Mrena i keder

Započeo jamal, 01 Jul 2020, 17:33:38

Mrena I keder
Vecina iskusnih mrenarosa zna da je mrena svastojed I da ce ako joj se ukaze prilika rado pojesti omanju ribicu ali se isto tako ribolovci retko odlucuju za ovakvo pecanje jer je ono uglavnom jos uvek nepoznanica kod nas!
Mnogo puta mrena zna iznenaditi kolege varalicare koji trazeci klena,soma ili bucova uglavnom na voblere I glavinjare u brzacima ,upecaju bas velike mrene, sto je jos jedan dokaz da ce nasa kraljica napasti ribicu kad god ima priliku.
Zeleo bih da svim kolegama mrenarosima u ovom textu prenesem svoje iskustvo kroz koje sam se uverio da mrena od druge polovine avgusta pocinje toliko aktivno da jede kedera da se jako uspesno moze loviti na njega.

Pa da krenemo.
Pre nekoliko godina posecivao sam jedan kanjon, kamenjar na J. moravi ucestalo u potrazi za mrenom a posebno u nocnom periodu.
Ovo mesto je bilo specificno jer je sama reka bila okruzena brdima(kanjon) I drvecem koja su se bila nadvila nad vodom , koja su pravili ribama izuzetan zaklon I osecaj sigurnosti.Dodajuci I da je sama reka u tom delu prolazila kroz tesnac duzine od stotinak metara,bila dosta brza, I da je bila prepuna ogromnih stena koje su virile iz vode bilo je nesumnjivo da je u ovom delu reke mnogo mrena naslo utociste .
Jedna strana reke u tom delu je bila pristupacnija I plica ,pa se je moglo po malom vodostaju odskakutati do sredine reke po stenama I sesti na jednu ogromnu stenu na sred reke.
Na toj steni sam ja ponajvise I provodio svoje vreme cekajuci udarac neke od kraljice brzaka.
Elem jedne noci ,nekih sat vremena nakon mraka, cekajuci na udarac ,primetio sam da nedaleko od mene gomilu raubovanja I iskakanja malih ribica iz vode .
Prva pomisao koja mi je prosla kroz glavu je bila da su to bucovi koji jure kedera koji je izaso u plicak kako bi se spasio .
Medjutim ta raubovanja I iskakanja su postala toliko ucestala da sam kasnije pomislio ...Ma koliko ovde ima bucova kad moze ovoliko da juri.Ovde se radi o stotinama !
Hmmm... nesto ovde nije u redu pomislih se.
Upalim ja lampu na glavi pogledam oko stene na kojoj sedim na stotine malih ribica koje uopste ne beze!
Kao da su znale da je tu oko mene najbezbednije pa se tu I skupile.Medjutim kako sam ja svremena na vreme po malo mrdao,grabljivice u ovom slucaju nisu prilazile do mene I raubovanja su se desava uglavnom na nekoj odredjenoj daljini tako da uospte nisam ni mogao da uocim o kojim se ribama radi.
Medjutim toliko me je zaintigriralo sta moze u tolikom broju da juri kedere da sam resio da prilegnem na stenu ,pritajim se I ne mrdam kako bi mozda na prepad upalio lampu I video o cemu se radi.
I tako vam ja zalegnem na stenu ,cutim ne mrdam, ma cini mi se I ne disem .
Minut dva pet deset I eto ih .Krenulo je...blup blup ...blupblup..blup..levo desbno napred nazad...blup blup!!!!
Pocelo je da kuva oko mene keder skace maltene na stenu zele da se popnu kako bi se spasili...
A ja spreman kao zapeta puska ..pomislih se..uh kad bi samo uspeo da vidim sta toliko juri ,umrecu cini mi se a necu saznati....
Pljas ja lampu,kad pogledam uplasih se a imao sam sta i da vdim ....desetine  ako ne I stotine mrena od manjih pa do najvecih, skupile se I jure kedera kao da su bucovi ili somovi...
U sekudni sve pobegose u dubini a ja prokomentarisah na glas !
A tu smo dakle...ruckamo ribice za veceru aaa?
Pa nije ni cudo sto vam se moji mamci ne svidjaju kad imate mesa koliko vam se oce!

I tako kolege ovakve slicne situacije sam doziveo jos mnogo puta nocu na vodi.
Ali nisam se dao zavarati da se radi o bucovima,somovima ili klenovima.
Od tog trenutka sam shvatio da nasa kraljica ponajvise voli da jede meso I da ce u periodu u kome ima dosta malih ribica najsladje I najradje pojesti mali slatki mesnati zalogaj prece nego li ista drugo !
Pa tako pojedine mrene koje su nazalost zavrsile u paprikasu ili u relni su samo potvrdile sve ovo jer su mnoge od njih imale male kedere ,uglavnom uklije u stomaku.
Interesantno je da su pojedini komadi imale po desetanije malih kedrecica sto samo govori da ga ciljno jedu ako ga ima u dovoljnoj kolicini.
Da napomenem da kederi koje sam nalazio u stomaku mrene a i one koje su uglavnom jurile nisu prelazili duzinu od nekih 5 cm.Sto znaci to su uglavnom bili sitni i tanji kedercici koje je ona bila su stanju da proguta.Verovatno da bi veci komadi progutali i veceg kedera ali tako komadi od 1 do 3 kilograma najradje ocigledno jedu tog sitinijeg.

Inace pecanje mrene na kedera se moze praktikovati kako fider(kad se stavi olovo zovu ga ledger za naucnike) stapom,lakom dubinkom isto tako nekim malo jacim bolonjesom.

Kod pecanja dubinskom metodom najbolje je koristti klasican paternoster(a sta bi drugo) jer ovaj sistem prezentuje najprirodnije kedera na udici, dok kod pecanja na plovak neki standardan sistem sa olovnom suzom i malo vecim i zdepastijim  plovkom zbog plovnosti.
Jako bitna stvar je da se pri pecanju mrene na kedera ,keder mamci dubinskom mettodom za vrh usta dok se kod pecanja na plovak mamci standardno ispod ledjnog peraja.

Kod pecanja na plovak pozeljno je staviti predvez najmanje 50 cm i gde struktura dna to dozvoljava vuci lagano vas sistem po samom dnu.
U toplijem delu godine baca se u sami buk i ulaz u vir,odnosno gde je voda najaaca u samoj matici dok kako ide zahladjenje pozeljno je spustati se nize ka sredini vira i na taj nacin pratiti pomeranje i riba.

Pecati na kedera je moguce od pojavljivanja prvih malih ribica pocetkom leta pa sve do zahladjenja kada se mrena a i ostala riba grupise te ucestalo napadaju isto tako grupisanog kedera.Pozeljno [primeniti neki mobilniji pristup sa jako malo opreme.sve sto vam je potrebno je mala kantica sa kederima,jedan stap i stolica ili pak naci neki dobar i proveren vir gde znate da dosta mrena obitava i koncetrisati se samo na lov.
Ovakvom metodom i pristupom se jako lepo lovi i krupan klen,bucov pa i imao sam prilike i da dobijem i lepe somove na ovako male kedere.
Jednom prilikom sam cak uspeo da ulovim par krupnih skobalja sto samo govori u prilog da ce malu ribicu sva riba pojesti.

Zamolio bih kolegu dva vuka da ukaze na sve gramaticke i pravopisne greske kako bi tekst bio razumljiviji i za pismenije kolege.

Bistro  smiley033 :bye:

Zanimljivo. Aj` ono na dnu sam još i očekivao ( jednu sam na tvistera dobio ).
Ali da se tako čoporativno podignu i po površini love, ne bih nikad rekao, da hoće.

Male kedere cilja ne samo zbog gutanja nego i činjenice da je nevješta veće uhvatiti, pa u startu odustane. A ne može joj se jer ipak nije građena ( prvenstveno usta, ne samo u smislu veličine, nego više ( moguće ) funkcije  ), kao grabljivica.

Čudi me da je ne dobijaju i na filet, za smuđa, kada je već tako.

Germina

Bravo na tekstu jamal  smiley033 Ja sam još kao klinac varaličareći klena malenim Mepps leptirima primetio da ih mrena napada i to najčešće na relativno plitkim brzacima sa jakim protokom. Ako su takva mesta ''prošarana'' i nešto dubljim kanalima i krupnim stenjem po njihovom obodu verovatnoća da se ulove i poveći komadi je bila i veća. Vremenom mi je varaličarenje mrene postalo daleko atraktivnije od klena jer je ona izuzetan i snažan borac  a top periodi su bili početkom leta i posle preobraženja kada voda počinje da se hladi...tada su padali i najkrupniji komadi.
Kada se potrefi mesto i kada je mrena aktivna za veoma kratko vreme se može uloviti po nekoliko komada identične veličine jer su iz istog generacijskog jata...vobleri koje sam koristio su bili minijaturni oko 3cm ali i specijalno pravljeni od majstora iz Čačka sa žicom celom kroz telo ,nešto teži za njihovu veličinu i veoma stabilni u jakoj struji ili sam pak koristio Ružno Pače u manjim veličinama. Često su mi na takvim lokacijama tokom velikih vrućina u sumrak udarali i somovi pa ni njih nije bilo lako uspešno izmoriti u jakoj struji sa sitnim trokama i monofilom 0.22-0.25mm ali je to naravno bila neizvesnost koja je davala veliku draž takvom stilu varaličarenja ..najveći je imao oko 10kg na pače No.3 i falio je samo još pokret čeljustima da mi razvali još jedan preostali krak na trokrakicama.
Na Savi kod Šapca je bilo poprilično popularno varaličarenje mrene samo što je zbog velike dubine korišćeno i dodatno otežanje iznad varalica...pamtim to vreme i po fotografijama ''majstora'' koje bi danas izgledale skandalozno jer je na njima ovekonečovečen sa preko 50 ( pedeset) ulovljenih mrena .
Najneobičniji ulov mrene koji sam imao je bio primerak od oko 3kg koji regularno zagrizao žabu ponuđenu prvenstveno klenu a varaličarenje mrene mi je iskreno daleko uzbudljivije nego varaličarenje soma  smiley033

matori

Najkrupniju mrenu sam upecao pre više od 40 god. na Drini naravno, pecali moj najbolji drug (sada kum) skobalja na mamac, kako ga mi zovemo ili džak napunjen hlebom , anker ili kako već...Radila riba odlično,svaki prolaz plovka uzimanje,čuvarke pune a svremena na vreme raubovanje krupne grabljivice na linijni pecanja, mladica konstatujemo kao vrli stručnjaci. Drugar u jednom zabačaju upeca mrenče nekih 200,250gr i htede da je pusti ali mu rekoh da je stavi u čuvarku, da probam nešto .U rancu sam pored svakojakih drangulija i potrebnih i nepotrebnih imao najlon sećam se da je bio kornjača, možda 0,50mm ne više od 15 m ostalo na kalemu. Da ne davim, improvizujem nekakav stručić, kamen na kraju iznad vežem trokraku na predvezu od istog najlona i okačim tu njegovu mrenicu za leđa, zagazim do grudi u ledenu reku i spustim je uzvodno od mesta na kome smo pecali da nam ne smeta, drugi kraj umotam i zaglavim za vrbovu granu,gibač. Smeje se on  ja se smrzao, maj mesec, Drina kao zmija, još ne stigoh ni da se obučem do kraja kad me klepi ona vrbova grana preko leđa, i savi se do vode, dohvatim najlon i na o ruk izbacim mrenu kanibala od 4,5 kg usput mi najlon dobro iseče dva prsta ali ko mari...
Inače najveću mrena koju sam video u živo je 9+kg, uhvaćena na kedera ciljao se som, kod Ribarskog doma (koga odavno nema) u Borini blizu M.Zvornika.
Ne sjakti sve što je od zlata žarom, ni sve lutalice nisu izgubljene.

Ta od devet kila bi možda uspjela, progutati skobalja od 80 grama, a da se ne udavi.

matori

Da mrena ima slabe čeljusti i lako se zagrcne.
Ne sjakti sve što je od zlata žarom, ni sve lutalice nisu izgubljene.

Do skora je imao snimak na ytubu gde je zabelezeno bilo kako mrena kupi kedera maltene sa povrsine .Pokusao sam da ga nadjem ali nisam uspeo na zalost.Cim ga budem nasao postavicu ga da ga vidite.
Tako da bez obzira kakva joj je fizionomija snaci ce se ona kad je gladna.Mnogo ljudi ne zna da se i ona cesto okrece ko skobalj kad se hrani na stranu ali iz malo drugacijeg razloga.Isto to radi i kad juri kedra.
Inace moja iskustva za varalicarenje mrene su identicna kao i kod kolege Germine ....
Pocev od mesta pa do varalica koje se koriste za pecanje mrene.Kao klinac pocetkom 90  sam dobio dva mala ruzna paceta.
Plavo i zlatno.To je bila radost neopisiva.Sta su ti nalovili klenova i mrena to je bilo cudo jedno.
Ja i nisam vidjao da mi jure voblere ali neki od mojih drugova su mi pricali da su vidjali ogromne mrene ako prate vobler.
Hvala matori sto si podeli i svoje iskustvo.Jako zanimljivo .
Bice ovo interesantna tema koliko vidim .Nadam se da ce se javiti  jos kolega da ispricaju i svoja iskustva.

Germina

Iz mog i iskustva Čačana koji su bili velemajstori za mrenu najviše je volela BG (black-gold) boju pačeta  :ok:

DOXAT

U jesenjem periodu, jedino da odemo u neki aquarium shop da kupimo kederčiće tako male.. :)

Istok

Na Ibru, prilikom varalicarenja klena sa ruznim pacetom,  se cesto desava da udari mrena. Zabacis na drugu obalu, pod neku granu, viric, potopljeno drvo, povuces, klen iskulira ali prilikom prevlacenja kroz maticu reke prema svojoj obali desi se da udari azdaja. Bio sam mlad tada, govorim o periodi pre 20 godina, secam se kako mi je to otac objasnjavao, kako ona ume da udari na pace. Kasnije sam za klena koristio vise zabu voblercic ali cale nije hteo da odstupi od paceta bas zbog mrene. Doduse, nikada nam nije palo na pamet da je pecamo na pravog kedera, kad se islo ciljano na nju, bila je dubinka sa crvicima, salamom, glistom ili rovac koji je garantovao ulov necega.

matori

Mnogi drinski blinkeraši su tražeći mladicu, dobijali kapitalne primerke mrene na sunđerastog peša, sil.glavinjaru i sl...

Germina

Da...imam prijatelja na Drini koji ciljno lovi mrenu na glavinjare i ima dosta uspeha tom metodom  :cheesy: