Glavinjare - univerzalna prevara!

Započeo pikeman, 24 Decembar 2011, 17:42:02

Pre nekih 115 godina, Amerikanac Džejms Hedon je patentirao prvu drvenu glavinjajuću varalicu a 1959. godine kompanija Heddon je proizvela čuveni metalni Heddon Sonar. Uspeh te varalice potvrđuje i to da je nisu menjali do danas, čitavih pet decenija...

Ubrzo i druge firme počinju da prave glavinjare. 70-ih se pojavio Gej Blejd firme Cotton Cordell. Za njim dolazi sledeća generacija, uz zveckajuće, šuplje glavinjare od tvrde plastike: Ratt'l Trap firme Bill Lewis, Rapala Rattlin Rap... Početkom 90-ih, glavinjara Chicada bila je hit u svetu ali i kod nas. Patentirao ju je Skot Stičer. Veoma je slična Hedonovom Gej Blejdu, od kog se razlikovala po listiću nalik krilcetu leptiraste varalice. Glavinjare spadaju u familiju starih varalica, iz vremena sa početka modernog ribolova. Japanska kompanija Yo-Zuri je u svoj program za morski ribolov uvela glavinjare od meke plastike, drugačije od ostalih. Imale su samo po jednu trokraku. Za naše uslove bile su neadekvatne, kako po veličinama tako i težinama ali su posedovale izuzetan rad zadnjeg dela! Cena im je bila visoka i teško su se nalazile... Plus ratno stanje, i posle toga velika inflacija.

Domaći majstori ribolova počinju da eksperimentišu, i to traje od '92 godine pa do danas. Rodile su se mnoge efikasne silikonske glavinjare. Jedna od prvih domaćih silikonskih glavinjara upravo je "skinuta" sa modela od meke gume kompanije Yo-Zuri. I sam izrađujem glavinjare. U to vreme sam izradio mini-glavinjarice od 3; 3,5; i 4 cm (od 6 do 15 gr), koje su mi bile varalica broj jedan u lovu klena, bucova, bandara i protfiša ali i pastrmki na salmonidnim vodama... Za veće grabljivice - soma i smuđa - pravio sam i glavinjare do 8 cm, težine i do 50 gr.

Silikonske glavinjare kače se za strunu preko žice na vrhu leđa a opterećenje je uvek u donjem delu. U stanju mirovanja (dok visi) njen položaj je skoro horizontalan. Kada se provlači kroz vodu, usled pritiska na vrh mamca, glava ide naniže pa varalica više nije u horizontali. Od jakih hidrostatičkih pritisaka po bokovima varalice dobijaju se jake vibracije. Glavinjare imaju po jednu, dve ili tri rupe za kačenje. Od mesta kačenja zavisi i njen rad. Kod silikonskih, domaći konstruktori određuju težinu opterećenja i ugao kačenja, i tako se dobija različit rad. U međuvremenu su se pojavile i domaće metalne glavinjare. Izuzetno dobro su se pokazale, a dovedene su do savršenstva. Jednu od njih sam testirao na Ebru u Španiji, prošle godine, i imao dobre ulove. U pitanju je Lav MD-ovi Trgeci. Stvaraju jaku vibraciju niske frekfencije, što izluđuje grabljivice. Zbog većih težina i hidrodinamičkih osobina, glavinjare seku i najjače brzake, virove i bukove kao nožem. Imaju vrlo malo ili nikakvo bočno zanošenje i lete daleko kao metak, pa se mogu pretražiti velike površine. Ni deblji najloni ili strune im ne smetaju (ne prave stomak). Pri vođenju se dobro kontrolišu, a različita mesta kačenja omogućuju vođenje u svim slojevima vode. Prednja rupa za kačenje daje najmanju amplitudu vibracija i pliće zaranjanje, zadnja rupa daje široko glavinjanje, jake vibracije i dublje zaranjanje. Većina glavinjara ima dve trokrake udice. Stare Čikade imale su trokrake udice usmerene unazad kako bi se smanjilo kačenje. Stari Gej Blejd je nudio kombinaciju trokrake (nazad) i dvokrake napred.

Mnogi majstori ubacuju i kapsule sa kuglicama, tako da postoje i zveckavi modeli koje su još atraktivniji grabljivicama kao što je som. Može se povlačiti kao bolesna ribica, kao plen koji panično beži, cimkati sa dna vertikalno i glisirati (za bucova, recimo). Tu je i valovito (diži-spuštaj) vođenje... Sve su to efikasni načini da se grabljivica isprovocira na napad. Ako nisu dobro konstruktivno rešene, glavinjare imaju samo jednu manu. Ulenje se tokom povlačenja pa ribolovac mora povremeno da cimne štapom, da bi je pokrenuo iz dremeža, kako bi pravilno zavibrirala.
Tibor Mesaroš - Toblerone

Vlada lo

Ima istine ali ima malo i resavske skole.
Prva glavinjara na Drinu je stigla dosta ranije. Jedan od prvenaca glavinjare je Bora sa modelom Borada. Najproslavljenija je silky ali u zadnje vreme astronomskom cenom opada njena potraznja vratoglavo.
Rapala glavinjara oblikom i kacanjem lici na klasicne silikonske glavinjare. Ali njena unutrasnjost i materijal dosta se razlikuje od klasicne glavinjare.
Najidealnija za mirne vodotoke je bas rapala tj taj tip glavinjara.
Metalne glavinjare su pocetkom 96 i 97 takodje bile atraktivne da bih pale u zaborav do pojavom domacih metalnih i busenjem rupa u saksi  :smiley:
Ja malo s brda sdola pisem ....osnova silikonske glavinjare je bila mladica da bih 98 mi sa donjeg toka poceli sve vise i vise da je koristimo za soma i bucova.
Glavinjara je tezak fizicki napor ako se baca duze. Otvaranje ledjnih lopatica prilikom 3-4 sata pecanja je normalna stvar. ....
Uz ovu tanku Galaminu glavinjaru -zelena sa crnim prugama ,  Galama i Drasko kopiraju oblik Sebile-glavinjare i po meni ubedljivo N1 za soma, bucova i klena. Po mom skromnom misljenju najbolja glavinjara na trzistu.
Nije za suvise brzu vodu ali u osrednjem toku fenomenalna zbog krupne vibracije.
Na slici Draskova glavinjara

Toblerone

Borada je yo-zuri morsku glavinjaru skinuo i tako je pocelo  ta izrada  u nasoj zemlji.....neznam koliko to ranije mislis da  je doslo kod tebe na drinu Vlado? Zaboravljas da su kod nas tek 81-2 god stigli silikonci  da se uopste i koriste kako u lovu smudja i stuke tako i kasnije izradama glavinjara  kao sto sam  i pomenuo u tekstu.....nove Draskove kopije Sebile nisam koristio....pa neznam...Ali Trgece  od Lav Md-a jesam i lovim dobro na njih kako ovde tako sam ih i krstio u spaniji kad sam bio :ok: Sve u svemu  glavinjare su varke koje znaju prevariti mnoge grabljivice....e sad kad bacate teske od 40-60 gr  ceo dan  :smiley: normalno da vam ne gine   bol u ledjima od nedelju dana.... :takoje: Mnoge fotke Pikeman nije postavio jer  nisam stigao da mu ih prosledim...ali nije ni potrebno dobro je i ovako.... :takoje:

Vlada lo

Spominje se 86 godina mislim koliko me secanje sluzi da su dosli sa Jocom da isprobaju novu varku i ulovili 6 ili 6 mladica.
A sto se tice metalnih tu kao i silikonske minijaturne izmene i puno dreke oko plagijata. S tim sto metalne jos uvek ne rade u kucnoj izradi.
A i silikonske velika vecina ne radi kako treba. Zato se ja i drzim 2 ili 3 proizvodjaca ostale zaobilazim. Ne bih imenovao ni pozitivne ni negativne radove jer sa tom pricom idemo u neke druge price.
pozzz Tibor Mesaroš sad  tek vidim tvoj podpis u prvi mah mi nije bilo jasno sa kim delim pisanije  smiley033 :thumbup:

Malo mi je bilo teško naučiti pravilno raditi sa glavinjarama i još nisam naučio kako da ih pravilno vodim(jer ih ne koristim dugo). Vidim da ima nekoliko načina vođenja,pravolinijsko (kao vobler) sa nešto tezom glavinjarom i dzigovanje,kao sa klasičnim silikoncima.
U svakom slučaju ono što sam shvatio pecajući sa njima,veoma je vazno pronaći odgovarajuću tezinu glavinjare(kao i u dzigovanju) !
Skoro sam imao lepih smuđeva na njih,a pecao sam na sledeći način. Dakle zabacivao sam nizvodno iz čamca,pun hitac,dubina 7-8m,sa glavinjarom od 25gr. Pustim da propadne do pola dubine,a zatim preklopim špulnu i sa zategnutom strunom čekam da dotakne dno,zatim malo brze odignem sa dna da bi proradila,prikupim višak strune i još malo je privučem mašinom i opet čekam da padne na dno. Udarci su bili u propadanju i ako tada glavinjara slabije radi. Takođe sam primetio da smuđ voli da udari kada glavinjara stane,momenat pre nego što ponovo počne da propada.
Mana silikonskih glavinjara je što traze nešto jači protok vode da bi pravilno radile,a i nađu svaku zakačkicu na dnu.

Toblerone

Pozdrav i tebi Vlado  smiley033 :thumbup: Da tu si u pravu i ja sam isprobao veliku vecinu i ne bih davao svoje misljenje ni ovako ni onako jer se ulazi duboko  u nesto novo....Koristim glavinjare od nekoliko  majstora  i zadovoljan sam sa njima...Naravno svako ima svog favorita i kod njih :takoje: metalne  su mi  legle  pomenute u tekstu  tako da sam i sa njima zadovoljan.... :takoje: prave  glavinjare kojima je olovno otezanje postavljeno pod  dobrim uglom  :ok: ,  rade ko singerice i  kad se povlace sporo  i u barama....

Vlada lo

Damjane kako mislis radi u propadanju. Glavinjara moze da se okrece baca malo bokovima dok propada ali to nema nikakve veze sa njenim radom. Smudj mozda tad reaguje na pokrete nepravilne i napada.
Mislim da je osnovna namena glavinjare vertikalno.
ja kad pecam na Drini bacam je pod uglom od 4 stepeni uzvodno. Zatim od uslova na vodi motam ka sebi ili joj dodajem zisku vrhom stapa. Ali nikad je ne pustam da ponovno padne na dno. Pokusavam uvek iznad dna da je vucem. Jer kod nas je problem male dubine u donjem toku Drine. Vecinom su mesta do 2m dubine. A na izbacaju od 70 i vise metara to moze biti problem jer je glavinjara suvise blizu dna a to znaci zakacki. Mada kidanja su neminovna i glavinjara je veoma potrosan materijal tako da uopste ne gledam u njenu sminku crtanje i slicno jer to je skoro nebitna osobina. Vise volim pravilan rad sa izrazenom vibracijom tj krupni rad

Vlado-Mislio sam da nema izrazenu vibraciju u propadanju,kao kada je vučemo na gore.
Koliko vidim iz tvog posta,ti vučeš glavinjaru kao vobler,što je i logično s'obzirom na dubinu.
A ja dzigujem sa njom kad pecam na većoj dubini,jer mi  povremeni kontakt sa dnom daje do znanja da je glavinjara uz dno,jer smuđ sada uglavnom  lovi  blizu dna.   smiley033

Vlada lo

Za smudja ne znam jer ga nema u Drini na zalost

Strika Muja

Provjereno je da određeni modeli glavinjara rade na stajaćoj i sporotekućoj vodi. Draško ima dosta modela i na one G2 smo lijepo lovili na Savskom jezeru, OD ostalih koje sam probao na stajaćicama  i lovio ribu su :
Galamine (ne znam koji model) isto na Adi ,
a i drugar moj Dulle pravi i na njegove smo isto lijepo pecali na jezeru.
Mrša (on ima neke od 14 grama koje su super lovile i štuku i bucova i smudja na vrlo, vrlo sporom i niskom Tamišu.
Neša Kopča - rade i nizvono kad ih vučeš a ne u stajaćici

Takođe evo prije ovog nevremena na Blagojine glavinjare je kolega Đole imao lijepe smudjeve na sporotekućoj vodi.

Za stajaćicu obično biram lakše modele, mada nekad ako je potreban dalek izbačaj i teže (pa ih džigujem jačim pokretima, ali love i na ravnomjerno vodjenje)

Vlada lo

Jedna mala ispravka. Ne mogu raditi isto od svih proizvodjaca  :tongue:
Razlika recimo izmedju Galame i Draska,musokija,Mrse,......je krupni rad kod  Galame.
recimo Kepa,Galama,Vida to su slicne glavinjare. Postoje dve podele na krupan i sitan rad.
Mada Drasko i Galama imaju istu sto ih je kopirala sebila  :lol: one rade krupno i za soma su  smiley033

Mrsina radi najsitnije moguce a soma "ubija" :takoje: :tongue:

Strika Muja

Moje mišljenje je da više - manje sve one rade (bilo sitno ili krupno) i da u raznim periodima privlače ribu nekad ove nekad one ( i razne ribe). I opet svi imamo svoja mišljenja i iskustva sa raznih voda. Iako sam možda sigurniji bio u glavinjare koje jače tresu, mislim da su više lovile ove sa sitnijom vibrom - a opet ni to ne mora da znači  :rolleyes: - majko šta sam ovjde napisao :) bolje koju "ilusstraciju"

Glavinjara "Dulle" 28 grama sa sitnijom vibracijom, na istom mjestu i som i smudj

pa i ovaj som na sličnom mjestu

ali na Mršu od 16 grama (isti ribolovac, maestro Sloba zvani Besni Fok iz Borče)

I evo Đoleta koji je nekoliko smuđeva imao na stajaćici na Blagojine Senker glavinjare

i ima mnogo primjera
Pozdrav Vukovima

Slavic.Blood

Poslala mi je tetka iz Amerike danas par komada da popunim kofreče, šta mislite za šta bi valjale ove, težine su 14 grama, a 10cm dužine sem one crvene koja je 5 g i 8cm i naravno sve imaju zvečke.

Ponekad provedem po celu noć u polu mraku, 'mesto da negde ločem!
Najlon, osmeh, olovo, udica nameštam pecaljke biće dubinac ubica!

Vlada lo

Djole je ulovio na pesa ? Bas cudno ......ima te glavinjare ............ok verujem