Boltuška

Započeo Milan berkut, 17 Jun 2015, 02:06:30

smiley194 c c c . . . dobri moji . . . kad me već djavo poneo da lanem i da pustim buvu . . . sad ću i da se češem tam'  'di se svi češu . . . obično. . . a koje je to mesto tačno - znaćete kad zasvrrbi  :lol:

Boltuška . . . na moje veliko zadovoljstvo interesovanje za ovim mamcem svakodnevno raste i evo na molbe nekolicine naših  smiley139 hoću da napišem ponešto još o ovom doobrom mamcu jer on nesumnjivo zaslužuje da ima svoju temu.

Takodje želim da zamolim sve Vas koji već koristite ovaj mamac da uzmete učešća i podelite ovde svoje iskustvo a Boga mi i neki dobar recept vezan za ''obogaćivanje'' boltuške aromama, bojama ili čime još . . .

Boltuška . . . ruska reč (болтушка) pravilno se čita kao bAltuška ali pošto sam ja Srbin a ne Rus, a Srbi čitaju kako je napisano, ostade ona u našem žargonu  tako kako joj prekrstih . . . pa neka mi braća Rusi oproste.
Inače u ruskom  jeziku je naziv izveden od glagola болтать (baltać) što bi u prevodu značilo - govoriti neobavezno, brbljati, pa do žargonskih značenja - daviti pričom, zadržavati pričom . . . e, upravo otud je i izveden smisao boltuške - jer kad ti se brbljivac ''zalepi'' i ne pušta upravo tako se i boltuška ''zalepi'' u ustima ribi i ova ne može ni da je skine sa udice a ni da je ''pljune'' ostavi.
Smislili su je ruski ribolovci . . . davno, a i dan-danas se masovno koristi kao mamac za sve vrste mirnih riba.

Video sam na fejsbuku nedavno da jedan naš kolega ribolovac piše o boltuški a to znači da u Srbiji ima ribolovaca koji takodje koriste nju u ribolovu, što će reći da ja nisam jedini koji o tom mamcu govori i piše, i evo hoću da iskoristim moment i da vas sve zamolim da kad pišete ili komentarišete o ovom mamcu da se služite njegovim pravim nazivom, jer nije to Milanov pencilin ili Milanova boltuška . . . Milan je jedan od ljudi koji su medju prvima počeli da je koriste i pokazuju drugima u ovom našem podneblju.

Boltuška se pravi jednostavno od pšeničnog griza, pri čem je bolje da taj griz bude ''za dečju ishranu'' jer je onda očišćen od ljuspica koje običan griz u sebi ima i zbog kojih je malo žućkast i nekako ''oštriji''. Početnicima savetujem da za prvih par pravljenja boltuške koriste staklenu providnu posudu od 2-3 decilitra zapremine da bi kad u nju uspu dve supene kašike suvog griza i počnu da kvase hladnom vodom taj griz, mogli jasno da vide kako ta voda natapa suvu smešu po dubini i kad se sva masa griza natopi onda se doda još malčice vode tek da se zacakli na površini griza. Tako nakvašen griz se ostavi 15-20 min da malko nabubri i onda se počinje mešati (ja obično uzmem kašičicu za kafu i drškom mešam) minimum 15 min jer sve što se kraće od toga meša ono izgleda na prvi pogled rastegljivo kao žvakaća guma ali nije dovoljno žilava masa i lakše spada sa udice. Vodite računa da se masa pri mešanju jednako lepi za zidove posude kao i za dršku kašičice, jer masa kad je pregusta obično se sva skupi na dršku i ne lepi se za zidove, a kad je retka onda ne ostaje zalepljena na zidovima i dršci već brzo seda na dno posude i u tom slučaju se dodaje po malo suvog griza dok se ne dobije dobra gustina mase. . .ako je u startu pregusta masa naravno da se dodavanjem o malo vode dolazi do optimalne gustine . . .  i mešaj mešaj  :lol: . . . nakon 15 min mešanja mas bude prilično žilava i kompaktna a to se vidi kad hoćete da je podignete drškom kašičice a masa se rasteže a onda kao da se svlači sa drške a ne kida se - e onda je gotova boltuška. Sad nastupa moment naših želja za istraživanjem koje arome i boje ponuditi ribi . . . gotovu boltušku ja obično delim na dva ili tri dela i svaki posebno aromatiziram i bojim . . . ne ustručavajte se eksperimantisati sa tim . . . zelena je kivi/ananas/anis, žuta je cimet a bela je ananas/banana . . . ovaj put tako he he he

Postavljanje boltuške na udicu . . . moja  iskustva su da boltuška nije za velike udice, ne ne ono  može ali nije to - to! Najveći efekat se postiže a i najudobnije je ''namotavati'' je na udice #12, #14, #16 (po Ovneru) koje su dužeg vrata. Boltuška se bukvalno namotava oko vrata udice a vrh udice slobodno može ostati nepokriven . . . ako se mota preko vrha i vrata tada lako spada!
Namotavanjem boltuške na udicu dobija se jedna sočna ''gomboca'' vodnjikava i vrlo lepljiva za sve što dodirne . . . ta takva gomboca se po zabačaju u vodi lagano ispira odajući od sebe aromu a žilavi skrob iz griza ostaje na udici i ne spada ni posle ''kontre'' ako promašite trzaj niti prilikom namotavanja kad vadimo sistem iz vode . . . e . . . kad prvi put izvadimo sistem iz vode videćemo da je od te sočne gomboce ostalo malo skroba namotanog oko vrata - i samo preko tog valja domotati još jednu ''turu'' boltuške pa zabacujemo opet. Već treći put kad vadimo udicu iz vode masa boltuške se ne smanjuje jer se nakupilo skroba dovoljno da obrazuje dovoljno veliku gombocu i . . . ako pecam fider tehnikom ja tada skidam pola te žilave gomboce i domotavam novu sočnu da ima šta da se otapa u vodi . . . a ako lovim plovkom ''na vožnju'' ne diram ništa već vadim i zabacujem dok ne ulovim ribu - boltuška se bolje drži na udici od veštačkog hleba!

Boltuška provereno lovi sve meni poznate mirne vrste riba . . . ostalo mi još linjak i amur i plotica koje nisam ulovio na nju  :thumbup:
Evo par fotkica iz popodnevnog ribolova sad već jučerašnjeg

. . . i . . . Vaš . . .

Milan.M

Svaka cast imenjace, ja sam probao nesto slicno, t.j video sam da Crnogorci koriste nesto slicno za cipala, samo sto ja nisam uzimao griz nego obicno psenicno brasno i nisam toliko mesao i bas je brzo spadalo sa udice. Oni su to mesali u limenkama od piva i grancicom, onda se isto mota oko udice. Ja sam jednom probao da dodam celo parce Zdenka sira i mogu Vam reci da je jos zilavije onda, ali kao i obicno nisam imao nekog uspeha (retko kad ga i imam) :rolleyes:

Isa

Evo i ja da proturim koju o boltuski. :) To je jedan po meni savrsen mamac riba ga jede, lako dostupan, dobro stoji na udici i moguce mu je ubacivati razne boje, arome i zasladjivace. U martu sam na Jarcini prvi put koristio boltusku. Naravno prvo sam prezentovao gliste i crvice. Riba je tog dana nesto slabo grizla tj skoro nikako, kako kod mene tako i kod ostalih. E onda je dosla na red baltuska, cisto da probam i to cudo. Sasvim slucajno sam stavio najmanju udicu koju sam imao 18-icu jer su mi se javile dve sitne crvenperke i nekoliko sumnjicavih pipanja, a predvez smanjio sa 0,18na 0,12 .joj kad je onda krenulo, sve babuske ko na traci jedna za drugom. U mamac sam inace ubacio par kapi ruma zbog hladne vode kako bi se aroma sirila. Postupak mesanja je bio isti kao sto je Milan prikazao. Tako da meni od sad u rancu uvek stoji jedan spric i bez boltuske ne idem na pecanje mirnih vrsta. :)

Kanim se ovih dana da odem na belu što se kaže.  Moraću da napravim boltušku da vidim kako to... ;)
Milane, hvala Vam za ovaj zanimljivi mamac - recept.

DuleN

Milane,
Bravo na prelepom tekstu i zelji da i drugima pokazes. Ovim metodom sam lovio na jezerima iz Urala i riba zaista dobro radi.
Ipak, osvrnucu se na jednu sitnicu:
CitatInače u ruskom  jeziku je naziv izveden od glagola болтать (baltać) što bi u prevodu značilo - govoriti neobavezno, brbljati, pa do žarg
Pre bih rekao da se ovo ime pojavljuje iz drugog razloga, jer болтать znaci i nesto drugo (citiram definiciju reci iz ruskog recnika termina):
Дефиниције за болтать
Мешать, приводить чем-н. в движение (жидкость).
Б. чай ложкой .
To jest , жидкость je u stvari nesto sto je tecno ili kasha , pa je ovaj mamac iz tog razloga dobio ovo ime

Zoran

E, pa imamo i mi, našu, Boltušku  :takoje: Pre ohoho godina, dok sam bio mlad, lep, plav i visok, pecali smo babušku i belu na mirnim vodama, na mamac spravljen sa kvascem ili germom. Klasična dubinka, samo sa olovom, bez hranilica. U čašicu od jogurta smo sipali tek malo mleka, u to izmrvili kvasac ili germu, a zatim dodavali belo pšenično brašno do neke gustine koja bi odgovarala goreopisanoj gustini boltuške. Neki čak nisu uopšte dodavali brašno, samo malo mleka i kvasac. To se spravi uveče i do ujutro to baš lepo nabuja, bude puna čašica od jogurta. Isto tako se razvlačilo kao žvakaća guma i namotavalo se na udicu. Bilo je i isto tako lepljivo, sav se ulepiš od tog testa ako ne paziš  :lol: A babuška je na to kidisala kao luda  :cheesy: Na rekama to nisam nikada probao, ali na jezerima, mrtvajama i barama je bilo veoma delotvorno.

Dule druže u pravu si, evo proverih i ja . . . болтать (baltać) ima to značenje - promešati tečnost, židku masu nečeg . . . i to bi i bilo izvorno značenje te reči a sva ostala su žargonska.
Iskren da budem, moj dobri Aleksej koji me je od sveg srca upućivao u tajne ruskog ribolova i pokazao mi boltušku u praktičnoj primeni, je svoju priču o boltuški obrazložio onako kako sam i ja Vama . . . ja njemu nemogu zameriti jer je to prava ljudina od čoveka . . . a nadam se, nećete ni Vi meni, mada, kada se gleda čisto sa mehaničke tačke gledišta ovo značenje bi naravno moglo da bude a i jeste to po kojem je nazvan mamac, ali, ako malčice filozofski namignemo ( :wink:), onda boltuška dobija sve karakteristike koje sam ja pisao  :cheesy: jer zaista ribu zagovara i zavodi . . .

htc

Hvala Milane na receptu ! Sad kad si naucio kako da je upecamo sad nas
nauci i kako da je primamimo ! procitao sam koje sve zrnevlje koristis sad nam
objasni i kako da pomesamo ! hvala na nesebicnosti  :tongue:

Linux

Hvala za recept.

Recite nam da li je špric neophodan?

Ako jeste, gde kuputi špric?

U prvoj apoteci, naravno.

ellesar

Spric jeste neophodan, jer je masa toliko lepljiva, da se nemoze nikako drugacije namotati na udicu.
Trazis u apoteci najveci spric.
I have come here too chew bubble gum and kick ass!!!
And i`m all out off bubble gum :) !!!!

Citat: htc poslato 17 Jun 2015, 13:23:30
Hvala Milane na receptu ! Sad kad si naucio kako da je upecamo sad nas
nauci i kako da je primamimo ! procitao sam koje sve zrnevlje koristis sad nam
objasni i kako da pomesamo ! hvala na nesebicnosti  :tongue:

Evo ovde ćeš naći jedan od načina . . . Prihrana po sistemu - sve svoje! Posto je ovde po Moskvi dostupno sve i svasta i svuda, a nije nesto skupo, lako sam nakupovao elemenata da napravim dobru, kaloricnu, bogatu i slobodno mogu reci ozbiljnu takmicarsku prihranu t.j. bogatu bazu u koju dalje po izboru mogu dodavati razne moje "specije" iz malih bochica he he he. U bazu je stavljeno - 50gr sirove mlevene konoplje, 70gr sirovog mlevenog lana, 100gr mlevenog pecenog kikirikija, 150gr mlevenog crvenog prosa, 100gr mlevene uljane repice, 70gr crvenog semena za kanarince mlevenog naravno, 40gr mlevenog crnog bibera, 40gr mlevenog anisa, i svega tri-cetiri struchka karanfilica mlevenog, 100gr przenog suncokreta mlevenog sa ljuspama i tri uvrsene supene kasike mlevene morske soli . . . sve skupa oko 700gr svacega mlevenog u el mlinu za kafu. Na to sam dodao 500gr mlevenog keksa sa blagim ukusom vanile i mleka, 1kg kukuruzne prekrupe, 1kg prezle, 500gr jecmene prekrupe sa tim sto sam keks/prekrupe/prezle polovinu samleo dodatno na el mlinu da bih dobio manje krupne frakcije a i da bolje i preciznije mogu da navlazim sve to - da mehanika prihrane ne bude burna. Znaci imao sam nesto ispod 4kg suve smese, od toga sam pola ostavio tako suvo u kesu a pola uvlaznjavao dva puta vece pre pecanja i to prvi put uvlaznjavao sa 200gr melase i 1dl vode pa propustio kroz sito i onda kroz pola sata jos dodao malo vode pa opet kroz sito - prihrana je ostavljena da prenoci nedouvlaznjena do kraja . . . e to je "ono" sto lopaju dovlaci na mesto iz daleka he he he . . . a kad vec dodju moram ih necim i zadrzati sto duze - za to sam posebno skuvao 200gr zutog prosa ohladio ga i upakovao u plasticnu kutijicu pomesano sa 20gr mlevene mirodjije he he he . . . u slatkoj vodi skuvao sam i 200gr tarana testenine sitnijeg zrna, stavio u malu teglicu i nakapao 10-ak kapi crvene boje prehrambene i sve pomesao sa par kapi bibera i do ujutru se boja lepo izjednaci na svu masu . . . isto tako samo 100gr tarane krupnije skuvao (mora se dobro paziti da se ne dokuva i ne prekuva - jer nece da stoji na udici!!), podelio na dva dela i jedan deo u crveno ofarbao pa ostavio u male plasticne posudice bez dodataka - ionako ce na njih dipovi  he he he. Imao sam spremljenu i "boltushku" (ono sa grizom) a i kupio sam 100gr larve krupnije za udicu i 200gr sitne za u hranilicu, kupio i po jednu kutijicu belih i crvenih crvica - nek se nadje (aduti su mi bili larva i tarana, bar sam ja tako planirao) . . . i sve to je stajalo posebno odvojeno i cekalo - svoj trenutak!

raleak

Hvala Milane na detaljnom opisu dobijanja baltuske, veoma ste nesebicni i reciti pogotovo kad treba mladjim i neiskusnijim objasniti nesto u vezi feeder ribolova. Jos jednom veliko hvala!

Послато са SM-G900F уз помоћ Тапатока

Sa_le

Milane ovo je vise od ribolova  :tongue:

Primetio sam da ona boltuška u koju uspem vanilin prašak za pecivo t.j. šećer mnogo brže počne da fermentiše na vrućini od one u koju dodajem dipove . . . svejedno ipak je treba držati u senci dok pecamo a posle pecanja u frižider gde može da se sačuva i desetak dana. Može čak i da se zamrzne pa pred pecanje se izvadi da se odmrzne prirodno . . . ali to samo jednom može jer već drugi put kad sam istu zamrzao i odmrzao - nije to to! Znači onaj koga mrzi da redovno ''boltajet'' boltušku pred pecanje, može kad je raspoložen da zamuti više mase i napuni nekoliko špriceva i to lepo ostavi u friz da čeka svoj red - a poenta je samo na vreme je izvaditi iz friza da se otopi do pecanja  :takoje:
Na kraju krajeva, boltuška sasvim lepo lovi i bez ikakvih aromata i boja (beo mamac je univerzalan) . . . ima taj malko kiselkasti miris skroba na koji se podjednako odaziva i bela i babaje . . . skobalji su u prvom planu na takvu boltušku.
A dali ste voljni da probate da pecate na plavu . . . ili crnu boltušku  :eek: :cheesy: . . . ???