Razlike u ponašanju medju šaranima

Započeo orka, 28 Novembar 2012, 10:03:49

pauk

Upravo tako drugari, nisam hteo da me neko pogresno razume, naravno nista nema lose u tome sto
puno stranih reci usvajamo ali ako to radimo treba da to bude i tacno.

Spiegelkarpfen=Saran golac; Schuppenkarpfen= saran sa krljustima: Wildkarpfen=saran divljak ili vretenar
Kao sto i babusku zovemo karas izraz koji dolazi od reci "Karausche"

tonyboy

Samo da nadodam nekoliko riječi vezanih uz 13. stoljeće koje se uzima kao vrijeme kad su navodno šarani došli u naše vodotoke.
Na kajkavskom narječju za šarana se kaže KRAP, to je dijalekt Hrvatskog zagorja, čiji glavni grad je KRAPINA, smješten kraj rijeke KRAPINČICE, a koja je nekada davno bila izuzetno bogata KRAPOVIMA, pa su otud i ime dobili. Prvi pisani tragovi se spominju 1100 i neke, a rijeka i grad tj. naselje je postojalo puno prije. Toliko o šaranima uvezenim u 13. stoljeću.

A sad da se vratim na temu o razlikama u ponašanju šarana. Svaki, ali baš svaki dunavski vretenac mi je zakucao štap do vršne vodilice u vodu. Međutim, to nije slučaj kod ostalih šarana. Npr. špigler ( ćelavi ) mi peca kao babuška, oće-neće, vjerovatno se i sa babuškama kreće u jatu. Jer npr. dobijem babušku-dvije pa onda njega.

Ribnjičarski ljuskavi šaran opet otpeca drugačije, primi mamac i udicu usta, ali ne bježi kao dunavski vretenci, nego skroz polako ode u jednu stranu, bez panike, pa mu moram opalit kontru, kao i ćelavima.
Vretencima sa Dunava nikad ne lupam kontru, nego gledam da stignem ulovit štap, prije nego ga odnese za sobom.  smiley033

Karlo

Da..zaista..ispada da su ljudi sa kojima sam odrastao šarane divljake pogrešno nazivali špiglerima..valjda je onima preee nas šaran bio šaran pa povukli i naziv iz nemačkog jezika al'..dobro je ispravljati se pa ma kad da se to desi! :thumbup:
Evo slike koju sam obećao..kad sam bio mlađan lovac ja. Možda se ne vidi najjasnije (fotografija je prebačena u el. formu) pa..ovaj drugi sa leva je potpuno beo..albino, 9,5 kg..ulovljen krajem oktobra 1988, na ušću DTD-a u Dunav.

tonyboy

Prekrasne ribe u svakom slučaju, a šaran se stvarno razlikuje od ostalih. Pitanje je dali je stvarno albino, ili je možda takve boje zbog terena na kojem je obitavao ? KAd malo razmišljam  o ponašanju šarana, sjetim se da dunavski vretenci vole iskakati iz vode. To mi se u pravilu događa prvi dan kad obilnije nahranim ili jutro nakon prvog dana. Kao da na neki njima svojstven način, pozivaju druge na gozbu.
A ne sjećam se da sam vidio ćelavog ili debelog da iskaču.

specialized

dravski pecaros

Citat: tonyboy poslato 13 Mart 2015, 15:37:24

nebi se bas slozio majstore da ljuskaš i goli tako pecaju..na dravi sam ima jednog golača 9 kg i bome je tisko ko lud...nemoj te brkati šarane u stajačicama i rijekama..rijeke traže drukčiji pristup njihovim navikama...jedan čovijek je 14 kg golača uhvati na dravi kod ušča i kaže jedan od najborbenijih riba sto je uhvatio a bome ima pozamašnu svotu ulova šarana od 10 + kg
samo uz pametan ribolov cemo u buducnosti imati sta loviti..

Brzo se golaci i ljuskari u divljoj vodi prilagode, i posle nekog vremena posto jure hranu dobiju i malo kondicije verovatno :) Narocito oni tockasi ljuskari sto nisu bucmasti vec spljosteni ko bela ... Kazu mi matorci da su ih lovili na Savi i Dunavu i pre 30 god!!! Ja sam imao jednog tockasa pre 4-5 god. u novembru, i mislio sam da je duplo tezi dok ga nisam smirio i dovukao obali  (2.5 kg).  Vrlo je neobican po izgledu.
Nisu naivni tovljenici  na udici na Dunavu uopste, i nije isto kad ga vuces  na reviru i u reci...
Ali divljak je divljak i tu nema rasprave , ko krokodil se otima

Dravski,
ja sam pisao o uzimanju mamca, a ne o trajanju zamaranja. Pa dunavske vretence od 10+ kg spakujem u meredov za 3 minute.
Pišem iz svojeg iskustva kako prima mamac, i šta se dogodi nakon toga. Ćelave i ribnjičarske ljuskaše sam pecao na Bosutu, i borbenost im se povećava proporcionalno težini, ali ponašanje i uzimanje mamca im je različito. I o tome želim čuti malo više mišljenja.

Baš sam jesenas jedva izvadio jednog od 8 kg, dok sam ćorio u šatoru poslije ručka, on je primio udicu i polako prešao skroz na lijevo, jedno 30 metara. Slučajno sam bacio oko i vidio kako najlon polako putuje na drugu stranu. Na kraju, jedva sam ga spakovao u meredov.  Ono što mi golica maštu, je zašto se nije dao u paničan bijeg, a vukao je za sobom olovo, i nije se mogao otarasit udice ? Borba je trajala nekih 5 min. i tu nemam nikakvih primjedbi.

dravski pecaros

nisi me shvati..ja ti želim sam reci da od vode do vode drukcije ponašaju..u dravi su svi šarani jako borbeni i način uzimanja mamca jim je skorom isti..žestoklo kreču cim osijete otpor..taka iskustva imam i na karašici samo sto su šarani znatno manji 2-3 kg pa nema neke pretjerane borbe...prije 3 godine sam pecao na dravi krš stegnuta kocnica do kraja..silka ima koliko je i stap dugačak tu je lom i ludnica koji god uzme šaran jel nema manevra da lagano nosi...vidim po slikama ti pecas šarana di ima prostora 20-30 metara i drukcije je nego kad pecaš na dužinu štapa jel jedino je tako moguće... smiley033
samo uz pametan ribolov cemo u buducnosti imati sta loviti..

Mozda ima razlike i u mamcu koji je na dlaci-udici. Ono sto sam primetio je da boilu Hot demon tako divljacki uzima i zakucava stap kao niti jednu drugu. A ponekad bude i mali od 2-3kg a zavari ko onaj od 10+, bude tu i golaca i ljuskara...

ellesar

Jeste videli na onim podvodnim snimcima kako uzima boile? Kad je sam, brate gustira je pola sata, unutra - van. A kad ih ima par, koji se muvaju i probavaju, izgubi svaki oprez i odjednom samo zgrabi i beži....turbo pogon. Mislim da je to ono zakucavanje štapa do prve karike :cheesy: stra` ga da će ostat` gladan :lol:
I have come here too chew bubble gum and kick ass!!!
And i`m all out off bubble gum :) !!!!

ellesar: Dobar zakljucak
Gledao svasta , al' mi nije palo na pamet da se ponasa ko ker u coporu  kad mazne kosku . Verovatno ima tu istine, kad razmislim ...

Karlo

Da ovo je dobro sto kažete..kad je Ellesar napisao post, podseti me kako moja mačka i pas uzimaju hranu. Činije su u dvorištu..na po metra jedna od druge. Obično ona prva oseti da im nosim provijant i..ako njega nema stane da lapće supicu..laagano, pa pređe na meso i ..ne odvaja se od ćase. E..a kad je i on tu..munjevito ćapi komad mesa i brisne. Sam' ne mislim da je to stra'..već pre neki instikt jer i on..kad je saam klopa iz činije a ali ona priđe, mazne kosku i ide u osamu!

srdjo_

Ima puno zanimljivosti, smatram da su nekad oni opasni potezi kad saran uzima u prolazu. Ovo se iskljucivo odnosi na divlju vodu. Nekad je toliko obazriv da obilazi mamac i ispituje ga desetak minuta. Ima sad milion teorija sto nece da uzme posteno, ... nije gladan, predebeo predvez, krut stap, neodgovarajuci mamac,.... ali treba samo vise prakse i manje tastature  :thumbup:
Bistro!!

tonac

Kolege sa divlje vode da li je vama pravilo da kad upecate jednog sarana, par sati bude zatisje? Meni se mozda samo 2 puta desilo da nalecu u kratkom vremenskom roku... obicno bude par sati tisine