Multiplikator vs stacionarna mašinerija

Započeo shomi, 31 Jul 2009, 16:41:38

CostaK

Ja bi bas voleo da zabacim koji put sa tim cudom...kada sam uzimao opremu gledao sam ih malo i provrtio u Formaxu al kad ja veze nemam sa tim pa ni ne kontam na koju foru radi...nisam imao para na bacanje da rizikujem sa njim ali ko zna, volim da experimentisem.
Voleo bi negde da ga probam pa ko zna...sumnjam da ljudi bezveze govore toliko lepih stvari o njima...
A Bad Day of Fishing is Better Than a Good Day of Work.

platipus2000

Moj savet za pocetak dok ne naucis da zabacujes, namotati naj jeftiniji monofil da ti ne bude zao kad se umrsi i dosta strpljenja.Na you tube ima dosta snimaka kako se steluje multiplikator i kako se zabacuje.

CostaK

Za pocetak moram da se uverim licno da je to toliko dobro kao sto ljudi pricaju, a posle toga da skupim kes za isti...
Tek posle sledi vezbanje    :sad:

Ako neko iz Apatina ima to cudo mogli bi da se organizujemo za neki kratki kurs na vodi.
A Bad Day of Fishing is Better Than a Good Day of Work.

Na žalost, kratki kurs ti neće pomoči da shvatiš prednosti multiplikatora. U stvari gledajući majstora ponešto shvataš, ali  tek kada ti izbačaj pređe u rutinu, kada stekneš osećaj u ruci i u palcu, da ne moraš da šteluješ kočnicu za usporavanje rotacije pri svakoj promeni varalice, onda počinješ da gađaš u čašu i uveriš se i u sve ostale prednosti multiplikatora. Nije opasno, brzo se konta. Samo, za početak koristi isključivo teže varalice, pa sve lakše i lakše. Kratak kurs ti treba samo da ti neko pokaže način bacanja, i to ti je potrebno par zabačaja uz objašnjenje. Možeš čak i sa Ju tjuba ako možeš da prevedeš -puko gledanje teško da vredi. Teško ćeš bez prave prakse i sopstvenog multiplikatora osetiti prednosti. Ja sam počeo isključivo sa džerkovima, posle toga veliki pljuskavci, pa vobleri, a sada iz čamca i džigujem kasting kompletom. Popalio se, nisam ga zato namenio, pa mi sve češće Bušvoker plače zbog zanemarivanja. Do kraja ću ga nositi Ljubiši na preradu u kasting :lol: Kočnicu uopšte ne koristim. Hoću da kažem da ga moraš imati, pa se jedno kratko vreme kajati što si bacio pare i psovati onoga ko te nagovorio (hteo sam moju Sitiku da prodam u pola cene, srećom još nije bilo popularno pa nisam našao kupca). A onda da ne bude skroz piši propalo počneš iz inata da pecaš njim. I onda i dođe :ok: Tebi je lakše, meni niko nije mogao ovo da ispriča,  bio sam pionir (zajedno sa Bertoksom) u SM, a ti znaš šta te čeka, pa odluči da ili ne. Od kratkog kursa nema vajde.

Kako bih ti odgovorio a da me shvatis ispravno  :huh: Predpostavljam da zelis varalicariti tako.
Ajd da pocnem sa uopstenije tacke pa da polako suzim temu do detalja:
1. Ako ribu lovis iz camca onda i stoji da ima dobrih razloga zasto bi poceo da koristis Kasting komplet
2. Ako lovis sa obale . . . a ne lovis bassa "panching-fliping" tehnikama . . . rizikujes razocarenje i promasenu investiciju
Naveo sam Kasting komplet jer predpostavljam da si imao na umu niskoprofilne multice koji i jesu namenjeni prvenstveno za zabacivanje, jer ovi drugi visokoprofilni se u osnovi koriste za troling gde se ne zabacuje mamac vec se otpusta, ponavljam - u osnovi, jer se i njima moze zabacivati.
E sad pazi na detalje:
Znaci, niskoprofilni multic + stapic od 1.8 pa do nekih 2.4m duzine bez obzira na tezinu bacanja, po mom iskustvu, jesu kompleti odlicno izbalansirani (skoro svih 100%) i teziste ti je svo u saci. Pritom, i stap i multic ti leze na sva cetiri prsta gotovo otvorene sake jer palcem samo kontrolises bubanj (kalem) i lagano fiksiras - drzis dok namotavas. Sama saka je u mnogo prirodnijem polozaju u odnosu na podlakticu i time dobijas bas mnogo na senzitivnosti/detekciji svega sto stap prenosi. Pokretljivost zgloba sake potpuno slobodna i prirodna (ne moras da dodajes podlakticom pri dzigu, dzerku ili tvichu). Dalje, pri namotavanju su ti obe sake u istoj ravni i istoj osi tako da ti pri ravnomernom povlacenju varalice (namotavanju) nemas onaj efekat smaknutih osa pa da sakom kojom drzis stap moras da savladjujes tu silu smicanja koja postoji kao namotavanja masinicom i to je jos jedan veliki plus u korist senzitivnosti/detekcije. A sve zajedno uzevsi u obzir mnogo je i komforniji takav polozaj ruku dok pecas.
Dalje, jedan dobar deo sam vec opisao u predhodnoj stranici pa da se ne ponavljam.
Dalje, multic nije bas najsjajnije resenje za tanke monofile a posebno nije za tanke pletenice i nebih ti savetovao za start monofil ispod 0.30 ili pletenicu ispod 20lb i kad ih namotavas dobro zategni da se cvrsce namotaju a namotaj na kalem toliko da ostavis bar 3mm nize od punog precnika kalema (bubnja) na multicu. I sa tim debljinama ces bez nekog veceg naprezanja jednom rukom zabacivati terete 7+ grama do 25-30 metara . . . malo li je kad si u camcu. Ako treba vise od toga biraj stap sa duzom drskom ispod haltera pa pripomozi drugom rukom.
Dalje, tehniku stelovanja pod svaku tezinu varke ces koristiti malo u samom startu dok ne priviknes da palcem zaustavis kalem pre nego varka padne u vodu a do tada magnetnu kocnicu (onu sa boka multica) ne smanjuj ispod 80% i to ce te spasiti neminovnih "gnezda" (mrsenje na kalemu) u velikoj meri . . . dok ti zabacivanje ne udje u refleksnu radnju.
E pa prijatelju, ako sam ti pomogao da odvagas treba li ti jos i "to zlo" u zivotu . . . onda ti nece ni biti tesko da jedno dva tri meseca kad god mozes u svom dvoristu ili na nekom prostoru blizu stana (gde ce ljudi da te gledaju i u chudu se krste sto si mlad poludeo  :lol:) izadjes sad tokom zime i vezbas zabacivanje . . . kao oni likovi (citaj Ameri) bassolovci sa YT, odaberi sebi tri cetiri tacke na raznim pravcima i daljinama i gadjaj ih zabacivanjem ispod ruke (time pocni) pa onda prelazi lagano na bocno s desne pa s leve strane . . . pa preko glave s desnog pa s levog ramena . . . i tek kad budes malo verziran idi pa pecaj . . . jer kad odes da pecas - hoces da pecas! a ne da razmisljas gde ce pasti to sto si zabacio ili gde ce uopste i odleteti, a da ne govorim o odmrsivanju "gnezda" a oko tebe cug u punom jeku!
Skromno stojim na raspolaganju za sve ostalo sto bih mogao pomoci!

P.S. . . . meni je sav taj trud doneo kvalitet vise . . . lovim bassa tamo gde svi okrecu glavu od tih mesta i traze ocima komadic ciste vode!

DDj

Milane, u zabludi si. ..."visokoprofilni se u osnovi koriste za troling gde se ne zabacuje mamac vec se otpusta, ponavljam - u osnovi, jer se i njima moze zabacivati".

Ovo je daleko od istine. Visokoprofilni su takodje casting koliko i nisko profilni. Postoji klasa multica nize klase i nizeg kvaliteta koji se deklerisu kao troling multici.

Uz to, visokoprofilni multici su normalno jaci i naravno veceg kapaciteta spule i koriste se za tezi ribolov. Niskoprofilni imaju manje i lakse spule manjeg kapaciteta i pogodniji su za tanje najlone i laksi ribolov. Generalno govoreci.

Spojene poruke: 02 Decembar 2014, 00:44:30

Za ribolov sa obale multici su pogodni koliko i iz camca, zasto bi iko rizikovao ako ga kupi za ribolov sa obale a manje ako peca iz camca? Jedini los izbor je za ultra lako varalicenje.

Milane, Kostak koliko znam iz prepiske sa mnom voli da peca štuku na stajaćim vodama. Sa mamcima za štuku,  kastng komplet je bolji bez obzira da li se peca sa obale ili iz čamca. Ja ne mogu ni da zamislim pecanje jerkom, velikim Skitter Walk-om, Swimbaitsima...sa spinning kompletom bez obzira da li pecam sa obale ili iz čamca. Za sve tehnike lova štuke koje ne podrazumevaju ravnomerno povlačenje varalice (a ja takvima i ne lovim, odavno mi nisu zanimljive), kasting komplet sa kratkim štapom je za mene imperativ. Moje prvobitno kajanje je bilo i zbog nepoznate varalice-jerka. Štuka ne udara, nepoverenje raste, voblere sam mogao bacati i bez ovoga sr..nja, a s'ovim ne mogu da bacim.....A ona gadura jednostavno izgleda tih dana nije radila. Ne bih je uhvatio bilo čim. Kada je prva udarila, ređale su se k'o na traci. Opa, pa ovo lovi!

DDj

ibanezi, tacno je sto kases, kasting komplet je za ribolov stuke bolji bez obzira da li se lovi sa obale ili iz camca. Dodao bih da je bolji i za "ravnomerno povlacenje varalica".

Multiplikatori su nepravedno zanemareni u Srbiji iz bilo kojih razloga, a steta je da je tako. Za ribolov stuke, mladice, soma apsolutno su superiorni. Ja ih licno koristim i za saranolov. Navezao sam skoro komplet za teze varalicenje stuke / srednjeg soma Wild River 8'6" 2oz sa Cardiffom 201A / Daiwa Luna 301, jerk stap takodje.

Kada sam napisao "ravnomerno povlačenje varalica", mislio sam isključivo na leptir koji ne upotrebljavam više od 10god baš zbog te meni dosadne jednolične akcije. Tako da ga nikada nisam bacio kasting kompletom. Zbog kalema malog prečnika na Low profile mašinici sam mislio da nema dovoljnu brzinu uvlačenja strune za pravilan rad leptira u stajaćoj vodi, a da pri tom ne vrtim kao sumanut. Ako grešim  :tongue:

Eh momci moji dobri, naravno da ste u pravu - moze se.

Ali cu pokusati da opravdam svoje reci (jer ja uvek stojim iza svojih reci) i molim vas imajte u vidu da su to samo moja licna iskustva, zapazanja itd. pa cu tako i u svoje ime da navodim te razloge.
Meni svako pecanje sa obale stapom kracim od 2.7m vec pricinjava odredjen diskomfort, pri tom mislim na spining stap sa masinicom. Taj diskomfort se sastoji u tome sto mi se znacajno smanjuje manevarska sposobnost - stapom od 2.4m vec imam napor da zabacim dovoljno daleko tamo gde to trojka odradi lezerno i posebno kad treba da zabacujem paralele levo i desno od mene ( a o stapu kracem od 2.4m da i ne govorim) . . . meni te duzine stapova nikako ne leze za pecanje sa obale.
E sad, kasting varijanta sa takvim duzinama stapa do 2.4m . . . za mene je cista patnja sa obale . . . ako to nije panching. Zasto, pa vec uz hendikep sa duzinom stapa imam problem sa samim zabacivanjem multicem na svim onim mestima gde nemam oko sebe cistog prostora bar za duzinu stapa + jos jedan metar. . .  zasto? pa zato sto ako hocu dovoljno dugacko (20+ metara) da zabacim moram razmasisto da zamahnem a to trazi prostor . . . e zato je camac "majka Janja"! O paralelama sa obalom da i ne govorim, moze i paralele ali zabacaj ispod ruke i tesko da ce da odleti dalje od 15-ak metara . . . naglasavam da Ja ne mogu bolje od toga. I nazalost ja sam takav da na vodi najcesce sam probijam trske i pravim minimum prostora da provucem varku tamo gde riba ima mir . . . meni tu multic ama bas nikako ne treba jer je najcesce i zabacaj sa masinicom na stapu samo kratkim ostrim trzajem sto je za multic nemoguca varijanta. Zato sam nabavio gumenjak camac i mobilan sam svuda, naravno gde je dozvoljen ribolov iz camca, a gde nije - ima trojki za svaku ribu!
Slazem se potpuno sa vama da su kasting varijante neopravdano zapostavljene kod nas . . . ali da bi mogao da uzivam u prednostima ribolova kratkim stapovima uopste a posebno u prednostima ribolova kasting stapovima i multicima u odnosu na masinice  ja sam morao da priustim sebi jos jednu veliku prednost - a to je camac.
Momci moji, sav problem je u prostoru koji multic trazi oko ribolovca . . . tamo gde ima dovoljno prostora sve je ok, ali ja slabo pecam na takvim mestima.
Slazem se da se moze loviti i visokoprofilnim multicima, samo mi se cini da tamo gde se oni mogu upotrebiti i masinica sasvim odlicno odradjuje posao . . . cak i bolje. Recimo loviti mladicu na Drini . . . znam gotovo sve poznate drinske mladicare (a sam na Drini lovim iskljucivo na plovak i to trazim one kraljeve od skobalja he he he) i rekao bih da im je svima vrlo vazno da mogu daleeko da zabace . . . ja nisam probavao da zabacujem multicem na Drini recimo peseve od po 20-30-ak grama ili vrlo popularne glavinjare (i vrlo visestrano upotrebljive nekad i nazalost) ali po mojim iskustvima sa voda gde ja vecinom koristim multice (kanali i bare razne ili da ih castim pa nazovem jezercima) zabacaj u daljinu istog tereta muticem je znacajno kraci (cisto moj zakljucak - ne tvrdim da je tako). Sa druge strane, tamo gde daljina izbacaja nije presudni faktor multic koji ima dovoljno snage kao masinica iz klase 5000-7000 (po Shimanu a koje obicno koriste mladicari) je sigurno duplo laksi od takve masinice sto je vrlo veliki plus nesumnjivo.
Ja od svog pribora ocekujem maksimum funkcionalnosti (prakticnost/komfor) i u tom smislu spining a i kasting kompletici imaju svoje zlatne/nezamenjive trenutke.
Eto to je mojih pet para na temu multic vs stacionarac

NSBucov

Svako ima svoju "patnju". Meni je patnja raditi sa štapom preko 2,4 i sa obale - jednostavno, moja leđa to više ne mogu podneti. Butch od 2,05 metra i Abu 6601 sa malo težim Jerkom leti gde hoćeš, štuka ga voli a "leđa ne bole". To je moje iskustvo.
Bucov Bolen Asp

taske

Citam postove i sve se vise zagrevam da uzmem multiplikator i jerk stap za muvanje smudja kederom iz camca. E sad, gramaza olova mi ne prelazi vise od 20g, da li vredi menjati pribor ili ostaviti kako jeste? Zamolio bih iskusnije kolege koje koriste multiplikator za ovaj vid pecanja da mi pomognu.

DDj

Milane, vidim da imas averziju prema okruglim multiplikatorima, koje ja obozavam. Ne znam zasto je to tako, mozda ih nisi dovoljno koristio. Kako god, paznju mi je privukao pasus o upotrebi na Drini gde osporavas njihovu svrsishodnost.

Ribolov mladice je u mnogim aspektima slican ribolovu lososa, slicna je i snaga opreme i velicina ulova. 20 godina sam kao opsednut svake jeseni lovio losose po mnogim rekama, svasta sam video. U pocetku sam koristio stacionarce, brzo presao na okrugle multiplikatore, omiljeni model Shimano TE 401, i ni u snu se ne bih vratio nazad. Sa multiplikatora sam presao na musicanjere, pravio sopstvene strune. Siguran sam da stacionarci ne zabacuju dalje u tim standardnim tezinama 1-2-3 oz, nema sanse, to je provereno na reci. Laksi su, manji, jednostavni za upotrebu, i narocito u recnim uslovima omogucavaju kontrolu oticanja najlona jednom rukom, kojom se drzi stap, za razliku od stacionaraca.

Pa druze u pravu si,
prvi moj multic je u stvari bio otprilike velicine tvojih na onim saranskim stapovima - marke Penn. . . i nisam se snasao sa njim nikako jer tereti koje sam mogao zabaciti dalje od 10 metara su morali biti tezi od 20gr a to je meni za kanale i bare brate pretesko . . . pa cak ni za panching mi ne treba vecinom toliko tereta. Poklonio sam ga. E onda sam kod Ljubise jedan Formaksov spining 10-30gr od 2.4m preradio na kasting od 2.3m i kupio Abuov Silvermaks - i to je stap kojim sam ucio sve sto se mene i kasting ribolova tice, a posto sam imao jos jedan identican formaksov stap od 2.4m (bili jeftini a sasvim dobrih performansi pa uzeo dva a da mi ne bude zao ako promasim to sa multicima) imao sam odlicnu priliku da uporedjujem spining i kasting. Jedan deo tih iskustava sam napisao.
Na primer, Hedonovu zaru (mislim da je oko 15gr) spiningom zabacujem minimum 20% dalje nego multicem na 0.25 monofilu fluorokarbonu kod oba. To potpisujem! Otud je i moj zakljucak za Drinu.
Trenutno panchujem Butch Lite-om 10-30 i Silvermax a iz Moskve sam doneo jednu bezobrazno dobru motkicu firme Kaida 2.1m i 5-25gr na kojoj je Revo STX i kojom bacam povrsince, neotezane i otezane gume ili terete pocevsi sa 3-4gr na pletenici od 8lb.
Ja sam se trudio da nista sto sam napisao ne izgleda kao aksiom - tvrdnja koja se ne opovrgava, vec samo i iskljucivo kao moje individualno vidjenje i iskustvo.
Najmanje sto bih zeleo jeste da nekog ili nesto neopravdano podcenim i ako vama nekome nesto tako izgleda - oprostite mi i pripisite mom ipak ogranicenom iskustvu.

DDj. Lov lososa i zimski lov drinske madice se pomeni drastčno razlikuju. Da se ne pravim pametan, jer to iskustvo nažalost nemam ali nisam video ni na jednom snimku na Ju tjubu da neko lovi lososa u 10-20m dubokim virovima DŽIGUJUĆI sunđerastog peša od 100gr koji kada se natopi vodom teži i znatno vše, ili kofom (ne kantom, nego Koph- imitacija zmijolikih paklara u mrestu) sa olovnom kapom iste težine..  Brr... Ne smem da zamislim džigovanje 3metarskim 200gramcem (najčešće Sportex hm 9), sa mamcima te težine u dubinama koje daju takav otpor, a sa rukom na donjem rukohvatu iza mašinice. Losos i mladica imaju isto poreklo, težinu, losos je po onome što sam čuo čak i jači borac, ali životne navike, a samim tim i način lova mislim da su nebo -zemlja. Ispravi me ako grešim.