Snaga-jačina mašinice

Započeo Mangup, 17 Avgust 2015, 19:21:08

U tom slučaju možda bi samo  tema Šimano vs Daiva imala 100tinak postova dnevno! A možda bi kao sav normalan svet kupovali nove automobile i sasvim prosečan pribor za pecanje kojim bi lovili mnogo više nego sad sa Stelom ili Egzistom (ko ih ima naravno), jer gde nema besparice, ima mnogo više ribe? Tako to rade u zemljama gde nema besparice. Ne kurče se i ne manekenišu priborom. Video svojim očima u Engleskoj. Prosečan englez na pecanje se ide sigurnim povelikim automobilom. Mamci svih vrsta boja i veličina, toplo nepromočivo odelo, fotelje, prateća oprema do detalja...udobnost - komfor i zdravlje iznad svega. Za to se daju novci. A pribor uglavnom pouzdan, iz neke  osrednje klasice. Kod nas su retki srećnici koji tako pecaju. Poznajem svega nekolicinu. Prosečan Amer peca iz nabudženog čamca sa motorom od 20-50ks kojeg je dovukao kolima od bar 3000ccm, a u čamcu 50ak kutija sa varalicama, svaka varka u bar 3 ista primerka, ako na nju krene, pa se izgubi... i 8 - 10 štapova sa mašinicama čija ukupna vrednost ne premašuje vrednost jednog kompleta prosečnog srpskog varaličara, koji osim štapa i mašinice nema takoreći ništa drugo. A ne bi bacio Rapalu, ne daj Bože Megabasa u krš u kakav Amer baca najskuplje i najkvalitetnije varke, jer tu  možda  leži riba života! I baš tako, kod prosečnog amera ( zapadnoevropljanina, japanca, skandinavca..) svaki komplet ima svoju namenu i on je zadovoljan, ne nalazi manu ni jednoj mašinici. Svaka pošteno odrađuje baš ono za šta je pravljena. I ne srga je, nego menja kad izađe novi model iste mašinice. I opao bi deo foruma o štapovima i mašinicama za bar 50%, ali bi galerije i komentari punili stranice foruma! Uz rasprave o mamcima, varkama, sitnuriji, odeći, obući.... U svakom slučaju, ne bi opao "promet" na forumu. :lol:

Migosa

Jbg ovde ljudi kupuju patike na kredit, tamo preko kola i stanove. Kad ne mere nova mečka, daj bar novog twina, a i on se ređe kupuje kod nas, nego što truli zapadnjaci pazaruju nove bembare i mečke.

Послато са 6037Y уз помоћ Тапатока

Mi smo truli, nisu oni.
Ibanezi je lepo konstatovao, sve je tacno.
Na mom primeru je tacno. Pa ja imam 5, 6 bolonjez, jbg., najvise zbog siromastva ribljeg fonda sam primoran da pecam i na Drini i an savi, ponekad na Dunavu, Kolubari.
Stojim u Drinskoj vodi preko pojasa jedno 50 dana godisnje, stojim u Kolubari i zimi cak, da li sam ulozio 100 i kusur evra u neki dobar neoprenski kombinezon. Pa nisam. Zasto nisam? Pa zato sto sam budala, mladost pa jos nosi, idem stihijski, nosi me adrenalin i zela da nadmudrim ribu a ona voda od 5,6 stepeni nadmudruje moje telo svaki izlazak. Kad dodjem sa zimskog celodnevnog plovkarenja po 3 sata ne mogu da se otkravim.
Zalosno je to ali je tako, iznosim svoj primer prvo.

Citat: orka poslato 16 Decembar 2016, 14:10:47
Slob,naravno da nizak prenos nije sam po sebi uslov da će mašinica biti snažna,ali uporedi(provrti) dve iste mašine(proizvođač,model,veličina) sa istim varalicama a sa različiitim prenosom,jedna je recimo 6.2-1 a druga je 4.6-1 i sve će ti biti jasno..To si i sam zaključio kako reče iz teoretskih zaključaka,a ja i mnogi drugi iz prakse..

Za morski ribolov postoji priličan broj vrhunskih mašina sa visokim prenosom.Pomenuću samo dve najskuplje.Saltiga i Stella.Iste se naravno prave i sa nižim prenosom.
To su sve velike mašine,od veličine 5000 pa naviše.Za neke vrste riba je potrebna što brža vuča,odnosno prezentacija vestačkih mamaca.Većinom se koriste veliki i teški pilkeri koji ne prave "veliki" otpor,a koje će bez problema voditi(vući) mašina u veličini 6000 ili 10.000 hiljada,a sa recimo prenosnim odnosom od 5.7-1 ili 6.2-1..Da bi  mašine sa velikim prenosnim bile dovoljno snažne i dugotrajne moraju biti urađene kvalitetno,a to znači precizno i od vrhunskih materijala..Metalno telo i rotor,kvalitetan zupčanik odgovarajuće veličine,velika ručica itd..

Za slatkovodno pecanje na našim vodama skoro pa ni za šta nije potrebna a ni poželjna brza mašina..Eventualno za plovkarenje. :smiley:

Imam sea bass stap Shimano Dialuna XR 906 (9.6ft) 8-42gr uparen sa masinicom Shimano Exsence CI4+ 4000 6,2:1, namotava 99cm po jednom okretaju.

Shimano je masinicu deklarisao kao "heavy duty" http://fish.shimano-eu.com/content/eu/en/Home/products0/reels/heavy-duty-spinning/exsence-ci4.html i stvarno vuce sve zivo od pilkera i voblera do glavinjara.

A zasto mi treba sa prenosom 6,2:1?

Ovaj komplet sam namenio pecanju bucova na Savi kod beogradskih mostova. Tu se veliki bucov lovi na velikim daljinama, 80-100 metara od obale, s tim da na 50 metara od obale nema izgleda za ozbiljniji ulov. Dakle, u "zoni udarca" vucem varalicu onako kako mislim da treba, a nakon toga motam brzo da bih mogao da zabacim opet, sto pre.

Takodje, znamo da je bucov riba koja brzo pliva, a posto ga je lakse prevariti ako se varalica brzo vuce, npr. castmaster, ja to upravo i radim.

Sve u svemu: manje okretaja, veca brzina povlacenja, vise zabacaja. Na takvim mestima to daje vece izglede za ulov, sto se u praksi i pokazalo.

php,
Tako je! Ibanezi je zaboravio na lov bucova pilkerima, gde si ti dobro obrazložio zašto je tu poželjna brza mašinica.
Na slatkim vodama, kod varaličarenja, mislim da je to ujedno i jedina primena gde je veća brzina mašinice zaista poželjna.
I ja lovim bucova na Savi i to sa obale, pa vrlo dobro znam kakav je smor loviti ga sa sporom mašinom.
U ponudi ima i dvobrzinskih mašinica. One bi mogle da pokriju sve situacije. Sporo povlačenje mamca a onda kada više nije izgledan ugriz, brzo namotavanje radi ponovnog zabačaja. Jedino što u tom segmentu i nema nekog izbora. Mislim da ima samo dva prizvođača.

Ja sam napisao da smo se na praktičnom testu ja i moji drugari uverili da Stradik CI4 4000 sa prenosom 6,2:1 ne može izboriti sa zahtevima srednjeg varaličarenja iako mu i veličina i kapacitet "vrište" da je za to namenjen. Istovremeno, nešto teži i sporiji (4,8:1) Stradik Hagan iste veličine, oblika i kapaciteta sa lakoćom odgovara na postavljene tadatke. Nisam rekao da brze mašinice nemaju svoju namenu u nekim tehnikama varaličarenja. Pa i ja imam Orra SX 30 5,8:1 koju koristim za lakše džigovanje i voblerisanje. Lagana mašinica, malog kapaciteta i prečnika spulne (oko 2000 po Šimanu) koja zahvaljujući upravo prenosu ostvaruje dovoljnu brzinu namotavanja strune. Spravica za uživanje u finim tehnikama, nikako "cura za sve". Isto nisam napisao da nema snažnih brzih mašinica. Ima mašinica velikog prenosa tipa nekih Penova i Tika koje su izuzetno snažne bez obzira na visok prenos, ali to je dobijeno materijalima gde se uopšte nije vodilo računa o odnosu snage i težine. Ko voli, nek izvoli. Inače nije brza mašinica potrebna samo za pilkerisanje bucova. Čak mislim da uopšte i nije preko potrebna jer ja ni mašinicu 5,2:1 ne vučem brzinom raspadanja. Potrebnija je napr. obalskim smuđarošima sa Savskog keja koji leti po niskom vodostaju bacaju po 70m do udaljenog spruda glavudže od 35 gr (samo zbog dometa, ne ekstremne dubine i protoka). Zona udarca je nekih 10-15 m, a ostalo čista danguba uz veliki gubitak silikona koji ne možeš iždžigovati punom putanjom do obale zbog velike težine, a skoro stajaće oplićale vode, u kamenu koji usisava pri prvom kotaktu.

php

Da li je taj Stradik CI4 4000 (6,0:1) sa x-ship ili ne?

srdjanpn

Kod odlucivanja za brzu ili sporiju masinu zaboravljamo uglavnom na najvazniji podatak koji retko gde pise na kutiji a to je koliko najlona namota jednim okretom rucice.Kod nekih masina veliki prenos je ukomponovan sa velikom spulnom pa u jednom okretu vuce i preko 100cm a kod drugih je spulna manja pa mota 70-80cm.Uglavnom su rotor i spulna kod brzih masina nesto manji u odnosu na klasicne pa kad izmeris koliko motaju u jednom okretu dodje na isto ili je razlika zanemarljiva od nekoliko centimetara.Otud i iznenadjujuca vucna snaga kod brzih masina,a ustvari je ono 6.2:1 samo deo marketinga.

Da bi uporedili efikasnost mašinica, koju nijedan proizvođaćč niti ne pominje a kamol li da daje egzaktan podatak o tome, potrebna su tri podatka. Radijus ručice, radijus špulne i prenosni odnos.
Ovo poslednje svi obavezno daju, a sve češće se daje i dužina uvučene strune jednim obrtom ručice.
Iz "brzine" uvlačenja strune i prenosnog odnosa se može izračunati radijus špule. Ostaje dužina ručice što retko ko daje. A ako i daje onda opet nedostaje neki drugu podatak. Ja još nisam video proizvođača koji u katalogu daje efikasnost ili bar sva tri podatka. Obično jedan fali.

Da ne govorimo o max vučnoj snazi - maksimalno dozvoljeno opterećenje pri vuči tereta.
Umesto svega toga a na osnovu čega bi se realno sagledao kvalitet, dobijamo pregršt marketing panfleta! Tu ne štede!

A i kolege koje predstavljaju na forumu svoje novokupljene mašinice zaboravljaju da daju te podatke do kojih se lako dolazi kada imaš mašinicu u rukama.

Citat: php poslato 06 Januar 2017, 12:08:27
Da li je taj Stradik CI4 4000 (6,0:1) sa x-ship ili ne?

Da u pitanju je novi Stradik CI4, model za 2016u.

php

Naravno da je prenos 4,8:1 jaci nego 6,0:1, ako je sve ostalo na masinici isto. Promaklo mi da si napisao da HGN koji isto ima x-ship ima 4,8:1 prenos. A mislim da sam negde procitao, neko je poredio babe i zabe, pa je stari shimano mehanizam bez x-ship poredio s novim, a tu stvari stoje drugacije zbog uvecanog pogonskog i izmestenog pinion, uglavnom.

srdjanpn

Ako su dve iste masine a razlicit prenos,ne vidim kako jedna moze da bude jaca od druge kad su od istih materijala napravljene,samo je subjektivni osecaj da jedna mota lakse od druge,snaga bi trebalo da je ista.

Treba izbegavati termin "Jačina" a bez napomene o jačini čega se radi, jer može da dovede do nerazumevanja i zabune.
U postu, php, "jači" je jedino ribolovac, ili kako si ti rekao ima subjektivni osećaj da lakše namotava strunu mašinicom koja ima  manji prenosni odnos.

srdjanpn

Pa nazovi ga ti kako hoces,ali ako pricamo o jednoj vrhunskoj masini recimo Stela,jedna je u sporoj druga u brzoj varijanti,o cemu bi tu onda mogli da razglabamo,materijali su vrhunski,masinska obrada,lezajevi itd,itd,jacina je ista,stepen iskoriscenja,efikasnost,,,koja je onda poenta izrade takve masine u brzoj i sporoj varijanti.

Ako je sve isto osim prenosnog odnosa onda ona mašinica koja ima manji prenosni odnos je efikasnija, sporija i trajnija.
Efikasnija znači da ćeš za isti teret na struni moći da primeniš manju silu na ručici, lakše ćeš da namotavš isti teret. Ako imaš slabe ruke prijaće ti više.
Sporija znači da će uvlačenje strune po okretaju ručice biti manje pa ako treba brzo da izvlačiš teret ima dobro da ubrzaš okretanje ručice.
Trajnija znači da će manje da se haba pa će trajati duže.
Možda ima još nešto ali ne mogu sada baš da se setim.

Bilo je već reči o lovu bucova sa obale na većim distancam gde je jasno da je spora mašinica baš veliki smor za ribolovca.