Banjalučko kolo

Započeo tarinka, 05 Septembar 2013, 13:10:59

MarkoMimic

Meni je "kolo" prvenstveno zanimljivo sto je proizvod ovog podneblja, jedna deo tradicije i istorije. Fascinira njegova jednostavnost a samim tim i genijalnost. Evo recimo prvo zapazanje koje sam ja imao kada sam uzeo kolo u ruke. Polu-precnik mu je nesto preko 6cm (od centralne ose do nailona). Prostom matematikom dobijamo da jednim okretajem kolo kupi preko 110cm nailona...cak 115 da budem precizniji sto retko koja stacionarna masinica moze.

Pokretanje kola kada nije pod opterecenjem je toliko lagano da je to neverovatno, prosto klizi. Namotao sam na njega nailon od 0,23mm i kako sam ga namotao on tako stoji, nema odmotavanja i sl. sto se na stacionarnim masinicama cesto desi posebno kada se prepuni spunla. Uvrtanja nema, a nailon sa kola izlazi potpuno prav bez federisanja i sl.

Samo zabacivanje je malo drugacije ali brzo se ulazi u stos posebno ko ima volje i zelju da nauci i iskustvo u ribolovu. Ucenje je stvar strpljenja i logike, samo uskladiti pokrete i to je to, vremenom moze biti samo bolje i preciznije. Jedva cekam da ga iznesem na vodu i onda da vezbam kontrolu plovka, stopanje i otpustanje nailona ali uz par klipova koje sam pgledao i po onome sto sam procitao verujem da nece biti problema. A kad prva mrena bude... bice iscrpan izvestaj sigurno. Do tada cu biti uvezban kao da sam iz Banjaluke.  :cheesy:

Sta znam, kolo je po meni sprava za sladokusce. Posle godina provedenih na vodi nije mi bitno da li cu upecati jednu, deset ili pedeset riba, ja volim da budem u prirodi i pored vode, da uzivam i ucim uvek nesto novo. Sada je na red doslo kolo.  :cheesy:
Treba cuvati no malo "naseg" sto nam je ostalo, sacuvati od zaborava i predati narednim pokoljenjima. Kamo srece da imamo svesti da pored tradicije cuvamo i ove nase vode, prirodu... zalosno je sto ja mom detetu kupujem flasiranu vodu a u krugu od 30KM imam Drinu, Drinjacu, Zeleni Jadar, Studeni Jadar, Tiscu, Lukavicku reku, Dubnicku reku, Gerovsku reku i jos na desetine manjih potoka i recica i stotine izvora... to je porazavajuce...

specialized

Ljudi ovo stvarno izgleda jednostavno i lepo. Mene,koji nemam dodirnih tacaka sa ovom vrstom pecanja,podseca na cekrk za musicarenje.
Kao sto kaze kolega Marko,posebno je zanimljivo sto je proizvod naseg podneblja!
U zdravlju da ga koristis  :thumbup:

MarkoMimic,

O = 2r*pi = 12 *3,14 = 37,68 cm

ali bez obzira, kolo ima svoje prednosti a i nedostatke kao i svaka druga tehnička sprava. Najveća prednost mu je lako održavanje kao i to što ima mali broj delova i gotovo da i nema šta da se pokvari.Treba pogledati na Youtubu servisiranje-rasklapanje Shimanove Stelle, koja ima preko 100 delova pa će odmah biti jasno da je to ujedno i 100 šansi da se nešto pokvari.
Koliko je zaista funkcionalno, ne znam, jer ga nisam imao u rukama tj. nikad ga nisam koristio. Međutim kratko vreme, davno, posle obične motalice na leskovom štapu, koristio sam  običan čekrk na bambusovom štapu. Slično je i koliko vidim jedina razlika u odnosu na kolo je manji prečnik, ručica i to što čekrk ima "zub" za blago blokiranje odmotavanja, koji može i da se isključi prilikom zabacivanja. Zabacivanje, bez pojave "gnezda" je ujedno i najteže uvežbati. Nisam koristio ni multiplikator ali verujem da je gotovo isto. Mada moderni multiplikatori imaju i kočnicu za zabacivanje - šansu da se još po nešto pokvari. Zabacivanje je stvar vežbe i kada se savlada, a nije nemoguće, nastaje uživancija (jer nisi dao 500E za motalicu) i bezbrižnost (jer nema šta da se pokvari). A to što nisi baš uvek efikasan kao kolega sa Stellom; pa šta? Nisi na vodi da ubijaš već da uživaš!

Što se uživanja tiče,više bi voleo sa Stellom da uživam..  :cheesy:   Banjalučko kolo svakako da ima neku draž i specifičnost koju mogu i ovako na "suvo" da osetim.. :thumbup:

VooDoo_Chile

U Australiji vole da surfuju čekrcima sa sličnim principom kao kod banjalučkog kola. Nisam mogao da verujem kad sam na Youtube video kolike ribe hvataju ovim koturima. U stvari, nije ni čudo kad je prenos 1:1.
Primetno je da se oni koji pecaju ovakvim priborom kunu u njega i retko koriste bilo šta drugo.

Na  sajtu koji je postavio VooDoo_Chile, vidi se da je kolo montirano ispod gornjeg ovećeg rukohvata, a i ispod kola je i manji deo drške.

To mi izgleda logičnije, kada je u pitanju balans kompleta, mada na domaćim slikama nisam video da ga naši ribolovci tako montiraju. Valjda zbog nedostatka specijalnih štapova za tu svrhu. Duži deo rukohvata je svuda ispod haltera osim kog mušičarskih štapova koji i nisu za plovak. Ali video sam da kolo montiraju i bez haltera, selotejpom, pa i onda ga ne drže tako da je ispod šake, već uvek iznad. Valjda zbog toga što je lakše kontrolisa kolo kažiprstom i palcem (kada je kolo iznad), nego  malim i domalim prstom ili drugom rukom (kada je kolo ispod).

Šta bi bila glavna svrha kola, osim jednostavnosti, lakog održavanja i niske cene?
Gledao sam neku emisiju na TV o ribolovu na nekom švajcerskom jezeru, pa između ostalih metoda praktikuju i UL sa kolom. I to  vertikalni džiging, na neke ribice težine oko 300gr. I tu sam zapazio da je kolo veoma praktično kod odpuštanja strune. Kod stacionarne mašinice ako želite da otpustite neku količinu strune morate da prebacite preklopnik ili da isključite kontrastoper pa da motate ručicu u nazad. Kod kola je to neuporedivo jednostavnije, i kontra je momentalna, pa nije ni čudo što se koristi za plovkarenje na tekućoj vodi. Neka vrsta ribe se baš tako i lovi. Puštanjem nizvodno od mamka-hranilišta pa je za to kolo idealna sprava.
Ovo sve pričam na osnovu pretpostavki. Ne znam da li sam u pravu ali zainteresovalo me je pa sam malo razgledao na ovu temu.

Pregledaj slike koje sam objavio prije.. "Nase" kolo je sa drzacem pricvrsceno halterom na blank kao svaka druga masinica..
Na svojoj osovini se obrce i ispusta ili namotava najlon..
Uskladjenim pokretom zamaha stapa i odmotavanja najlona se zabacuje mamac..
Nema slicnosti s tim na vasoj slici..

Razumeo sam da se banjalučko kolo montira na bilo koji standardni halter na štapu, i to tako da je osovina kola centralno prema osi štapa.
Ovaj na slici je montiran izvan ose štapa i ima prebacivač položaja. Trenutno je u položaju za zabacivanje gde se struna odmotava suknjičasto, kao i kod stacionarnih mašina. Kada se, posle zabacivanja, kolo zakrene onda izgleda skoro isto kao i banjalučko sa razlikom što je osovina kola van centra.

Ma tako su i banjalucko neki preradjivali i moze bas taj sistem da se nadje i kupi ali su dosta kvarljivi i od nekvalitetnih materijala radjeno tako da je kvarljivo..
A kod nas, takvo inprovizovano kolo su radili ljudi kojima je problem zabacivanje...
Puno se na taj nacin original i samo uzivanje s istim zapostavlja i zaobilazi..

Nisam siguran baš da sam ukapirao kako se zabacuje sa banjalučkim kolom. Da li se jednostavno zamahne i pusti da se kolo slobodno okreće, odmotavajući strunu, pa se kažiprstom blagovremeno zaustavi ili nekako drukčije, pomažući se i sa drugom rukom?

Spojene poruke: 17 Februar 2016, 14:15:24

Jel' ima neki video klip gde se vidi zabacivanje?

vlajko975

Slob
Evo kako su englezi to izveli. Oni ga zovu centrepin. A u stvari je isto kao banjalucko kolo stim sto je nozica za pricvrscivanje banjaluckog kola bas na osovini oko koje se okrece kolo

Banjalucko kolo Skobalj na Uni 2015

a kod engleza je kao obican cekrk (ili kako ga ja zovem ceprk  :rolleyes:)

Stap u desnoj ruci iza glave, drzis kaziprstom najlon na kolu, nekih 30 cm od kola lijevom rukom.. Zamah stapom naprijed i u tom momentu kaziprstom pokrecemo kolo koje odmotava najlon.. Naravno pri padu mamca na povrsinu vode, zaustavljanje kola..
I vlako uz duzno postovanje taj cekrk nema veze sa banjaluckim kolom...
Ne mjesajte babe i zabe...

Znači mora, u pogodnom trenutku, da se kažiprstom da početno okretanje kolu (da bi se savladalo statičko početno trenje ležajeva), pa da bi ono tek onda nastavilo da se okreće i odmotava pod uticajem potezne sile izbačenog plovka i sistema. Ako bi se zabacilo bez početnog startovanja kola, sistem ne bi verovatno odmakao daleko.
Zabačaj pa pomoć kažiprstom da krene i zustavljanje kažiprstom kad sistem padne na vodu. I sve to sinhronizovano, u određenom povoljnom trenutku.
Na klipovima koje je dao Vlajko ne vidi se zabacivanje sa banjalučkim kolom. A ono sa englezom, pa on zabacuje na dužinu štapa. I to kolo ustvari i nije kao banjalučko.

Što se tiče originalnosti banjalučkog kola, zaista nisam video ni jedno drugo kolo da ima osovinu u pravcu stope, kao banjalučko. Svi drugi "centrepinovi" imaju stopu koja dovodi kolo van ose štapa. Banjalučko kolo je izgleda jedino koje ima osovinu kola u osi štapa, odnosno ose im se seku na stopi.

vlajko975

Srdjane prvo i osnovno rekao sam kao primer da bi bilo drugima jasno. Drugo, ne mesam babe i zabe, princip je isti samo drugacije resen. O estetici ne pricam. A da ne mislis da pricam napamet, posedujem banjalucko kolo vise od 20 godina. Moj burazer je dobio jedno na poklon od masinskog inzinjera iz Banja Luke koji ga je lecio od tuberkuloze u znak zahvalnosti, a ovaj je poklonio meni. Stoji mi u vitrini, zao mi da ga stavim na stap  smiley033

Znaci nisi pecao s njim.. I to je to, dovoljno... Pecam i ja s kolom 15 god.. Imam 2 koja su toliko stara.. Pa i neka po 30 god koja su isto u vitrini, nisu za pecanje, samo kao poklon i sjecanje na nekoga..
Slob.. Sve si skapirao... :-)