Vrhovi i njihova primena (koji i na kojim vodama)

Započeo Radza, 21 Mart 2012, 20:05:22

Nisu me nasamarili, izmlatao sam Žeksovog spajdera pre nego što sam naručio. Na prvu sam video da se radi "čudovištu" jer sam neposredno pre toga držao i mlatao Mihinu 100gramsku Tektru za koju verujem da je realno obeležena (ne bi bilo lepo da se laže oko kvalitetnog, brendiranog štapa od preko 200e) i koja je prilično nežnija od Spajdera. I još odgledao klpove na Ju tjubu gde se na šaranu od 10ak kg štap maltene savija manje nego klasičan šaranski parabolik.Pa rekao sam ti, neću da lovim kesegice, nego ispred kuće da u"mestu" (stalno pecanje i hranjenje na istom mestu celu sezonu) dovučem šarana divljaka. I trebaju mi 2 baš jaka štapa. DG za dužu, a BS za kraću distancu.
Ovakve teme su na varaličarskom delu apsolvirane odavno, a ovde je trebalo da ja napišem i verovatno neku glupost ( ono što je zakon za varaličarski štap uopšte ne mora biti vezano za Fider), da bi počelo da se piše šta, kako, zašto...Jednostavno neke stvari su ovde napisane kao dogme i prihvaćene bez objašnjenja. Karbonski za reku, a fiberglas za mirniju vodu - zato što je karbon krući, to je opšteprihvaćeno pravilo, da bi Miha tek sad postavio  ovo što i ja pričam. Nije za reku karbonski zato što je karbon krući, nego zato što od karbona može da se napravi mnogo jači, a da se uklopi u štap. Fiberglas do 2oz, a karbon i preko 6oz. Ali karbonski i fiberglas od 2oz će se isto savijati, jer se u startu TB isto izračunava. Baš kako sam napisao -preko opterećenja potrebnog da savije štap pod uglom od 90st.
Opet pravilo varaličarskog štapa, pa neka me neko demantuje ako nije primenjivo ovde. Pekson, trebalo bi da je deklarisana težina vrha optimalna bacačka vrednost. Savijajući moje fider štapove primetio sam da je samo  sa najjačim vrhom potpuno pravilna parabola savijanja. Znači štap je pravljen da mu najjači vrh bude optimalan, a ostali su da poboljšaju indikaciju u lakšim uslovima. Na varaličarskom štapu optimalna bacačka težina (ili radna nosivost) je po pravilu srednja vrednost datog raspona ako je štap realno deklarisan. Primenjeno na fider - primetio sam da je najjači vrh uglavnom manje deklarisan od gornje bacačke težine. Tvoj (i moj) DG team f s je deklarisan 40-120. Srednja vrednost 80gr! Upravo oko 3oz, na koliko je deklarisan najjači vrh. Iz toga mogu da zaključim da je to optimalna težina koju će štap u idealnoj  proporciji daleko i precizno izbaciti. Kao i kod varaličarskog, gornja granica raspona je težina koju će štap bezbedno izbaciti, ali više ne toliko daleko i precizno. Iz toga zaključujem da je zaista deklaracija vrha - optimalna težina koju vrh izbacuje, a ne maksimalna. Ako grešim, samo napred, da prekratimo zimu.

Mislim da se neće isto savijati fiberglas vrh od 2 oz-a i karbonski od 2 oz-a..Zašto? Pa zato što su u pitanju različiti materijali..Deklarisana snaga može biti ista,ali način savijanja ne..

Recimo da je prolece u pitanju i vrhovi su minimalno zategnuti obzirom da pecamo na 0,16mm i hranilicu od 15gr.

Ako duva jak vetar i na dva ista stapa imamo vrhove od 1oza, s tim da je jedan stakleni a drugi karbonski, ima li tu neke razlike?

Mišo , Rusi kažu da ima razlike  :cool: Ako je 1 oz fiberglas za mirno vreme , ondak je 1 oz karbon za vetar, ili 1,5 fiberglass ili 1,5 karbon , sve zavisi koliko ti duva  :cheesy:
Tačno sam znao da će Feedernezi o crnom jadu zabaviti fideraše  :lol: Ljudi više ne znaju ni šta pecaju ni sa čim  :rolleyes: Šta ti je školovan varaličar  smiley033 :tongue: :cheesy: :cheesy: :cheesy:

Ibanezi to dobro razume i već je objasnio.
Dva štapa pa i dva vrha iste snage i akcije će se potpuno isto savijati pod istim opterećenjem. Bez obzira od čega i kako su napravljeni. To su statičke karakteristike , ali ako su ta dva štapa izrađena od različitih materijala, različitim trehnologijama, unakrsnim slaganjem vlakana, raznim vrstama i količinama smoola ...itd,   imaće i različite dinamičke karakteristike.
Dinamičke karakteristike podrazumevaju kako se štapovi odnosno vrhovi ponašaju kod naglog rasterećenja. Kako pri tom osciluju i koliko brzo zauazimaju mirni položaj i sve što praktično proističe iz ovoga.

Druga stvar je što u označavanju štapova vlada blagi haos, pa se zbog toga dva isto označena štapa različito ponašaju. Tu leka nema. Jedino eksperiment u praksi. Ali i tu ima problema jer ne postoji usvojena objektivna metoda za određivanje karakteristika pa se sve svodi na subjektivne ocene koje su prilično klimave. Stvar su ličnog ukusa pojedinca.

Pa dobro, gde si bre Slob  smiley033 ... već sam se zabrinuo  :cheesy:
Citat: ibanezi poslato 25 Januar 2017, 10:24:00

Pošto je tema vrhovi i njihova primena na kojoj vodi, a ti izjavio da čekaš šarane divljake kod sebe na Savi - može jedno pitanjce?
Ako objašnjavaš ovde tb kvivera ili koliko može podneti opterećenje , zašto ja stičem utisak da ti sam nemaš poverenja u ono što je napisano na kviveru ili blanku? Sam si izjavio da si uzeo "čudovišta"  :wink: Koliki misliš da šarani divljaci rastu u tvom delu Save ? :cool: Sam si rekao da je Tektra realno obeležen štap i da si gledao  na jutjubu da diže šarane od + 10 kg. Ako ti to nije dosta , imaš video i na Vučijem Carp Kupu, gde tvoj kolega, takođe školovani varaličar, zamara i diže šarana od 13 kg za 13 min realno označenim 100-gramcem i vrhom od 2 oz-a.Mislim,može to, ako znaš  :cheesy: Zbog čega ondak tako jaki štapovi i vrhovi i tolike tb. ? Ad Fines ti je na jednom mestu lepo rekao :" Varaličar koji zna da sondira teren i fider u rukama , može biti ubitačna kombinacija."  :takoje: Ali ti si brljiv, ne slušaš šta drugi govore  :cheesy: Nekako stičem utisak da ti još uvek izmiče ključna razlika između fidera i dubinke  :wink: Ja sam jednom napisao da je fider laka dubinka i fideraši su me (sa pravom) napičili  :takoje: Ti si još na teškoj dubinki  :wink: :bye:

smiley194 c c c . . . i kako da ostanem a da ne budem antiprotivan  :lol:
Postoji vrlo osnovano razmišljanje o kviverima koje se zasniva na tvrdnji da - kviver zanemarljivo malo utiče na bacačke karakteristike tj u zabačajima! Pa ga kao takvog i ne treba razmatrati jer je blank taj koji izbacuje a kviver je samo indikator trzajeva  :takoje: Pogledajte gomilu video snimaka gde se jasno vidi da pri zabačaju blank pravi neku parabolu (krivu savijanja pod opterećenjem) a kviver se opruži u liniji osnovnog najlona/strune i jedino gde on učestvuje u zabačaju jeste njegova najdeblja 1/5 dužine koja viri iz blanka. Upravo to i dozvoljava da uz pravilnu tehniku zabacivanja (da se ne dovodi štap u tzv mrtav ugao) i Lajt kviverom može slobodno zabacivati teret koji je u gornjoj granici opterećenja štapa koji se koristi.
Što se tiče osetljivosti samih kvivera, bili oni od fiberglasa ili karbonski, ona velikom većinom zavisi od dužine samog kvivera tj konusa koji obrazuje prečnik u osnovi kvivera sa prečnikom vrha kvivera na zadatoj dužini. Tako postoje kviveri kod nekih štapova gde je najjači najkraći, srednji srednji a najslabiji najduži a svi od istog materijala.
Razlike u ponašanju fiberglas kvivera i karbonskog kvivera su najviše u obliku krive koju pod opterećenjem prave, pa tako fiberglas kviveri npr od 1oz će se ''motati'' prvom četvrtinom svoje dužine gledano od vršnje karike a karbonski kviver od 1oz u startu počinje da ''radi'' polovinom svoje dužine. Osim toga vreme ''smirivanja'' vrha štapa je kod fiberglasa prilično duže nego kod karbonskog što ovim drugim daje očiglednu prednost pri pecanju po vetru ili talasima, ali zato u uslovima ''mirne vode'' na fiberglasu od 1oz se mogu jasno uočiti i najoprezniji trzajevi u odnosu na karbon.

Eto, rečit čovek objasni problematiku,bravo Milanče...
Vetar sam zaboravio da napomenem iako sam svestan te činjenice,svestan sam i toga da sam lenja buba koja na fideranje ide sa sve nameštenim sistemom i nikada ne nosim sa sobom rezervne vrhove...Nosim minimum 2 fidera a u 90 % situacija pecam na jedan.Čak i to nisam radio dok mi se na pecanju pre 3 godine nije pokvarila mašinica a riba jela fantastično.

2Vuka, nisam gramatički dobro objasnio. Smatram da je Tektra realno obeleženi 100gramac!!! Ali na JU tjubu sam gledao kako Blek spajder lovi Šarane divljake od 10kg, na divljoj reci.  Ne Tektru!Ti si na komercijali Tektrom lovio pitomog 100x hvatanog i puštanog šarana pa te ne računam uopšte :lol: Milanče divan post iliti početak rasprave sa tvoje strane. Upravo ono što sam hteo. Nekoliko godina postoji ova tema i niko od majstora ne htede da napiše ništa, a kad je varaličar počeo da "filozofira" eto i Milana, i Dragana, Mihe i Miše i Peksona i....osvedočenih majstora fidera da napišu nešto pametno i da nešto naučimo konačno!

Bas lepa temica za razbibrigu  :thumbup:
Evo jos malo nekih crvica ...

Bas htedoh da kazem da je jedno deklarisana velicina za vrh, a drugo realna slika ponasanja istog u razlicitim uslovima i na razl. stapovima .
Indikacija je sustina fiberglas i karbonskog vrha a ostalo zavisi dosta i od stapa.
Totalno je nebitno sta pise uvek na oznakama , vec kako se ponasa taj vrh i sam stap sa istim.
Namena stapa i taj  gore spomenuti "optimum" bacanja su u bliskoj vezi , samo ako ga koristis za daljinu koja je u skladu sa odredjenom duzinom stapa, a vrh svakako moras da prilagodjavas zatecenim uslovima i zeljenoj indikaciji.
Znaci opet "indikacija" u kontekstu vrha  , i potpuno se slazem sa Milancetom da ne utice previse na bacanje ...ali da dodam samo  ispod odredjenih daljina!

Mozes da uzmes deklarisan vrh 3oz od karbona,  i da naspram karbonskog  2oz sa drugog stapa bude tolika razlika, da odustanes od citanja karakteristika. Nije sve u vrhu naravno !.
Drugo,  tu su spomenute  duzine vrhova koje se razlikuju od stapa do stapa za neki (cm) , i naravno duzine ostatka stapa koje mogu da uticu i na debljinu precnika vrha istih oznaka (prate suzenje blanka),  i konacno slazemo se svi  sam materijal.

Za primer je bas spominjana Tectra 3.6 /50-100g koju je drzao Ibanezi , i koja ima najdeblji vrh svega 2oz za teskas!
Sta to znaci, da ne bacam preko 60g ? Ma vazi ! :ok: :lol:
E tu sad bezimo od onog pefiksa "ugodnog" bacanja jer meni je apsolutno ugodno i ne zanima me sta pise na vrhu, znam sta moze i sta mi omogucava isti uz dobru indikaciju!  Vrh na T. od  2oz je ostar, ne savija se na otpor vode mnogo, a na ribi brzo pobegne u idealnu krivinu i prenosi ostatku stapa opterecenje za uzivanje i na sam pogled. Jos kad pomenes onu tezinu od samo  185g stapa , dobijas totalno blesav osecaj u paketu, a ribu u zglobu osetis vrlo brzo pa bildujes adrenalin na pristojan nivo .  :tongue:
Sa istim lete hranilice i od 70g pune hrane kako hoces i to  prilicno precizno,samo je realno da sa hranilicom 50g + hranom se ponasa ko snajper ali do 50m .Za TO je i namenjen taj štap u kombinaciji sa vrhom i sa duzinom 3.6 !
Ovo za duzinu stapa isticem kao vrlo bitan detalj od kog vecina nas voli da odstupi na reci iz nama bitnih i objektivnih razloga ! smiley037
E sad, sa tih 50g+ hrana imamo skoro 100g (zavisi od zapremine hranilice) pa onda ispade da mu "optimalna" tezina bacanja sa 2oz vrhom blize ide gornjoj deklarisanoj tezini bacanja na spomenutom stapu,  jer je koncipiran za  brzu vodu (a na njoj ne pecas sa 20g+ hrana) , i namena mu je za duzine do 50m da dobijes taj "snajper osecaj" i rasterecen vrh!
Onda pazi sad paradoks,  uzmes drugu Tectru od 3.9 /50-100g sa istom oznakom vrha od 2oz i vidis da to blage veze nema sa zivotom kao malopre opisano.  Sa 3.9 ocekujes da ce da mu doda jos duse na gore opisanu optimalnu tezinu bacanja kao kod nekih stapova,  kad ono medjutim!  Motka u najavi za 80g+   'ladno,  i bliza nekom 120-gramcu po karakteristikama  jer je deblji i blank i sam vrh od 2 oz.
Sta sad da overim kao istinu ?
Znaci za tu daljinu do 50m , ova dva stapa su nebo i zemlja sa istom oznakom vrha !
Drugacije se ponasaju , imas potpuno drugi osecaj, a pise isto 50-100g i stavili smo isti vrh 2oz !
Indikacija je jedino SLICNA (nije cak ni ista) sve ostalo obrisite ! √

Onda predjes na drugi model stapa u istim uslovima,  i sve to dobijes ali tek sa vrhom 3oz !
Primer recimo Nitro Tubertini u duzini 3.6 i 3.9 ima skroz obrnutu pricu od Tectre u korist 3,9 duzine ( isto nebo i zemlja) . Pa nadalje Precission serije razlicitih proizvodjaca imaju ludilo u razlikama u istoj seriji, itd. Ono sto im ispadne slično iz iste serije ,kod istih oznaka vrhova i na različitoj dužini stapova je samo INDIKACIJA (rekoh samo slicno).

Da zakljucim iz moje perspektive, vrhovi se definitivno razlikuju od stapa do stapa , pa cak i u istoj seriji istog proizvodjaca za stapove razl. duzina, bez obzira sto su oznake identicne i isti je materijal !
NE OBAZIREM SE NA NJIH toliko u brojcanim oznakama, koliko na ono sta mogu da urade da mi zadovolje dobru i rasterecenu indikaciju i precizan zabacaj.

Sablon i ugodjaj sebi pravimo SAMI  sa uslovima i osecajem koji nama odgovaraju,  a ne opterecujem se matematikom i proracunima sa napisanim oznakama na vrhu !  Ja trazim ponasanje i indikaciju sa vrhom koji zelim i moze da mi omoguci, a da li je 1 ili 3 oz to zavisi od mnogo navedenih faktora u paketu sa samim stapom! Nikako drugacije... :no: :lol:

I postujem sto neko voli kiflu , to je cisto njegov ugodjaj i njegova stvar...a da ne spominjem sto raznim trikovima i polozajem stapa mozes da utices na rasterecenje i pobegnes od sablona! smiley037

PS.Navodio sam karakteristike vrhova i utiske za stapove koji imaju ostrinu koja meni odgovaraju za brzu vodu!

mirza22

Pozdrav svima, treba mi mala pomoc.
Kao pocetnik u feeder ribolovu kupio sam prvi stap okuma g force feeder 360, na stapu je naznaceno samo da je medium akcije i takodjer na oba vrha nema nikakvih oznaka. Prodavac mi kaze da zeleni vrh baca do 80gr a crveni do 100gr. Ja sam pokusavao izmjeriti tako sto sam dodavao tezinu dok se vrh ne bi savio blizu 90stepeni i zeleni i jeste do 80gr ali crveni mi se vec na 50gr savija blizu 90stepeni, pecao sam sa oba vrha zeleni izbacuje hranilicu od 50gr plus hrana bez problema izuzetno fino i precizno dok sa crvenim sa 20gr hranilicom i hranom imam problem sa preciznoscu i daljinom zabacaja ali je dosta dobra detekcija vide se dosta sitni grizovi ali imam i dosta promasaja. Pecam iskljucivo na jezeru tako da mi ovi vrhovi od fiberglasa odgovaraju za pocetak. Zanima me ima li iko isti stap da mi kaze svoja iskustva. Da li je moguće da oba vrha kada uzmem kao na slikama za vrsnu kariku izmedju dva prsta crveni koji je dosta vise savijen dok je zeleni gotovo skroz ispravljen, crveni ima vecinu tezinu bacanja ? Primjetio sam da crveni vrh ima jace tijelo od zelenog dosta se teze savija ali zato sam vrh je dosta meksi i tanji. Takodjer crveni je i par centimetara kraci od zelenog. Zanima me vase misljenje o ovome. Hvala unaprijed.

Sent from my ALE-L21 using Tapatalk

Po ovome sto si napisao crveni vrh je osetljiviji i manje tezine bacanja pa ga shodno tome i koristi...

mirza22

Hvala vam na odgovorima vidio sam i sliku ranije takodjer i prema tome sam se i vodio, medjutim u medjuvremenu sam jos testirao vrhove tako sto sam provukao monofil kroz sve vodilice i kacio razne tezine da vidim kako i koliko se koji vrh savija, zeleni ima oblik kifle pri opterecenju i po mojim mjerenjima 80gr hranilica je krajnja granica dok se kod crvenog pod tezinom od 100gr samo crveni dio tj sami vrh savija do blizu 90stepeni a ostatak je tek blago povijen. Ovo mi nista ne djeluje logicno, da bi na jaci vrh stavili tanji vrsni dio. Mislim da cu ubrzo mjenjati stap jer sam se zaljubio u feeder nacin ribolova. Ako iko ima nesto da doda na ovo hvala unaprijed.

Sent from my ALE-L21 using Tapatalk

Procitano i toliko su sve zakomplikovali da covek ni sam nije siguran kad i koji vrh koristiti.Kupljen neki dan 130 gr 3,3 m sa tri vrha(nije na njima obelezeno koliko cega ) a to znaci da sa crvenim naj jacim vrhom moza da nosi hranilicu 60 g + hrana i nista vise, srednji do 40 gr + hrana,  light 30 + hrana.Sigurno gresim.