Magnetna ili centrifugalna kočnica kod low profila?

Započeo limovac74, 30 Jul 2015, 10:26:34

Magnetna je brža za štelovanje. Jednostavno zavrniu- odvrni koliko hoćeš po obeleženoj skali , najčešće 1-10. Centrifugalnu za štelovanje, moraš odvrtati poklopac, skinuti ga, uključiti-isključiti potreban broj valjčića, pa ponovo zavrnuti polklopac. Sporo i komplikovano. A riba u cugu  :veryangry: Ipak, ja sam za centrifugalnu kočnicu, jer magnetna pod jakim inercionim silama gubi dejstvo, a samim tim i preciznost. Kritičan trenutak je kada kalem postigne najbržu rotaciju, varalica je dostigla svoj zenit i počinje da usporava. Dejstvo magneta u tom deliću vremena kasni.  Imao sam magnetnu na Qantum energy-ju, a centrifugalnu na Shimano citica-i. Da ne bih samo na osnovu moja 2 multića, davao ocene, isto mišljenje ima veliki ljubitelj multića, moj prijatelj Bertox.  U svakom slučaju i jedna idruga imaju po jednu veliku prednost, ili obrnuto-veliku manu.

Kod centrifugalne znači nema tog usporavanja tereta (varalice ) u zabačaju?

DDj

Postoji misljenje da je centrifugalna kocnica bolja pri vecim obrtajima spule, znaci bolja je za kontrolu mrsenja pri izbacaju, dok je magnetna bolja pri manjim brzinama, znaci pred kraj zabacaja. Ima pokusaja da se prave multici sa dvostrukim sistemom, i centrifugalnim i magnetnim,  bas zbog toga, ali je to onda dodatna komplikacija jer se moraju podesavati oba.

U svakom slucaju, ja ne verujem ni jednom ni drugom sistemu vec svom palcu, vremenom se palac edukuje i postaje sve pametniji. Znam da neki najbolji majstori zabacaja ne koriste kocnice uopste pa cak i pritisak spule drze na minimumu. Verujem da se tako postizu najdalji zabacaji. Naravno to ne bi trebalo da se radi ako neko tek uci da zabacuje multic.

Ne znam da li si me razumeo. Varalica kada dostigne svoj maksimum brzine i visine, počinje da pada i mora da usporava. Čista fizika. Ali kod centrifugalne kočnice valjčići vrše konstantan mehanički pritisak iste tenzije tako da se taj trenutak kada varalica počne pad (uspori) mnogo manje  oseti. Centrifugalna reaguje (nije gubila dejstvo ni u trenutku maksimalnog ubrzanja)) istovremeno sa početkom usporavanja varalice. Kod magnetne, inercija pod kojom se kalem okreće, u trenutku maksimalne brzine praktično neutrališe magnetnu silu kočenja. U trenutku kada varalica dostigne svoj maksimum brzine i visine i počne da pada i usporava, magnetima je potreban još delić vremena da neutrališu inercionu silu i uspostave svoju silu kočenja. Znači kalem se u punoj brzini okrene još koji put , a varalica nema dovoljnu brzinu da zategne taj višak strune, i u tom trenutku dođe do mršenja. Ne stalno, ne često kod ljudi koji znaju da ga koriste, ali kod početnika  :huh:. Kod centrifugalne, pri pavilnom izbačaju, ako je kočnica na optimalnoj vrednost- nikad. Iz ovih razloga početnicima preporučujem centrifugalnu, jer brzina i jednostavnost štelovanja magnetne dolaze do izražaja tek kada se savlada početna faza u kojoj magnetna zna da dovede do očaja i odustajanja od multića. A šteta je, dobra je to stvarčica.
  U međuvremenu je DDJ poslao odgovor i ovo isto napisao u skraćenom obliku, i dodao ono najvažnije. Vremenom i jedna i druga postaju nepotrebne jer skraćuju zabačaj. Vrhunski majstori sve bacaju bez kočnice, ali i mi obični smrtnici isto tako, samo što je donja granica nešto veća. Ja ne bacam multićem varalice ispod 12-13 gr, i u tom rasponu 12-13 pa do masimalnih težina koje bacam, uopšte ne koristim kočnicu.
  Nadam se da nisam previše zakukuljio i zamumuljio i da si me razumeo.

Totalno jasno  :ok: Multići su za većinu naših varaličara nepouznanica, pa sam mislio da će ovakva temica pomoći  u nekim nedoumicama. Jednostavno ribolovci kada kupuju komplet za varaličarenje imaju neki početnički strah od multića i na kraju se odluče za klasiku...

Hmm, pa opravdano ogromna većina naših varaličara nemaju potrebu da koriste multiće . . . ne pecaju iz čamca! Drugi razlog je što većini češće treba duži zabačaj od preciznog zabačaja. Dalje, komforni tereti za zabacivanje multićima počinju na nekih 13-15gr što je opet mnogima gornja granica tereta koje zabacuju . . . itd.
Sam već nekoliko godina koristim niskoprofilne multiće u bassolovu, samo iz razloga što sam shvatio koliko je važno moći zadavati željenu trajektoriju leta varalice i pri tom kontrolisati taj let u svakom njegovom delu . . . i biti djavolski precizan . . . i tu istu varalicu spustiti u vodu na 10-15m daljine tako da ne bućne već nečujno samo klizne u vodu . . . e to nemože nikakva stacionarna mašinica da obezbedi.
Postoje multići koji u sebi sadrže oba sistema kontrole špulne, npr. Abuov Rewo STX koji mi dozvoljava da komforno bacam terete već od 5gr na daljine do 25m pod uslovom da nema vetra . . . Da, i bočni vetrovi su sila koja uništava zabačaje multićima i po pravcu i po daljini.
Opet, mislim da su razlike centrifuga ili magnetna zanemarljive koliko je važno uvežbati tehniku samog zabacivanja to jest tehnike!
Onaj momčina koji u svojim pecanjima dodje do nivoa da su mu bitne baš te razlike . . . kao što ste Vi dobri moji dostigli . . . pa on je već odavno majstor svog zanata . . . a takvih je malo u Srbiji.

Отправлено с моего iPad используя Tapatalk

pkv-pecaroš

Prije par godina na nekoj lokalnoj tomboli ja dobijem takvu mašinicu(ne sječam se firme) i sav sretan odoh ja na vodu. Ljudi moji ja sam se živ napatio sa tom stvarčicom,pa to i ako je letilo,letilo je kada i gdje hoće. Nitko nema takvu napravu,nemam koga pitati kako se barata time i ja to poklonim da si sačuvam živce. Možda je trebalo narediti kočnicu pa bi to bolje letilo a možda sam trebao trening,nikada neću saznati. :lol:

Nikad ne reci nikad! Zaista je najvažnije da ti prve zabačaje pokaže neko ko zna. Smejao sam se davnih dana Bertoksu, kada je u cilju isprobavanja svojih džerkova pravio prve zabačaje tek kupljenim multićem. U 3-4 zabačaja je ostao bez novog Berkli-fajerlajna. Dovoljno je bilo da naiđe čovek koji zna i da mu pokažće prvu osnovnu tehniku, izbačaj u oblake. Dotle je Zolika bacao pravolinijski kao mašinicom. Posle mini lekcije, i on, a i ja smo zabacili džerk od nekih 35 gr bez greške. Prvi zabačaj i prvo vođenje su mi otvorili oči kada je ta tehnika pecanja štuke u pitanju. Posle samo par dana sam nabavio multić, a Ljubiša mi smotao kasting Pac.bay. Tada je bilo jako teško (nemoguće)kupiti gotov kasting štap kod nas. Milanče je u pravu. Kasting kompletom možeš gađati trice na basket-terenu, tj površince na lokvanj, pod lokvanj, između lokvanja, pod suprotnu obalu, pod granje....i to vrlo brzo. Nije uvek potreban čamac. Za pecanje štuke džerkovima, površincima...casting komplet je nenadmašan i sa obale, pogotovo na užim štučijim vodama. I na samom poćetku, treba krenuti od težih varalica, upravo džerkova, pa kako "ulazi u krv", sve lakše i lakše.  I za svaki slučaj, prve korake preći sa najlonom.

E blago vama, vama je imao ko da pokaže! I meni je Ljubiša sklepo štap a ja na njega nakačio abuov silver max . . . otišao na kanal u Vrbas . . . i za dlaku nisam sve pobacao u vodu . . . kuku kuku muke moje!
Presudio je samo onaj gen pradede bosanca - ima da pogineš al ćeš naučiti (he he he ovo je biranim rečima rečeno, original je malčice drugačiji :))) ) pa sam lepo u dvorištu gadjao prvo stubove na garaži i to najjednostavnijim "klatno" zabačajem . . . trpeo opštu sprdnju i zavitlavanje od svih . . . Ali za sledeću sezonu sam bio spreman - zabacivao sam "ko da sam se rodio s multićem" svim tehnikama iz svih pravaca u svim pravcima . . . a sedmomesečni dvorišni trening sam završio ubacujući desetgramski džig, sa patrljkom nekog silikona koji se nije sažuljao, u jupolke nepravilno rasporedjene u krugu od 15-17m oko mene - "bez koske" he he he
I toplo bih preporučio početnicima baš to - da prvo dobro uvežbaju zabacivanje negde na zemlji . . . Jer kad se ode na vodu valja pecati a ne patiti se, valja razmišljati o ribi a ne kako da zabacim "do tamo"!!! Valja steći rutinu pre nego se ode na vodu! E tek onda se može i uživati u svim prednostima i te prednosti se mogu iskoristiti . . .a ribolov bude zadovoljstvo . . . I kolege ostali ribolovci, ubrzano gutaju svoj vlastiti sarkazam, kad vide i shvate efektivnost takvog pecanja. Hebo te, ceo svet lovi basove i štuje multićima - a samo u Srbiji onaj koji ih koristi - "glumi nešto"!!
E, kad ti rutina u kombinaciji sa odgovarajućim štapom dozvoli da počneš koristiti tanane pletenice i monofile 0.20mm onda se može i zabacivati teret ispod 10gr komforno i sigurno . . . Za to je svakako bolji multić sa centrifugalnom od onog sa magnetnom, ali najsrećnija je kombinacija gde taj multić ima i jednu i drugu u sebi.

Отправлено с моего iPad используя Tapatalk

Icko

Pecao sam šarane skoro 20god. sa multiplikatorima i prednost bi dao magnetnoj kočnici.
To su bili Abu Garcia Ambassadeur multiplikatori.