je da bude  što  bliže njoj s'toga  i  dolazi  do   takvih  pojava , bliže  ili  dalje  od  obale. Šaran  je  nešto   sasvim  drugo,  staze  koje  koristi  su   za  njega   ustaljene i  on će ih  koristiti  dok  maltene  neostanu  na  suvom  i  odmah  da kažem  jedno  zapažanje. Na  stazi Šaran   uzima  hranu   relativno  brzo, nepipka  i  neobigrava oko  nje kao  na  mestima gde se obično hrani (takva mesta današnje šaranđije  zovu  vruća  mesta,  e sad baš da  se nebrukam  sa  engleskim).  Ako   otkrijete  stazu  slobodno ostavite mamak na njoj i onog  momenta kada Šaran ide  sa jednog hot  spota  do  drugog  uzeće  taj  vaš  mamac sa  skoro  stopostotnom  sigurnošću, što  će  kod  vas   na  štapu  biti jedno  jako   ozbiljno pecanje  i   skoro  uvek  sigurna  realizacija jer se dobro   zakačio.  Ta  pecanja  na  stazama  obično budu   u   određenim  terminima  tako   da vam  i to  znači  ogromnu  prednost što   u  međuvremenu  nemorate biti  sto posto skoncetrisani, no  doza  opreza  nije  na odmet , postoje   i  izuzeci  koji  ustvari   i  potvrđuju   pravilo. Da  znam da je ispočetka  teško provaliti  staze  ali  i  to    dođe vremenom, malo  da olakšam,  ako  uzvodno od  vas ili  nizvodno neko  peca  šarana i   dobije ga  na nekoj daljini  od  obale  a vi  ste to   registrovali  obično  se ta  staza uz manje oscilacije  proteže  paralelno  sa  obalom. Znači  daljina gde je  upecan taj Šaran  pa  paralelno  sa  obalom. Opet  postoji   ali.  Dobro je  znati  da li  je taj  šaran pecao  nežno   ili  oštro,  jer u prvom   slučaju  je  mogao biti na  hot    spotu   a u   drugom  na   stazi,  no to  ćete morati  već sami  da  otkrivate. Od  obale pa prema  sredini reke  obično ima  najmanje tri  ili  četiri  staze  na  nekim  mestima  i  puno  više,  no  i  to je  na   vama   da otkrivate. Hot  spotovi  tj vruća  mesta  to  su  obično  mesta  gde se Šaran  stalno hrani,  e sad to   mogu biti mesta  s'  muljem  i  puna  krvnih crva (var de vez), ili  mesta  kao   da  su od  betona  puna  školjki, ili mesta sa korenjem, kamenom, sitnim  granjem itd  uglavnom  bogata  sitnim školjkama, račičima  i  crvićima. Moram  kratiti  izlaganje inače  ču  biti  bazmegovan. Normalno je  da  na hranjenje  Šarana  kao  i  na svu  ostalu ribu   utiču razni  faktori,  vetar, vazdušni pritisak,  oscilacije  vode,  kao  i  zamučenost pa čak  i  zaprljanost    kao   i  temperatura  vode. Još  nešto  što  bismo   trebali   uvrstiti   kao   pravilo. Ja  prvi  ovo niisam ispoštovao  kako   treba  i  to  mi   se  osvetilo   mnogo puta. U  nekom spotu  sam  pročitao  kao  neko   zapisuje stanje na  vodi   kada je  uhvatio ribu. Nemorate,  ali  trebalo  bi uvek zapisivati  sve  što  je  bilo  vezano   za  taj  dan  kada  ste  bili  na  vodi  bilo   da   je  bilo   ulova  ili ne. U  mnogim  kasnijim  pecanjima  će  vam  to  biti  najbolji  pomagać jer će  te  svesti  greške  na  minimum.  Prvi  ja  kažem  da  to  nisam  ispoštovao   i  to   me  je  koštalo    nebrojeno  puta,  što   se ja   kasnije  setim  šta  sam  trebao   da  uradim,  kasno   Marko   na  kosovo  stiže. Kratak  osvrt,  spominjemo   vetrove. Sam  šaran bolje  peca po  vetru nego  kada je  vreme tj  voda  kao  ulje o  tome  zašto  je  to  tako   drugi  put. E  sad ono   ali,  nevalja biti decidiran pa  reči po  jednom  vetru  bolje peca  a po  drugom  lošije, ima nešto   sitno  u  tome  no  mnogo  je  ispravnije  gledanje gde mi  pecamo   po  određenom  vetru, naprimer; po   košavi  ako    duva uz   Dunav  bolje  je pecati   na  desnoj obali  i  to  ako  još nađemo mesto da negde  bliže  obali   smiruje  dosta talase neki zavijutak   a  znamo  da tu   ima  Šarana  eto  nama  užitka, ista  lokacija po  zapadnom  i  severozapadnom  vetru bolja  obala  leva, itd  da  nerazvlačim. Znači  vetrovi uglavnom  više  pomažu  nama  a  odmažu   Šaranu. Neko   je  spomenuo  da  je  presudno  provesti puno vremena  na  vodi  da bi   se uhvatio  Šaran. U  principu  istina. Kaže moj  mlađi prijatelj  Vlada rus, " Baćko  ja  dok  neodčekićam  na  vodi slabo  ima  Šarana"  U toj  rečenici je  sadržan  veći   deo   istine no  opet   ali. Ako  znate puno faktora  koji idu vama u   prilog (znači   vodili   ste  tj zapisivali  zapažanja) otkričete  da  možete  uhvatiti  Šarana  sa  vrlo   malo  utrošenog   vremena,  normalno neće to  biti   baš  uvek,  ali mnmogo  puta  će  te  to  moći   da  izvedete. U tako   šta  sam  ja  uverio i  tog  mog  Baćka  koji  je  čvrsti  zagovornik čekićanja  vremena  na  vodi.  Za ovaj  put sam  i  previše  udavio  ali   samo   sa  dobrom  namerom da vas  podstaknem na  akciju  što će  reći  da neka  pravila  ipak  postoje,  ona   su  tu  i  mi   samo treba da  ih  upotrebimo. Izvinite  ali  evidentno je  da neznam kratko  da  objašnjavam tj  iznesem  ono  što   hoću. smiley033

Ps:  ovo je  bil  jedno jako   kratk  izlagaje,  jedva  sam sabio  u  ovako   malo  prostora. :takoje: smiley003 smiley002 smiley004
:tongue:

Spojene poruke: 16 Februar 2017, 18:24:57

Citat: baćko poslato 02 Mart 2012, 01:41:19
Srdjan72,  samo  malo   da  dopunim onaj tvoj post   sa  početka  strane. Evo  ovako,  spominješ  vetrove  pa  samo  da ti  dodam  deliće  koji  fale.  Košava  je  močan  vetar, te  se  o tom  vetru pričaju   mnoge  priće, nećemo   o  tome  nego  ću  samo  napomenuti  njegovu  efikasnost. Prva  istina  je  da  počinje  da  na  neki   način  prevrće  vodu  jer obično  tok   reka  je  tako  postavljen  da  u  većini  mesta  duva  protiv  vode,  postoje  iznimke  kao  kod  mene  ispod   tvrđave  gde  faktički    duva  niz vodu,   no  to   su  retka  mesta, obično  neka   skretanja  reke   i  tako  dalje. Ne  samo   što   se   na  neki  način  pokrene   hrana  u  vodi   usled  turbulencije  vode,  nego  ono  što  je  jako  bitno  posebno   za  Šarana što  dublji   delovi  reke počinju   da  se  pune  kiseonikom  koji  utiče  jako  na  šarana,  posle   dužeg   vremena  Šaran  se  prosto   opije.  Sam  početak   duvanja  košave  nepokrene odmah  Šarana,  ali  pošto   on  to ima  zapisano  genetski   posle  par   sati    kako počne   duvati   košava Šaran  podiže  aktivnost, počinje  da  se  ponaša  slično   kao  na  priliv  friške  vode koja  mu  obično  budi  osnovne  nagone  ili  za   reprodukciju  ili  ishranu.  Odmah   da  napomenem,  razlika  između    friške  vode  i  košave je  u   osnovi   ta  što   Šaran kod  priliva  friške  vode  ulazi  u   srednje  slojeve  reke,jer  ona  tada   spirajući  donosi   hranu, da  neširim  priču  a  kod  košave  postaje   aktivniji  pri   dnu  što  je  za   nas  povoljnije,  jer  obično  hrana  koja  je   pokrenuta  turbulencijom  vode  zbog   vetra  je   teža  i  na  neki   način  diže   se  i  vraća  ka  dnu.  Sve  to  naš  šaran  zna. Obično   košava  iz  početka  duva   slabijim  intezitetom,  te  Šaran  postaje   aktivniji  posle  izvesnog  vremena,  nekad  to  bude  već posle  sat    a  nekada   malo  duže no  šta je bitno  tada će  još  uvek  pecati  gde nam  obično  i  peca,  hoću  reći  na  pozicijama  gde  ga  dobijamo   što  reće  Damjan po  ustaljenom tj  stabilnom vremenu  u  nekom  okvirno   malo    dužem  periodu. Najlepše  manifestovanje  aktivnosti  Šaranske je  kod  košave  srednjeg  inteziteta  koja   duva   tri  dana. Najkomplikovanija je  košava od   sedam  dana  dok košava koja  duva  dvadeset jedan  dan  i  koja   prevrće  dunav  zna   da  nam ostvari  ulove  onih  najvećih   Dunavskih   Šarana.  Kratko   da  obrazložim  kod  košave  od   sedam  dana Šaran   dolazi    do   same  obale  što  će  reći  jedna  od  retkih  situacija  kada zna  intezivno  da   se  hrani  van  hot  spota  ili   staza,  bukvalno  hoće   da  uzima   hranu  u  teškim  pličacima,  što  bi  rekli  mnogi  pecaroši  došao  mi je bukvalno  na  štap   pod  nogama,  mislim  na  one  koji  pecaju   sa  obale.  Postoji   objašnjenje  i  za  to,  Šaran  je  već  pun  kiseonika,  dosta  je  neoprezan jer mu  površinsko  talasanje  vode  stalno utiče  na  sliku  koju  gleda, konstantno  je  prelamanje, a  i uticaj  vibracija  koji  dolaze  od  obale je  potpuno  poremečen usled  konstantnog   udara  talasa  u   obalu   promenljivog  inteziteta,  i   ono na   kraju   presudno,  veći   deo   hrane  koji  je pokrenula  turbulencija  vode  koncentrisan   je  i  kotrlja  sa  po  pličacima. Znači   oprez  mu je  tada  ma  koliko  se  on  trudio  sveden  na  minimum  i  hranu   koju  tada  nalazi  uzima bez  nekog  dužeg  prenemaganja. Zaključak  u  tom  periodu će mo  teže moći   da  uhvatimo    šarana  na  redovnim  lokalitetima,   zato  lepo   gledamo   obalu  i  tamo   gde  su  neki   savijuci,  a uz  to  ima  prepreka  bilo  koje  vrste, bilo  prirodne  ili   veštačke,  uz  to   ocenimo  da je  voda  tu    dovaljala  svašta  malo  koncetracije zabacimo   u   pličak i gle bude  tu  i  kapitalaca. Ako  vam  to  bude izgledalo   blesavo   kao  i  meni  nekada kada sam  se  sve  okretao   da  vidim  da me  eventualno  neko   negleda,  i  nepomisli kako  sam  sto posto pobegao  iz  neke ludare,   birajte  mesta gde  nećete imati  posmatrača. Kada  se  budete  uverili   da  je  tako   posle vas  neće  biti briga  taman i   da je  oko  vas  stotinu  posmatrača.  Da,  opis  mesta koji   navodim  sasvim  je  normalno   da  je  u  blizini  mesta gde ga  inače  pecate. I  da  verovatno  je  tačna  ona  tvrdnja  o  duvanju  košave, probao   sam  mnogo  puta  da brojim  dane   ali  ni   dan  danas  nisam  načisto   sa tim to   verovatno  može  da se  proprati  evidencijom  metereologa,  ili već  neko  ima neki overen  kliše,  no  ja  sam  po  tom  pitanju  podbacio  ja  uzimam  zdravo  za  gotovo, 1,3,7-21 kako  god. No  moja  zapažanja  su  vezana  za  početak,  sam  prvi  dan,  pa  tri   dana,  sedam i  onda   dvadeset  i jedan.  Kratiću,  period  jake  košave posle  sedam  dana   šaran  se  polako  vraća  na  stare  lokacije  i  nastavlja  sa  ishranom na  istim, ali  sve  više  je  opterećen  na  neki   način  turbulencijom  vode  i  velikim   prilivom  kiseonika  jer  njemu  je  na  neki   način  organizam  ipak  opremljen  za  duži  boravak  pri   mulju,  tj  dnu  gde su prisutne  koncetracije  raznih  zemnih  gasova  na  koji  on genetski   ima  odgovor,  a odmah  da  dam i  jedno  delimično  objašnjenje,  dosta  puta   Šaran  iskače  iz  vode upravo zato   da  bi  napunio  mehur  i  krv  čistim  kiseonikom  a  izbacio   štetne  gasove,   za  ostale  vrste  Šaranskog  kupanja neki   drugi  put. Zbog   svega  gore  iznetog  Šaran  je  ustvari  u  problemu  zbog   dugog  duvanja košave,  ali  jedno  pravilo  što   duže  duva   košava  vama  se   enormno povećava  šansa  da  upecate  i  one  največe  Šarane  pa  čak  da  uspete  i  da ih   izvadite  jer  ipak  je  na  neki  način  uskračen ( i  pijan )  usled  ogromne  količine  kiseonika   u   sebi.  Znači  budite  uporni  i  verujte  košavi.  O   drugim  vetrovima    drugi  put. Pozdrav... smiley033

Ps:  Bio  sam  ubeđen  da  sam  ovaj  put  napisao   svega  par  redi,  kratko  i   koncizno, ali  kad  sam  izbacio   na   stranicu,  nemogu   da  verujem. :sad: :eek:
:tongue:

ove Backove postove sam citao nekoliko puta od 2012e do danas, i evo sad ponovo  :tongue:

Marko S

Baćko je u stvari Vuk sa Dunava u bukvalnom smislu, šteta što ga nema da ispiše još koji ovakav tekst.

Mozemo da citamo do besvesti ako ne provodimo sate i dane na vodi u svim vremenskim prilikama,dzaba je.Recimo slika od subote.

Ja sam taj dan saznao da sam nesto omasio i to je sve od saznanja.Sad rad,razmisljanje,probanje...

tonyboy

Prvo si omašio poziciju. Tu gdje si zabacio ćeš ga dobiti za mjesec dana

Poskok

Koliko si siguran da si dobro procitao mesto, pa da mozes sa sigurnoscu to da tvrdis? Slika daje neke informacije, ali nedovoljne. Mnogo je ovakvih obala na Savi a dubine i konciguracija dna mogu veoma da se razlikuju. Iako poznajem Savu od Jamene do Beograda, ne bih smeo tako olako da dajem sud. A i po onome sto sam procitao na ovom forumu, ne bih rekao da je kolega Srdjan tu zabacio tek tako

tonyboy

Pročitao sam po načinu na koji peca. Tempreatura vode od 3-4 stupnja nam govori,
da šaran nije na mjestu gdje ćemo ga pecati sa popuštnim kočnicama i signalizatorima.
Ali za mjesec dana kad voda bude 8-9 i kad se riba pokrene, onda već da.
Medjutim, možda se kolega samo poželio svježeg zraka i mira u prirodi, onda je sve ostalo sporedno.