Banjalučko kolo

Započeo tarinka, 05 Septembar 2013, 13:10:59

zabac

E da, navede brica jos dobrih stvari koje nisam naveo ,slaganje najlona je odlicno , uvjek je ravan nije kao feder ,kao kad se lovi sa rolom .Inace znam sa kolom bacat sa samo jednom rukom ,toliko je jednostavno kad se udje u fazon ...Kad je moj stari lovio na kolo ono je nekad imalo rucice sa strane koje su se pokazale kao lose rjesenje ,i danas imamo kolo koje je je ekstra efikasno.Malo su se i dimenzije promjenile.

brica

zabac, svi moji centrepinovi, osim banjalučkog kola, imaju ručice sa strane.
Na banjalučko kolo je zgodno montirati neke zaštite (najčešće bužire od električnih žica) kako bi prst manje stradao pri namotavanju. Na moje sam montirao od nekog mekanog polipropilena (valjda se tako zove materijal).
Ima poprilično tehnika zabacivanja centrepinovima i neke se mogu pogledati na internetu. Ono kako zabacuju banjalučki ribari je jedna verzija walis casta, gde se kotur pokrene potezanjem strune levom rukom. To je prevashodno zbog laganih tereta koji se zabacuju.
Neki proizvođači centerpinova, ne znajući za valis cast tehniku, navode da njihovi čekrci izbacuju terete od 8 grama pa naviše. Sigurno bi se iznenadili da vide kako banjalučani lansiraju plovke od par grama na zavidne daljine.
Što se banjalučkog kola tiče, može jako daleko da zabaci baš na način sličan zabacivanju multiplikatorima. Samo, multiplikatori imaju i centrifugalne ili magnetne kočnice ... a banjalučko kolo ima ribolovca koji svojom veštinom upravlja brzinu okretanja kalema i odmotavanje strune sa njega ...

Prateći Svenka i njegove načine pecanja, toplo bih mu preporučio da nabavi jedno kolo. Uz njegovu inventivnost brzo će se sa njim snaći i verujem zavoleti ga. (upravo sam izmerio banjalučko kolo od pertinaksa, sa namotanih100m najlona 016 mm i onim dodacima od bužira za izbegavanje usecanja ploče u prst, i vaga je pokazala 92 grama. ono od aluminijuma je sigurno malo teže, ali predpostavljam da je to svega desetak grama) Namotavanje jeste malo smor, ali se i to brzo savlada i umesto da se čekrk okreće prstom jednostavno ga zakrećeš celom šakom pa se i struna brže namotava.

Olovo, siguran sam da imaš negde zabačen stari aluminijumski Tokoz čekrk. Pokušaj sa njim da pecaš sa šlepova ... otvoriće ti se nova dimenzija pecanja. A tek kad ga malo modifikuješ i prilagodiš dalekim zabačajima, varaličarenje će ti postati još strastveniji hobi. Jedino bih te savetovao da rad sa čekrkom navežbaš danju, pa tek onda kreneš u svoje noćne pohode. E,sad, nisam razumeo kako je kolo brza sprava. Ono je sporo, jer u jednom okretu namota svega 30 i koji cm, a prenosni odnos je 1:1. Dakle, idealno za štuku i smuđa. A za vertikalu idealno, jer palcem otpuštaš ili namotavaš strunu. O tome kako se na taj način oseti udarac ribe, hm ... treba to iskusiti.
Zamaranje ribe je tek iskustvo koje samo centrpinovi mogu da pruže ...

Heritage Softail

Na kolo lovim jedno 40-ak godina, nema te role koja ga moze nadmasiti, ima dosta proizvodaca kola, valja samo ono prikazano na slici u prvome postu. Probao sam i na Kineska plasticna, ne valjaju nista, pravo kolo ima u sebi iglicasti lezaj i izbalansirano je vrhunski.
Najvise lovim plotice na Uni oko usca u Savu, prednost je sto je najlon i na 60-70m uvijek naspanan nema trbuha na vodi tako da kada das kontru sve se desava trenutno i nema promasaja, za lov bijele ribe iz camca nezamjenjivo na stapu oko 4m duzine, i da je sto laksi i kvalitetniji, onda mozes sa njim loviti cijeli dan.

Alex_Nis

Pa preko koga mogu naruciti neko provereno kolo, da nije kinesko, da ne bacim novac bezveze, ajde dajte neki link za neku prodavnicu? Ako ne, ko mi moze poslati provereno dobro kolo na bus ili postom, kontaktirajte me na pp. Hvala unapred!

Heritage,

jesi li probao, možda, na Hardyjevo kolo, možda neko od "preko bare", jeftinije kinesko od Okume ... ili neko od bezbroj modela sovjetskih (mada je konstrukcijski ceo čekrk različit, kotur banjalučkog kola je najverovatnije kopija nevskaje katuške)?
Pre nekog vremena sam nabavio jedno metalno kolo kineske proizvodnje na dva ležaja. Iskreno, ne znam šta ću sa njim, osim da pecam na balerinu ili dubinku ...

Kod centrepinova je najmanje bitno da li su opremljeni ležajevima ili su na osovini, već je bitno kako su konstruktivno rešeni.
Bitno je kojom silom se ostvaruje njegovo pokretanje - inercija. Rekoh već, banjalučko kolo je po tome u samom vrhu. Ovo je i razlog što se pri vožnji laganog plovka ono tako dobro pokazalo. Pri pecanju u jačoj struji je potrebno kolo stalno štopati, jer je inercija kola velika i može doći do mršenja - pravljenja gnezda.
Ljudi, ne samo kod nas, kada vide cenerpin misle da se radi o mušičarskom čekrku. A radi se o sasvim različitim konstrukcijama. Na nekim "osovinašima" sam malim intervencijama dobio neverovatna poboljšanja. Uglavnom se radilo o čehoslovačkim Tokozima. To samo govori da su ih oni proizvodili kao neki njihov odgovor zapadnoj proizvodnji, a suštinski nisu imali pojma ni šta je to ni kako se time rukuje.
Tako su ih i kod nas, u neka davna vremena, ljudi koristili kao jeftine zamene za obične namotače...
Jedino su banjalučki ribolovci i majstori uvideli prednost centrepinova i najverovatnije, zbog nedostatka sovjetskih katuški na našem tržištu, nevskaju prilagodili sebi i tehničkim mogućnostima kojima su raspolagali za njihovu izradu.
Meni je drago kada znam da i na ovim prostorima ima ljudi koji pecaju na ovakav način i koristim svaku priliku da ovaj ribolovni alat popularizujem.

zabac

brico brico nismo mi Banjalucani plagijatori ,kolo je kod nas jako jako stara stvar kao i Banjalucki plovak,Banjalucki cevap ,a rusi su kod nas prije na pijacama kupovali kolo ,cak je moj djed njima prodao par komada :bye:.To su godine kad su rusi i bugari dolazili na nase pijace ....stara dobra vremena

Svenko

Kolege dajte jos neke slike nekih od modela koji se na nasim prostorima koriste....Sva ova teorija nam zamagljuje sliku iz prvog posta..I dajte neke linkove gdje se mogu pogledati te banjalucke  masinerije, sa trenutnim cijenama. :no:...I ovako prekoracim normu...a ako jos naucim kolo da vodim bice belaja smiley136
Bistro

brica

zabac, zabac, pa svi su plagirali Kineze koji su kolo izmislili ko zna kad, a na slike ga turili pre ohoho godina.

Ne sumnjam da su Rusi kupovali kolo u Banja Luci, i ja sam svoje odatle dobio.  A nabavio sam ga jer valja, a daleko od toga da mi je to prvo kolo. Siguran sam da su ga i Rusi zato kupili.
A kada bi se malo potrudio i video kakve su inercione katuške Rusi pravili u samogradnji (i još ih prave), onda bi uvideo da su vrhunski konstruktori i majstori.
E, sad, o banjalučkim ćevapima ne znam baš ništa i rado ću prihvatiti da mi ih prezentiraš i o njima me praktično poučiš kada budem posetio prijatelje u Banja Luci. Isto i sa banjalučkim plovcima, pa da me naučiš kako da ih vozam po Vrbasu.
A ja ću sa sobom poneti deo moje kolekcije centerpinova da ih malo proučimo zajedno i vidimo ko je šta od koga kopirao i plagirao. Mada, mislim da je najveće plagiranje u tome što se kolo okreće.
Djed je prodao Rusima kola, a je li ih on i možda pravio?
Ako jeste, onda mu se mora odati priznanje jer način na koji je rešen sistem ploča i osovine je jedinstven. Tako jednostavno, a efikasno, a na kugličnim ili valjkastim ležajevima. (iskreno, pokušao sam da osmotrim ležajeve na mom kolu, ali je majstor to tako zategao da zahteva malo više vremena da se to oslobodi).
Za sada ću se zadovoljiti da im povremeno kapnem ulje i neka se prže na visokim obrtajima.

Svenko, na našim prostorima se koristi samo banjalučko kolo. Osim mene ne znam nikoga da koristi centrepin druge konstrukcije. Zato ti preporučujem da nabaviš baš kolo iz Banja Luke jer je povoljno cenom, a kvalitetom spada u vrh.
Ono što mi je na umu kada pišem o drugim konstrukcija je to da je na ovim prostorima ovaj alat totalna nepoznanica.
Na netu potraži centrepin reel i naći ćeš mnogo toga, od tekstova, cena, video klipova o raznim modelima, načinima na koje se sve može zabacivati sa njima ...
Sve to vredi i za banjalučko kolo, mada mu je konstrukcija arhaična, jer su tako centrepinove postavljali na počecima njihovog korišćenja. Mada, za vozanje plovka je to izuzetno povoljan položaj kotura na štapu, uz manje modifikacije sprovodnika na štapu.

Google je moj najbolji prijatelj ... reče mi jedan mladić pre neki dan.

zabac

E sad uz to kolo ,islo se kod majstora Pere Pejinovica ,pa on napravi sprovodnice ,ali te sprovodnice na ove danasnje neke  stapove i nisu isle bas . Ako sprovodnice otezaju stap nije to to , evo ja sam se presao i na stap tender cetvorku sam postavio i presao se . Stap hakujo cetvorka se po meni jako dobro pokazao , nista nije trebalo mjenjati sve je odlicno .Ono sto zelim napomenuti ovdje jeste da na nekim  stapovim ne treba mjenjat sprovodnice. i ovo bi napomenuo ...vjerovali li ne samo jednom sam podmazao kolo , 100 puta je bilo u vodi ,preplivavao sam na sedre , snalazio se svakako ...nikad mu nista.Zaista na netu nema puno o kolu , banjaluckim modelima plovaka , sprovodnicima ....mada po meni danas na trzistu ima i boljih plovaka ....tako da se ne treba nesto truditi da ih se nabavi ,ako neko s foruma ima zelju.....malo cu da slikam sutra  moje kolo  stap pribor,pa cu postaviti

brica

Banjalučko kolo se pravi u dve varijante kotura koji je ili od plastike (mislim da se radi o pertinaksu kojeg nalazimo na elektronskim pločama) i od aluminijuma. Kada sam nabavljao svoje, posavetovali su me da uzmem ono sa plastičnim koturom jer se, navodno, ono od aluminijuma vremenom guli i dobije luft na spoju sa osovinom.

Zabac, Heritage, kakva su vaša iskustva sa tim u vezi?

zabac

evo slike ,jedno starije aluminijumsko kolo banjalucki plovci i moje kolo koje je na stapu

inace nikad nisam lovio na plasticno kolo od maticnih ploca pa tako i nemam iskustva . ovo moje je aluminijumsko takodje , samo ofarbano , prezadovoljan sam s njim

i slika stapa na kom je kolo :bye:

brica

zabac, ako te godinama služi onda je priča da se aluminimusko vremenom razlabavi na osovinici neosnovana priča.

Koliko je još majstora u Banja Luci koji prave kolo. Znam da ih je bilo više, a onda je, navodno, knjiga spala na jedno slovo - Erak.

Nadam se da ima ko od mladih majstora da je ovladao vešrinom izrade kola.

Heritage Softail

Imam isto ovakvo aluminijsko koje je na slici na stapu, staro je deset godina, svake godine ga rastavim i podmazem lezaj, radi kao Rolex.
Po ovom kolu na stapu  kako je slozeno sluzis se lijevom rukom za okretanje kola, jer su rupe namjerno napravljene da moras paziti kod slaganja kola kako ces okrenuti plocu.
Kolo je za mene vrh ribolova na bjelu ribu iz camca.

Sent from my Nokia 3310 using Tapatalk

brica

Sad moram da nabavim i aluminijumsko banjalučko kolo za kolekciju, nema mi druge.

Na Dunavu je 4 metarski štap često prekratak za plovkarenje, ali kolo jednako dobro radi i na peticama i šesticama. Jedino prvi sprovodnik, na nekim štapovima, treba malo "iskezečiti" kako se struna ne bi češala o blank štapa.
Gledao sam video kako majstor peca na Savi sa čamca kolom i nema šta ... vrhunski doživljaj ribolova.

zabac

Jesi to gledao barba Toneta i Raleta na youtubu brico :cheesy:Samo Eraka spominju i on radi kola za radnje pa je i najpoznatiji , ima jos ljudi koji prave al Erak je izgleda ojacao pa ne dolaze do izrazaja